Plaatsen Malossi / Polini vertanding + Revisie achterklok
Posted: 21 Mar 2006, 21:22
Handleiding Malossi / Polini Vertanding plaatsen + Revisie achterklok
In een vario-achterklok is het dus mogelijk van een andere vertanding te steken. Bekende merken zijn Malossi of Polini. Voordeel van deze vertanding is dat ge zo'n 15 km/h sneller gaat rijden, nadeel is dat ge aan trek verliest. Dat nadeel kan je oplossen door uw vario beter af te stellen met uw billekes. Op onderstaande foto zie je goed het verschil tssn de originele & bij dit voorbeeld de Malossi-vertanding. De originele vertanding heeft schuine vertanding, Malossi heeft een rechte vertanding
Benodigdheden :
* Malossi / Polini vertanding
* Vario-achterklok
* Transmissie-olie [SAE 80-90]
* Achterklokdichting [Honda]
* Dichtingspasta
* Wasbenzine / gwn benzine
Gereedschap :
* Plastic hamer
* Sleutel 10 & 14
* Kruis-schroevedraaier
* Ijzeren waterleidingbuizen van diverse afmetingen
* Zachte borstel
* Klopschroevendraaier
Benodigdheden bij volledige revisie :
* Grote oliekeerring [Honda 44605-148-640]
* kleine oliekeerring [12 x 22 x 4.5R]
* Metalen afdichting [Honda]
* Lager 6203 [open]
* Lager 6201 [open]
* O-ring klein
* O-ring groot
Tijdsduur bedraagt +/- 1h om volledig te monteren ...
Voorbereidingen :
Je neemt een achterklok en ontdoet hem van de variopoelie. Gwn de moer eraf draaien en met behulp van een koppelingtrekker haal je uw vario eraf. Zonder koppelingtrekker ga je uw achterpoelie scheef trekken. Poelie zit op de as geklemd (conisch). Dan bekom je onderstaand resultaat.
Nu moet je de keuze maken : ofwel behou je alle lagers & keerringen, ofwel vervang je alles. Ikzelf doe het grondig & vervang alles, wat ik een must vind voor onderdelen van +15 jaar.
Eerst haal ik er de fietshendel af. Dit doe je door met sleutel 10 de moer van de hendel eraf te halen. Daarna komt de rondel & de veer er makkelijk af. Deze onderdelen kan je al kuisen met wasbenzine ...
Nu is het tijd om de olie af te laten, met behulp van sleutel 14 draai je de bout los (zie onderstaande foto). Dan kan je uw achterklok zo houden dat de vuile olie (als er nog olie inzit) eruit loopt.
Nu kan je uw achterklok volledig kuisen met behulp van een borstel & wasbenzine, dit kan je erg grondig doen. Als dit gebeurd is, moet je de 5 bouten van de achterklok losdraaien ... Dit gaat ni vanzelf, best gebruik je een klopschroevedraaier. Daarmee krijg je ze wel makkelijk los. Indien je niet over dit gereedschap beschikt, heb ik een andere tip. Ge zet een kruis-schroevendraaier op de bout en klopt er enkele keren met een plastic hamer op, zo maak je de bout wakker. Dan neem je een kleine beitel & zet je die op de zijkant van de bout. Dan geef je er kleine tikken op in de richting dat de bout los moet. Dit lukt ook, mr dan heb je wel een beschadiging aan de bout. Dit kan je nadien oplossen door de bout tssn de bankschroef te spannen & hem terug egaal te vijlen. Ge kunt ook terug nieuwe bouten gebruiken ...
Foto klopschroevendraaier voor diegene die dit gereedschap niet kennen :
Dan haal je de bovenste achterklokhelft eraf, dit zal niet makkelijk gaan omdat er nog een dichting tussen zit. Span hem op met de as & wrik even tussen de 2 helften. Let wel op dat ge deze niet beschadigd, want het is maar aluminium.
Als je die eraf gekregen hebt, zie je de binnenkant van uw achterklok ... best wel een vettig boeltje. Je ziet nu o.a. 2 tandwielen (grote & kleine). Je haalt alles eruit en kuist alles met wasbenzine. De overgebleven resten van de achterklokdichting verwijder je ook. Het enige wat ge nog moet doen, is het kleinste tandwiel van zijn as halen. Dit kan je doen door een metalen buis over de as te plaatsen, waardoor je t tandwiel eraf klopt. Dit tandwiel wordt later vervangen door een nieuw tandwiel met rechte vertanding ! Je kan het tandwiel er ook aftrekken met behulp van een poulietrekker
Als je uw achterklok volledig wilt reviseren (wat ik aanraad), haal je er ook alle lagers & oliekeerringen uit. Het enige wat ik op zijn plaats laat, zijn de 2 kleine naaldlagers die in de achterklokhelften zitten. Deze krijg je er moeilijk uit en kan je enkel vervangen door uw achterklokhelften plaatselijk op te warmen. Ik heb deze naaldlagers grondig gekuist en goed uitgeblazen met hogedruk en geolied.
Op onderstaande foto zie je wat er van lagers, keerringen & o-ringen vervangen wordt
Wat ik nu heb is t volgende :
Je ziet goed de kale achterklokhelften met 3 korte & 2 lange bouten + bout om olie af te laten
Nadat alles gekuist is met wasbenzine, heb je volgende onderdelen :
Het kleine tandwiel + de as erboven wordt vervangen door Malossi onderdelen ...
Hoe ga je te werk :
_1_ Je plaatst het Malossi-tandwiel op de kleinste as. Dit doe ik op een speciale manier, mr t werkt wel perfect. Ik plaats de as gedurende een paar uur in de diepvries. Dan laat ik frietvet opwarmen tot 130°C en laat het tandwiel geleidelijk opwarmen. Als het op temperatuur is, haal ik de as uit de diepvries en klem deze tussen de bankschroef. Ik trek dikke handschoenen aan (handschoenen waar ge mee in de tuin werkt, zodat ge u niet verbrandt) en haal het tandwiel uit het frietvet. Dan plaats ik deze op de koude as en klop deze voorzichtig met een plastic hamer over de as met behulp van een passende ijzeren buis. Beter is wel van uw tandwiel op uw as te laten persen
Zo moet het Malossi-tandwiel over het asje :
Frietvet opwarmen tot 130°C ... Neem best een oude frituurketel met oud frituurvet
Tandwiel op de as kloppen dmv. ijzeren buis met plastic hamer. Dit alles moet vlug gebeuren, omdat anders het tandwiel te snel afkoelt. Het principe is : As krimpt in de diepvries & tandwiel zet uit in het frietvet.
_2_ Nu komt het iets leukere werk ... Je plaatst een nieuw klein o-ringske over t fietshendelmechanisme. Best doe je er een beetje olie aan, zodat alles beter schuift
Nu kan je het mechanisme van de fietshendel terug in uw achterklokhelft steken, dit gaat vrij makkelijk. Aan de buitenkant zie je nu een klein asje, daar plaats je de veer & het hendelke op. Dit alles wordt vastgezet (sleutel 10) met een nieuwe moer met bijpassende rondel.
_3_ Het volgende wat ik doe, zijn de 2 nieuwe lagers op hun plaats zetten. Deze draaien in de olie, dus gn olie/vet aanbrengen. De lagers moeten open zijn, zodat er goede smering is. Je plaatst de lagers op hun plaats & klopt deze met behulp van een ijzeren buis op hun plaats. Let wel op dat ge niet op het binnenhuis van de lager klopt, anders is deze voor de vuilbak. Ik heb de lagers op hun plaats geklopt met behulp van het oude tandwiel, dit lukt ook. Je klopt de lagers tot ge niet meer verder kunt.
_4_ Daarna plaats je de 2 oliekeerringen, deze kan je gewoon in de opening duwen vanaf de buitenkant. Dit dient om de assen goed af te dichten, zodat er geen olie lekt ...
_5_ Daarna monteer ik de as die door uw achterwiel komt. Je hebt daarvoor 5 onderdelen nodig : as, grote rondel, veer, groot tandwiel & grote rondel. Deze 4 laatste onderdelen plaats je op de as & spant deze op achter het grote tandwiel.
Dan bekom je dit :
_6_ Daarna schuif je de vario-as in de achterklok. Dit is de as waar de vario-poulie later opkomt. Dit gaat vrij makkelijk, ge duwt de as vanaf de binnenkant erdoor tot hij tegen de lager zit
_7_ Dan plaats je de 2 andere assen met tandwiel in de achterklokhelft. Vergeet ook de kleine rondellen niet op de kleine naaldlagers te plaatsen. Nu merk je goed hoe het mechanisme in elkaar steekt. Je merkt goed hoe het mechanisme van de fietshendel het tandwiel wegduwt, waardoor het ganse systeem uitgeschakeld wordt. Je ziet ook hoe de as die door uw achterwiel zit, veel trager draait dan de vario-as ...
_8_ Nu plaats ik de as tssn de bankschroef en plaats dichtingspasta op de zijkanten van de achterklok. Gewoon een laag leggen zodat de achterklokhelft gedekt is ...
Daarna plaats je de achterklokdichting en druk je deze aan.
Dan plaats je terug een laag dichtingspasta op de achterklokdichting, dit alles voorkomt het lekken van olie
_9_ Daarna neem je de andere achterklokhelft & plaats je deze erop. Let wel op de ijzeren buskes, deze dienen om de achterklokhelft op de juiste plaats te zetten. Dan plaats je de 5 bouten op hun plaats (dit is niet gelijk waar je ze plaatst, we hebben 2 lange & 3 korte). Je draait deze met de hand aan en zet ze overhoeks vast met behulp van een kruis-schroevendraaier. Nu gaat de achterklok geleidelijk aan dicht. Zet deze bouten wel goed vast, zodat er geen olie kan lekken.
_10_ Nu plaatsen we de grote o-ring met de metalen afdichting. We halen de achterklok van de bankschroef en draaien deze om. Voor u zie je nu de as die door uw achterwiel gaat, daar komt de o-ring + afdichting op !
Ik schuif het o-ringsje over de as gevolgd door de metalen afdichting. Deze duw ik in de achterklok. Duw deze niet tot tegen uw lager, anders schuurt deze ertegen !!
_11_ Als allerlaatste vullen we de transmissie-olie bij. Dit is hele dikke gele olie (SAE 80 of 90), deze kan je makkelijk (gratis) krijgen bij uw garagist. Met 150 ml heb je meer dan voldoende voor 1 achterklok.
Ik plaats de achterklok in de bankschroef met up naar boven. Dus op de wijze zoals hij op uw achterwiel zit.
Ik neem een plastic fles met bijpassende vuldop & spuit de olie voorzichtig in de achterklok. Doe dit niet te snel, want veel olie gaat er niet in.
Je doet dit tot de olie er terug uitloopt langs de opening waar je ze erin spuit ... Dan is er voldoende olie in uw achterklok om te smeren.
Nu draai je de bout met sleutel 14 terug in uw achterklok en laat ik deze een tijdje zitten tssn de bankschroef om zeker te zijn dat hij niet lekt !
Dat was het, k hoop dat het van pas komt !
Enjoy
In een vario-achterklok is het dus mogelijk van een andere vertanding te steken. Bekende merken zijn Malossi of Polini. Voordeel van deze vertanding is dat ge zo'n 15 km/h sneller gaat rijden, nadeel is dat ge aan trek verliest. Dat nadeel kan je oplossen door uw vario beter af te stellen met uw billekes. Op onderstaande foto zie je goed het verschil tssn de originele & bij dit voorbeeld de Malossi-vertanding. De originele vertanding heeft schuine vertanding, Malossi heeft een rechte vertanding
Benodigdheden :
* Malossi / Polini vertanding
* Vario-achterklok
* Transmissie-olie [SAE 80-90]
* Achterklokdichting [Honda]
* Dichtingspasta
* Wasbenzine / gwn benzine
Gereedschap :
* Plastic hamer
* Sleutel 10 & 14
* Kruis-schroevedraaier
* Ijzeren waterleidingbuizen van diverse afmetingen
* Zachte borstel
* Klopschroevendraaier
Benodigdheden bij volledige revisie :
* Grote oliekeerring [Honda 44605-148-640]
* kleine oliekeerring [12 x 22 x 4.5R]
* Metalen afdichting [Honda]
* Lager 6203 [open]
* Lager 6201 [open]
* O-ring klein
* O-ring groot
Tijdsduur bedraagt +/- 1h om volledig te monteren ...
Voorbereidingen :
Je neemt een achterklok en ontdoet hem van de variopoelie. Gwn de moer eraf draaien en met behulp van een koppelingtrekker haal je uw vario eraf. Zonder koppelingtrekker ga je uw achterpoelie scheef trekken. Poelie zit op de as geklemd (conisch). Dan bekom je onderstaand resultaat.
Nu moet je de keuze maken : ofwel behou je alle lagers & keerringen, ofwel vervang je alles. Ikzelf doe het grondig & vervang alles, wat ik een must vind voor onderdelen van +15 jaar.
Eerst haal ik er de fietshendel af. Dit doe je door met sleutel 10 de moer van de hendel eraf te halen. Daarna komt de rondel & de veer er makkelijk af. Deze onderdelen kan je al kuisen met wasbenzine ...
Nu is het tijd om de olie af te laten, met behulp van sleutel 14 draai je de bout los (zie onderstaande foto). Dan kan je uw achterklok zo houden dat de vuile olie (als er nog olie inzit) eruit loopt.
Nu kan je uw achterklok volledig kuisen met behulp van een borstel & wasbenzine, dit kan je erg grondig doen. Als dit gebeurd is, moet je de 5 bouten van de achterklok losdraaien ... Dit gaat ni vanzelf, best gebruik je een klopschroevedraaier. Daarmee krijg je ze wel makkelijk los. Indien je niet over dit gereedschap beschikt, heb ik een andere tip. Ge zet een kruis-schroevendraaier op de bout en klopt er enkele keren met een plastic hamer op, zo maak je de bout wakker. Dan neem je een kleine beitel & zet je die op de zijkant van de bout. Dan geef je er kleine tikken op in de richting dat de bout los moet. Dit lukt ook, mr dan heb je wel een beschadiging aan de bout. Dit kan je nadien oplossen door de bout tssn de bankschroef te spannen & hem terug egaal te vijlen. Ge kunt ook terug nieuwe bouten gebruiken ...
Foto klopschroevendraaier voor diegene die dit gereedschap niet kennen :
Dan haal je de bovenste achterklokhelft eraf, dit zal niet makkelijk gaan omdat er nog een dichting tussen zit. Span hem op met de as & wrik even tussen de 2 helften. Let wel op dat ge deze niet beschadigd, want het is maar aluminium.
Als je die eraf gekregen hebt, zie je de binnenkant van uw achterklok ... best wel een vettig boeltje. Je ziet nu o.a. 2 tandwielen (grote & kleine). Je haalt alles eruit en kuist alles met wasbenzine. De overgebleven resten van de achterklokdichting verwijder je ook. Het enige wat ge nog moet doen, is het kleinste tandwiel van zijn as halen. Dit kan je doen door een metalen buis over de as te plaatsen, waardoor je t tandwiel eraf klopt. Dit tandwiel wordt later vervangen door een nieuw tandwiel met rechte vertanding ! Je kan het tandwiel er ook aftrekken met behulp van een poulietrekker
Als je uw achterklok volledig wilt reviseren (wat ik aanraad), haal je er ook alle lagers & oliekeerringen uit. Het enige wat ik op zijn plaats laat, zijn de 2 kleine naaldlagers die in de achterklokhelften zitten. Deze krijg je er moeilijk uit en kan je enkel vervangen door uw achterklokhelften plaatselijk op te warmen. Ik heb deze naaldlagers grondig gekuist en goed uitgeblazen met hogedruk en geolied.
Op onderstaande foto zie je wat er van lagers, keerringen & o-ringen vervangen wordt
Wat ik nu heb is t volgende :
Je ziet goed de kale achterklokhelften met 3 korte & 2 lange bouten + bout om olie af te laten
Nadat alles gekuist is met wasbenzine, heb je volgende onderdelen :
Het kleine tandwiel + de as erboven wordt vervangen door Malossi onderdelen ...
Hoe ga je te werk :
_1_ Je plaatst het Malossi-tandwiel op de kleinste as. Dit doe ik op een speciale manier, mr t werkt wel perfect. Ik plaats de as gedurende een paar uur in de diepvries. Dan laat ik frietvet opwarmen tot 130°C en laat het tandwiel geleidelijk opwarmen. Als het op temperatuur is, haal ik de as uit de diepvries en klem deze tussen de bankschroef. Ik trek dikke handschoenen aan (handschoenen waar ge mee in de tuin werkt, zodat ge u niet verbrandt) en haal het tandwiel uit het frietvet. Dan plaats ik deze op de koude as en klop deze voorzichtig met een plastic hamer over de as met behulp van een passende ijzeren buis. Beter is wel van uw tandwiel op uw as te laten persen
Zo moet het Malossi-tandwiel over het asje :
Frietvet opwarmen tot 130°C ... Neem best een oude frituurketel met oud frituurvet
Tandwiel op de as kloppen dmv. ijzeren buis met plastic hamer. Dit alles moet vlug gebeuren, omdat anders het tandwiel te snel afkoelt. Het principe is : As krimpt in de diepvries & tandwiel zet uit in het frietvet.
_2_ Nu komt het iets leukere werk ... Je plaatst een nieuw klein o-ringske over t fietshendelmechanisme. Best doe je er een beetje olie aan, zodat alles beter schuift
Nu kan je het mechanisme van de fietshendel terug in uw achterklokhelft steken, dit gaat vrij makkelijk. Aan de buitenkant zie je nu een klein asje, daar plaats je de veer & het hendelke op. Dit alles wordt vastgezet (sleutel 10) met een nieuwe moer met bijpassende rondel.
_3_ Het volgende wat ik doe, zijn de 2 nieuwe lagers op hun plaats zetten. Deze draaien in de olie, dus gn olie/vet aanbrengen. De lagers moeten open zijn, zodat er goede smering is. Je plaatst de lagers op hun plaats & klopt deze met behulp van een ijzeren buis op hun plaats. Let wel op dat ge niet op het binnenhuis van de lager klopt, anders is deze voor de vuilbak. Ik heb de lagers op hun plaats geklopt met behulp van het oude tandwiel, dit lukt ook. Je klopt de lagers tot ge niet meer verder kunt.
_4_ Daarna plaats je de 2 oliekeerringen, deze kan je gewoon in de opening duwen vanaf de buitenkant. Dit dient om de assen goed af te dichten, zodat er geen olie lekt ...
_5_ Daarna monteer ik de as die door uw achterwiel komt. Je hebt daarvoor 5 onderdelen nodig : as, grote rondel, veer, groot tandwiel & grote rondel. Deze 4 laatste onderdelen plaats je op de as & spant deze op achter het grote tandwiel.
Dan bekom je dit :
_6_ Daarna schuif je de vario-as in de achterklok. Dit is de as waar de vario-poulie later opkomt. Dit gaat vrij makkelijk, ge duwt de as vanaf de binnenkant erdoor tot hij tegen de lager zit
_7_ Dan plaats je de 2 andere assen met tandwiel in de achterklokhelft. Vergeet ook de kleine rondellen niet op de kleine naaldlagers te plaatsen. Nu merk je goed hoe het mechanisme in elkaar steekt. Je merkt goed hoe het mechanisme van de fietshendel het tandwiel wegduwt, waardoor het ganse systeem uitgeschakeld wordt. Je ziet ook hoe de as die door uw achterwiel zit, veel trager draait dan de vario-as ...
_8_ Nu plaats ik de as tssn de bankschroef en plaats dichtingspasta op de zijkanten van de achterklok. Gewoon een laag leggen zodat de achterklokhelft gedekt is ...
Daarna plaats je de achterklokdichting en druk je deze aan.
Dan plaats je terug een laag dichtingspasta op de achterklokdichting, dit alles voorkomt het lekken van olie
_9_ Daarna neem je de andere achterklokhelft & plaats je deze erop. Let wel op de ijzeren buskes, deze dienen om de achterklokhelft op de juiste plaats te zetten. Dan plaats je de 5 bouten op hun plaats (dit is niet gelijk waar je ze plaatst, we hebben 2 lange & 3 korte). Je draait deze met de hand aan en zet ze overhoeks vast met behulp van een kruis-schroevendraaier. Nu gaat de achterklok geleidelijk aan dicht. Zet deze bouten wel goed vast, zodat er geen olie kan lekken.
_10_ Nu plaatsen we de grote o-ring met de metalen afdichting. We halen de achterklok van de bankschroef en draaien deze om. Voor u zie je nu de as die door uw achterwiel gaat, daar komt de o-ring + afdichting op !
Ik schuif het o-ringsje over de as gevolgd door de metalen afdichting. Deze duw ik in de achterklok. Duw deze niet tot tegen uw lager, anders schuurt deze ertegen !!
_11_ Als allerlaatste vullen we de transmissie-olie bij. Dit is hele dikke gele olie (SAE 80 of 90), deze kan je makkelijk (gratis) krijgen bij uw garagist. Met 150 ml heb je meer dan voldoende voor 1 achterklok.
Ik plaats de achterklok in de bankschroef met up naar boven. Dus op de wijze zoals hij op uw achterwiel zit.
Ik neem een plastic fles met bijpassende vuldop & spuit de olie voorzichtig in de achterklok. Doe dit niet te snel, want veel olie gaat er niet in.
Je doet dit tot de olie er terug uitloopt langs de opening waar je ze erin spuit ... Dan is er voldoende olie in uw achterklok om te smeren.
Nu draai je de bout met sleutel 14 terug in uw achterklok en laat ik deze een tijdje zitten tssn de bankschroef om zeker te zijn dat hij niet lekt !
Dat was het, k hoop dat het van pas komt !
Enjoy