Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

afgebroken boutjes en schroefrdraad weg? Thread inserts

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Is dit een nuttige/goede handleiding ?

Ja
37
93%
Nee
3
8%
 
Total votes: 40

User avatar
spider20
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sat 20 Aug 2005, 21:13
Location: oudenaarde / ename

Post by spider20 »

ja ik heb het zelfde probleem er zijn 2 gaten die zotdraaiden voor mijn cilinder er op te steken nu ikl heb in auto services weest vragen wat het beste is en zij zeiden me dat ik dat nie zou doen met die treat inserts en gwn nieuwe draad trekken met ne draadtrekker m6 hij zij die inserts is voor als je niks van draad meer hebt nu ja is dat waar kan ik gwn trg oude draad trekken die draadtrekker heeft de zelfde diameter van men vijs help me please
een hobby als een ander...
en ja .... Ik rij ook nog met een opel...ASTRA.
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

spider20 wrote:ja ik heb het zelfde probleem er zijn 2 gaten die zotdraaiden voor mijn cilinder er op te steken nu ikl heb in auto services weest vragen wat het beste is en zij zeiden me dat ik dat nie zou doen met die treat inserts en gwn nieuwe draad trekken met ne draadtrekker m6 hij zij die inserts is voor als je niks van draad meer hebt nu ja is dat waar kan ik gwn trg oude draad trekken die draadtrekker heeft de zelfde diameter van men vijs help me please
Doe het zoals in deze handleiding en het is weer perfect.

Verneukte schroefdraad krijg je amper terug goed door opnieuw te tappen met dezelsche diameter...
User avatar
spider20
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sat 20 Aug 2005, 21:13
Location: oudenaarde / ename

Post by spider20 »

ja maar ik heb naar de winkel geweest om te vragen he er zijn 2gaten waar ik geen draad meer heb in mijn carter er draaien 2vijzen zot voor mijn cilinder vast te zetten dus die gaten zijn m6 he maar als ik die gaten nu uitboor dan kan ik toch geen niewe draad insteken he van m6 dus wat moet ik doen ze zeiden me dat ik m8 ofzo moest nemen voor nieuwe draad maar dan gaan mijn vijzen toch te smal zijn en van m8 krijg ik ze toch niet meer in mijn cilinder wat moet ik doen
een hobby als een ander...
en ja .... Ik rij ook nog met een opel...ASTRA.
User avatar
spider20
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 65
Joined: Sat 20 Aug 2005, 21:13
Location: oudenaarde / ename

Post by spider20 »

of kan ik gwn trg m6 steken
een hobby als een ander...
en ja .... Ik rij ook nog met een opel...ASTRA.
camino_camino
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 101
Joined: Sun 06 Aug 2006, 18:47
Location: MM

Post by camino_camino »

ik heb al dat al gehad gewoon terug grooter geboort en getapt daar na heb ik die zelfde diameter uit geboort bij die gaatjes van de cil he maar vogende keer zal ik zeker deze manier doe is veel makkelijker en beter
User avatar
Robbert
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 825
Joined: Sat 19 Feb 2005, 14:56
Location: Aalsmeer (Holland)

Post by Robbert »

Treat insert is een vrij grove methode.
Ik gebruik altijd helicoil.
helicoil werkt als volgt,

Je hebt verrot schroefdraad wat niet meer te redden is met een tap van dezelfde maat. Je boort het gat uit met de maat van het schroefdraad, voor m6 is dat dus een boortje 6 en voor m8 boortje 8. dan zit er geen schroefdraad meer in.
Dan komt het helicoil setje aan bod.
Je pakt de helicoil tap die bedoeld is voor die draad, en tapt het gat zo ver mogelijk. dan ze je het helicoil draad erin met de speciale tang die je nodig hebt.
Hier zijn een aantal foto's om het te verduidelijken.
Dit zijn de helicoil draadjes:
Image
Dit is de tang die je nodig hebt (er zijn verschillende maar dit is de beste)
Image
En zo ziet het er na afloop uit.
Image
Deze methode is minder grof, en kan gebruikt worden in gevallen waar de threat insert al te groot is (bijvoorbeeld bij clinderbouten waar je in je carter uitkomt als het te groot word)
User avatar
Br3cht
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1390
Joined: Sat 21 Jan 2006, 15:27
Location: Kessel-Lo

Post by Br3cht »

ja bij mij is da me zo iets gedaan denk ik maar je mag er nooit 2 na elkaar zetten want als die schroefdraad niet uitkomt wat bij mij het geval is moet je een klein stukje van je cilinderbout zagen en dan is dat inorde :wink: 
Stunt-rijder --> OUDE NAAM: Bremino
User avatar
Robbert
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 825
Joined: Sat 19 Feb 2005, 14:56
Location: Aalsmeer (Holland)

Post by Robbert »

bremino wrote:ja bij mij is da me zo iets gedaan denk ik maar je mag er nooit 2 na elkaar zetten want als die schroefdraad niet uitkomt wat bij mij het geval is moet je een klein stukje van je cilinderbout zagen en dan is dat inorde :wink: 
nee dat is ook niet nodig 2 achter elkaar, je moet er gewoon 1 in zetten die boven aan zit zodat ie niet uitsteekt, en je moet er voor zorgen dat het gat gewoon diep genoeg is
User avatar
Br3cht
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1390
Joined: Sat 21 Jan 2006, 15:27
Location: Kessel-Lo

Post by Br3cht »

awel die mens da da gedaan heeft had het gad denk ik te diep geboort en die dacht wrs van ik steek er 2 in maar veel heeft da nie geholpen
Stunt-rijder --> OUDE NAAM: Bremino
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

Robbert wrote:
bremino wrote:ja bij mij is da me zo iets gedaan denk ik maar je mag er nooit 2 na elkaar zetten want als die schroefdraad niet uitkomt wat bij mij het geval is moet je een klein stukje van je cilinderbout zagen en dan is dat inorde :wink:
nee dat is ook niet nodig 2 achter elkaar, je moet er gewoon 1 in zetten die boven aan zit zodat ie niet uitsteekt, en je moet er voor zorgen dat het gat gewoon diep genoeg is
2 achter elkaar is niet nodig, Bv je hebt M8 x1.25, dan zijn die helicols berekend dat je M8 bout eerder zal afkraken dan de helicol zelf. Ik spreek wel niet voor bouten met treksterkte van bv 1290N/mm²
User avatar
sam66
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2185
Joined: Sun 13 Nov 2005, 18:06
Location: torhout
Contact:

Post by sam66 »

dit is echt een goeie oplossing!
dan moet je geen grotere bout steken
echt zeer handig en bruikbaar die helicoil taps
nielsvh
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 1
Joined: Wed 05 Mar 2008, 15:40

Re: afgebroken boutjes en schroefrdraad weg? Thread inserts

Post by nielsvh »

en waar kan je thread inserts kopen?

namelijk cilinderbout afgebroke :twisted:

niels
User avatar
Br3cht
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1390
Joined: Sat 21 Jan 2006, 15:27
Location: Kessel-Lo

Re: afgebroken boutjes en schroefrdraad weg? Thread inserts

Post by Br3cht »

ik heb een gezien dat bij buitlaar in Nederland een winkel is (online)voor m6 kost het 20euro (krijg je wel meer als 1 helicoil)
maar ga eens kijken bij u dealer die doen het misschien voor 5euro
of een autogarage,...
Stunt-rijder --> OUDE NAAM: Bremino
Post Reply