Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

uitlaat zelf maken

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

inderdaad,theorie gaat alels eh,maar doe het maar eens in de praktijk :)
njah khoop da het nu wel duidelijk is :lol:
ma ik geloof er ni in dat 2009 niks 2takt meer word gemaakt,als ze dat doen maken ze de crosswereld stuk,want de echte hobby crossers (niet inters 125cc-500cc bedoel ik hier mee) rijden allemaal omwille van dat een 2takt goedkoper en minder snel stuk is dusjah,en ook zals hier al gezegd word,tuingereedschap,grasmachienes etc,kijk eh,er zal tegen dan wel iemand zijn die iets speciaals uitvind dat de 2takt milieivriendelijker word :twisted:
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

Slisse wrote:wss dachten der veel da een 2 takt dubbel zo veel pk levert asl een 4 takt met zelfde volume, en martin heeft da ier goe duidlijk gemaakt.

en theorie zou het dus wel zo zijn, da een 2 takt dubbel vermogen levert maar, door de nadelen bij 2 takt, (slechte vulling en smering) ligt et vermogen maar 1.2 -1.3 maal hoger
waar halen jullie het uit dat de cilinder slecht vult?

@martin: crossen belast de motor enorm zwaar, 2taktmotor is 1 grote brokslijtage voor de cilinder (omdat die spoel en uitlaatpoort(en) bevat).

250cc 2takt heeft veel meer vermogen dan 250cc 4takt. Waarom? 4 Takt draait opmerkelijk minder toeren en formule voor pk= toeren * koppel /10500 *0.8

Beste motor dat je kan maken is een 2takt diesel. Qua vermogen tipt er bijna niets aan het 2takt principe. Simpel, licht en hoog vermogen.
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

Martin wrote:inderdaad,theorie gaat alels eh,maar doe het maar eens in de praktijk :)
njah khoop da het nu wel duidelijk is :lol:
ma ik geloof er ni in dat 2009 niks 2takt meer word gemaakt,als ze dat doen maken ze de crosswereld stuk,want de echte hobby crossers (niet inters 125cc-500cc bedoel ik hier mee) rijden allemaal omwille van dat een 2takt goedkoper en minder snel stuk is dusjah,en ook zals hier al gezegd word,tuingereedschap,grasmachienes etc,kijk eh,er zal tegen dan wel iemand zijn die iets speciaals uitvind dat de 2takt milieivriendelijker word :twisted:
2takt Di-tech principe (injectie)


@martin: Uw aankoopsprijs van uw 4takt lag ook al snel 2000eur hoger en uw motor weegt meer ook. Het rendement ligt ook lager bij een 4takt
User avatar
Slisse
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1829
Joined: Mon 07 Jun 2004, 17:34
Location: Bornem

Post by Slisse »

edel wrote:
Martin wrote:inderdaad,theorie gaat alels eh,maar doe het maar eens in de praktijk :)
njah khoop da het nu wel duidelijk is :lol:
ma ik geloof er ni in dat 2009 niks 2takt meer word gemaakt,als ze dat doen maken ze de crosswereld stuk,want de echte hobby crossers (niet inters 125cc-500cc bedoel ik hier mee) rijden allemaal omwille van dat een 2takt goedkoper en minder snel stuk is dusjah,en ook zals hier al gezegd word,tuingereedschap,grasmachienes etc,kijk eh,er zal tegen dan wel iemand zijn die iets speciaals uitvind dat de 2takt milieivriendelijker word :twisted:
2takt Di-tech principe (injectie)

dan ga wel u eenvoudige bouw van u motor verloren enzo.

het carter is een spoelpomp, waarvan het slagvolume gelijk is aan dat van de werkcilinder, van dit slagvolume gaat echter aan de bovenzijde 18% verloreb wegens te laat sluiten van de inlaatpoort en van onderen 10% wegens het late sluiten van de spoelpoort.
Blijft over 72% van het slagvolume.........enzo verder
User avatar
Slisse
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1829
Joined: Mon 07 Jun 2004, 17:34
Location: Bornem

Post by Slisse »

edel wrote:
Martin wrote:inderdaad,theorie gaat alels eh,maar doe het maar eens in de praktijk :)
njah khoop da het nu wel duidelijk is :lol:
ma ik geloof er ni in dat 2009 niks 2takt meer word gemaakt,als ze dat doen maken ze de crosswereld stuk,want de echte hobby crossers (niet inters 125cc-500cc bedoel ik hier mee) rijden allemaal omwille van dat een 2takt goedkoper en minder snel stuk is dusjah,en ook zals hier al gezegd word,tuingereedschap,grasmachienes etc,kijk eh,er zal tegen dan wel iemand zijn die iets speciaals uitvind dat de 2takt milieivriendelijker word :twisted:
2takt Di-tech principe (injectie)


@martin: Uw aankoopsprijs van uw 4takt lag ook al snel 2000eur hoger en uw motor weegt meer ook. Het rendement ligt ook lager bij een 4takt


ma blijfde gij da nu beweren da et rendement van en 4-takt lager ligt,

dan wil kik u wel is me nen 2000cc ofzo 2takt, de euro5 of zelfs 4 emmissienormen zien halen
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

Slisse wrote:
edel wrote:
Martin wrote:inderdaad,theorie gaat alels eh,maar doe het maar eens in de praktijk :)
njah khoop da het nu wel duidelijk is :lol:
ma ik geloof er ni in dat 2009 niks 2takt meer word gemaakt,als ze dat doen maken ze de crosswereld stuk,want de echte hobby crossers (niet inters 125cc-500cc bedoel ik hier mee) rijden allemaal omwille van dat een 2takt goedkoper en minder snel stuk is dusjah,en ook zals hier al gezegd word,tuingereedschap,grasmachienes etc,kijk eh,er zal tegen dan wel iemand zijn die iets speciaals uitvind dat de 2takt milieivriendelijker word :twisted:
2takt Di-tech principe (injectie)

dan ga wel u eenvoudige bouw van u motor verloren enzo.

het carter is een spoelpomp, waarvan het slagvolume gelijk is aan dat van de werkcilinder, van dit slagvolume gaat echter aan de bovenzijde 18% verloreb wegens te laat sluiten van de inlaatpoort en van onderen 10% wegens het late sluiten van de spoelpoort.
Blijft over 72% van het slagvolume.........enzo verder
supercharger bouwen dan he:p of roterende inlaat
User avatar
Slisse
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 1829
Joined: Mon 07 Jun 2004, 17:34
Location: Bornem

Post by Slisse »

jaen dan ga u inkoopprijs en u eenvoudig 2 taktje nog heel eenvoudig zijn natuurlijk, ge zou beter mijn geld terug geven
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

edel wrote:
Slisse wrote:wss dachten der veel da een 2 takt dubbel zo veel pk levert asl een 4 takt met zelfde volume, en martin heeft da ier goe duidlijk gemaakt.

en theorie zou het dus wel zo zijn, da een 2 takt dubbel vermogen levert maar, door de nadelen bij 2 takt, (slechte vulling en smering) ligt et vermogen maar 1.2 -1.3 maal hoger
waar halen jullie het uit dat de cilinder slecht vult?

@martin: crossen belast de motor enorm zwaar, 2taktmotor is 1 grote brokslijtage voor de cilinder (omdat die spoel en uitlaatpoort(en) bevat).

250cc 2takt heeft veel meer vermogen dan 250cc 4takt. Waarom? 4 Takt draait opmerkelijk minder toeren en formule voor pk= toeren * koppel /10500 *0.8

Beste motor dat je kan maken is een 2takt diesel. Qua vermogen tipt er bijna niets aan het 2takt principe. Simpel, licht en hoog vermogen.
Denk je dat onze 4takt geen brok slijtage is dan? max 8uren draaien en dan reviseren,das 3a4 uurtjes langer rijden als bij de 2tak,das de moeite,da zijn 2weken bij onze piloot :lol: En wat je daar zegt van de 250 2takt klopt ook niet helemaal,is dit weekend zelfs nog bewezen want het was 'merkentrofee',dan moet je 4 piloten samenstellen die allemaal hetzelfde merk rijden ongeacht de cc inhoud.Wel bij de start kwam een van onze piloten (Steven Van Dun voor de geintresseerden) met zijn 250 viertakt als 10 de man uit de start,diegene die ervoor hingen waren allemaal 450 4takten en 1 500cc 2takt.Iemand die het niet gelooft moet me maar een pb sturen en zend ik je een foto van de start waar je het duidelijk op ziet.En er waren in het totaal 40 deelnemers, er reden +-10 mensen met een 250 4takt,1 met 125cc 2takt,+-10 met 250 2takt en rest had allemaal 450 4takten bij.En de start was zelfs nog redelijk lang ook,ongeveer een goede 60-70 meter en hij kwam er nog beter uit als de andere top piloten met hun 250 2takt.Ik zeg nu niet als je rechtte stukken hebt van 90-100meter,dan is inderdaad de 250 2takt en andere een voordeel tegenover de 250 viertakt omdat deze andere motoren veel langer doorgaan en meer vermogen heeft op hogen toeren.
Hetzelfde bewijs valt juist zoals bij de 250-500cc klasse, een 2takt 250cc komt ook veel te kort op een 450 4takt,zelfs de 500cc 2takt komt er niet aan :wink: Waarom denk je dat al de toppiloten bij ons in de VLM bond 4takt rijden?das niet omdat het duurder en zwaarder is hoor,gewoon omdat het BETER is,er rijd btw geen enkele 2takt meer bij de gp's,niet bij de 125 en niet bij de hogere klasses.Dus als jij zegt dat de 2takt een betere rendement heeft als een 4takt,wel dan zijn al die top mecaniekers van Rinaldi Yamaha enzoverder prutsers in jou ogen dan?Want als de 2takt echt btr zou zijn,hadden ze wel een 2takt verkozen en deze optimaal getuned maar dat deze ze niet,waarom niet?Omdat je nooit een 2takt zo goed krijgt als een 4takt!
Even goede vrienden eh :wink:

btw ik had ook liever gehad dat de camino 4takt was hoor :lol:
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Post by metsinsons »

ik vind persoonlijk 4-takt veel beter omdat t minder kost en omdat 2-takt na een tijd een irritant geluidje begint te maken (ik spreek uit ondervinding)en waarom zou 2-takt beter zijn?de auto's zijn toch ook 4-takt. en de racewagens toch ook, dat heeft toch wel een reden. niet?
User avatar
FlamingProma
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 5909
Joined: Sat 10 Apr 2004, 10:54
Location: Sint-Niklaas
Contact:

Post by FlamingProma »

metsinsons wrote:ik vind persoonlijk 4-takt veel beter omdat t minder kost en omdat 2-takt na een tijd een irritant geluidje begint te maken (ik spreek uit ondervinding)en waarom zou 2-takt beter zijn?de auto's zijn toch ook 4-takt. en de racewagens toch ook, dat heeft toch wel een reden. niet?
ik daag jouw uit, jij met een dax en ik met m'n wallaroo om ter verst rijden met 1 liter, 'k denk da et zeer weinig ga schele ze en over het geluid heb je wel gelijk, een schakel verhelpt da, mor een daxgeluid op volle toere is da ni irritant?? geef mij maar de kracht van de tweetakt en het weinige onderhoud
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

4 takt is juist duurder als 2 takt.
En ik vind dat ze allebei een zalig geluid maken :!:
En bij de race motoren is er meer onderhoud aan een 2takt dan een 4takt,met brommerkes en scooters is dit anders inderdaad
User avatar
sam66
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2185
Joined: Sun 13 Nov 2005, 18:06
Location: torhout
Contact:

Post by sam66 »

maar als er geen 2takt motoren niet meer zullen gemaakt worden?
zal er dan nog 2takt olie te verkrijgen zijn? :?
want anders zen we wel een beke gesjost é :roll:
User avatar
Martin
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2324
Joined: Wed 01 Jun 2005, 23:36
Location: Beringen

Post by Martin »

tuurlijk wel :wink: en 2takt zal nie verdwijnen,er bestaan te veel 2takt motoren voor om deze te verbieden :wink:
En als er een algemeen verboden 2takt gebruik komt gaan al d emerken in protest want dan moeten ze allemaal bv 4takty scooters gaan maken en deze vragen meer onderdelen,meer geld en meer tijd dus da gaat nie zo goed meer verkopen aan de jeugd etc etc

maak u maar geen zorgen
Nicholas1234
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 152
Joined: Sat 20 May 2006, 20:44
Location: Dendermonde

Post by Nicholas1234 »

Zeer interessant topic!

Ik heb nochtans altijd geleerd en gedacht: 2-takt meer vermogen, minder rendement door de verspilling van onverbrand mengsel.

Kan iemand wat meer uitleg geven over Di-tech of me een goed boek adviseren? Heb het debat 2-takt vs. 4-takt altijd al interessant gevonden.

Alleszins knap werk Totalyboard!
Nicholas1234
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 152
Joined: Sat 20 May 2006, 20:44
Location: Dendermonde

Post by Nicholas1234 »

Niemand wat meer info over Di-tech enz. ??
Post Reply