Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

uitlaat zelf maken

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
Totalyboard
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2173
Joined: Wed 31 Dec 2003, 13:19
Location: melle(gent)
Contact:

uitlaat zelf maken

Post by Totalyboard »

dit is een stukje uit mn gip geknipt.

http://www.freewebs.com/totalyboard/cam ... itlaat.pdf

(freewebs trage site, duurt 5tal minuutjes)
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

Ziet er al mooi uit hé, en zkr een interessant onderwerp om over je gip te maken :wink: 
User avatar
RD
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1146
Joined: Wed 07 Dec 2005, 21:22
Location: Ieper - West-Vlaanderen

Post by RD »

is een schone gip wel spijtig dat ge dan die 85° niet hebt genomen ge ging wss stukken vlugger trekken  :lol: 
S2K => life starts @ 9000 rpm

Image
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?
User avatar
FlamingProma
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 5909
Joined: Sat 10 Apr 2004, 10:54
Location: Sint-Niklaas
Contact:

Post by FlamingProma »

edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?
volgens mij weet jij er ook niet zo veel van, het rendement van een tweetakt is veel lager dan een viertakt benzine en beiden zijn lager dan viertakt diesel omdat er niet efficient wordt omgesprongen met de brandstof. bij een viertakt heb je minstens even goede vulling en waarschijnlijk beter.

tweetakt olie bestaat in twee vormen, verbrande en onverbrande, de verbrande geeft geen roet maar er is geen smering en de onverbrande smeert beter en geeft veel aanslag in uitlaat, dus kwaliteit van olie is hiervan afhankelijk!

en hij heeft gelijk dat de cilindervulling gebeurt door het carter omdat er in het carter hoge "windsnelheden" zijn en zo dus een zekere druk wordt opgebouwd door de snelheid die het gasmengsel door de spoelers duwt en het membraan overbodig maakt

weer mis edel... ga jij me anders zeggen dat je niet zonder uitlaat kan rijde :p

bij viertakt staan zelfs de kleppen op een bepaald moment beiden een deel open, dit door de stroomsnelheid van over 100Km/u deze duwen zichzelf toch naar binnen, door de kleppen langer open te laten staan wordt de cilinder beter gevuld dus meer vermogen, wanneer de motor echter stationair draait is deze stroomsnelheid er niet die door hun snelheid de gassen in de cilinder duwen en eventueel kunnen terugvloeien, dit is de reden dat bij sportwagens het toerental zo hoog is omdat deze die minimum stroomsnelheid nodig hebben, anders vallen ze stil.

ga jij me dan zeggen dat die stroomsnelheid in je carter geen belang heeft voor je cilindervulling :lol:

shit gast ik d8 da gij dit mor een noobforum vond en zo een of ander scooterforum beter vindt maar wat weet je er zelf van :lol:

die gip afbreke ookal sta dereen paar kleine fouten in moete echt ni doen 'k durf wedde da ge der zelf nog nooit ene gemaakt hebt, anders edde der wel RESPECT voor ookal staan der kleine foute in .
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

jullie steunen nog op het principe, carter komt vacuum->zuigt mengsel aan->zuiger gaat naar beneden en drukt het mengsel in de spoelers. Dan beheers je de oude theorie.

Ik ga er van uit dat de uitlaat een onderdruk aanmaakt van min -0.5 bar. Door dit effect zuigt de uitlaat mengsel via de carbu, door de kleppen door het carter in de cilinder naar de uitlaat, deel blijft zitten in de cilinder, de rest gaat in de uitlaat en wordt terug in de cilinder geduwd met de negatieve golven. Bij 14 krpm wil het zeggen dat je membraanplaatjes een frequentie hebben van 233 Hz, dus er is constante mengsel stroom en wordt er zeker geen druk opgebouwd in het carter. (Dit voor membraansturing).


Wat ik zeg over de uitlaat is dat hij veel te lang is en een lange diffuser en reflector maakt dat je toeren dalen.
User avatar
FlamingProma
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 5909
Joined: Sat 10 Apr 2004, 10:54
Location: Sint-Niklaas
Contact:

Post by FlamingProma »

weet jij wel wat je zegt -0.5 bar da is ni haalbaar met uitlate.

waar vindt jij kleppe in een tweetakt :lol:

en er wordt zeker druk opgebouwd door de stroomsnelheid
Onze Jupiler die in de fleskes zit,
geheiligd is Uw smaak,
Uw walm kome,
Uw alcohol beïnvloede,
Geef ons heden ons dagelijks bier,
en vergeef ons onze zatheid,
maar verlos ons van de kater
Amen
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

FlamingProma wrote:weet jij wel wat je zegt -0.5 bar da is ni haalbaar met uitlate.

waar vindt jij kleppe in een tweetakt :lol:

en er wordt zeker druk opgebouwd door de stroomsnelheid
kbedoel membraankleppe.

die -0.5 bar tegen over atmosferische druk is wel haalbaar, lees de boeken van blair er maar eens op na. De druk in de cilinder wordt opgebouwd door het turbo effect van de uitlaat.
marco
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1377
Joined: Fri 08 Oct 2004, 22:49

Post by marco »

edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

Dan wilt ie wsl in theorie bedoelen. En ook een 4-takt motor me 50cc gaat minder goed dan 50cc 2-takt.
User avatar
FlamingProma
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 5909
Joined: Sat 10 Apr 2004, 10:54
Location: Sint-Niklaas
Contact:

Post by FlamingProma »

het rendement van een viertakt is hoger maar het vermogen van de tweetakt lijkt twee keer groter bij eenzelfde cilinderinhoud theoretisch omwille van elke omwenteling een arbeidsslag, bij viertakt is dat om de 2 omwentelingen
Onze Jupiler die in de fleskes zit,
geheiligd is Uw smaak,
Uw walm kome,
Uw alcohol beïnvloede,
Geef ons heden ons dagelijks bier,
en vergeef ons onze zatheid,
maar verlos ons van de kater
Amen
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

marco wrote:
edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Ooit naar de motorcross geweest?

125cc 2takt rijd er bij de klasse van 250cc viertakt. Qua vermogen zitten ze gelijk. allebij rond de 40-45pk
User avatar
FlamingProma
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 5909
Joined: Sat 10 Apr 2004, 10:54
Location: Sint-Niklaas
Contact:

Post by FlamingProma »

edel wrote:
marco wrote:
edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Ooit naar de motorcross geweest?

125cc 2takt rijd er bij de klasse van 250cc viertakt. Qua vermogen zitten ze gelijk. allebij rond de 40-45pk
op wa slaagt vermogen grotendeels > rendement is toegevoegede energie op nuttige energie dus vermogen hangt grotendeels af van tuning en cilinderinhoud en blablabla je weet wel

rendement hangt af van het type, tuning,...

je snapt het verschil ook wel 'k kan u da moeilijk uitlegge mor als ge 't verschil ni weet tusse die twee...

vermogens kan je pas vergelijken als je twee dezelfde cilinderinhouden hebt en beiden op "eenzelfde" nieveau getuned zijn
edel
-= Elite Member =-
-= Elite Member =-
Posts: 2958
Joined: Sat 09 Oct 2004, 20:09
Location: roeselare

Post by edel »

FlamingProma wrote:
edel wrote:
marco wrote:

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Ooit naar de motorcross geweest?

125cc 2takt rijd er bij de klasse van 250cc viertakt. Qua vermogen zitten ze gelijk. allebij rond de 40-45pk
op wa slaagt vermogen grotendeels > rendement is toegevoegede energie op nuttige energie dus vermogen hangt grotendeels af van tuning en cilinderinhoud en blablabla je weet wel

rendement hangt af van het type, tuning,...

je snapt het verschil ook wel 'k kan u da moeilijk uitlegge mor als ge 't verschil ni weet tusse die twee...

vermogens kan je pas vergelijken als je twee dezelfde cilinderinhouden hebt en beiden op "eenzelfde" nieveau getuned zijn

wel 50cc viertakt tegen 50cc 2takt, 2takt zal bijna het dubbele vermogen hebben dan die 4takt.

Bij 2takt heb je het verlies niet van nokkenas, kleppen, distributieketting, zwaar vliegwiel, 4slagen met maar 1 arbeidsslag.

ps: idd hoe hoger u rendement hoe hoger het vermogen. Maar je toeren zijn nog belangerijk bij je vermogen
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

4-takt en 2-takt kan je moeilijk vergelijken op het vlak van tuning.
Post Reply