Page 1 of 7

uitlaat zelf maken

Posted: 12 Jun 2006, 19:56
by Totalyboard
dit is een stukje uit mn gip geknipt.

http://www.freewebs.com/totalyboard/cam ... itlaat.pdf

(freewebs trage site, duurt 5tal minuutjes)

Posted: 12 Jun 2006, 21:13
by marvin
Ziet er al mooi uit hé, en zkr een interessant onderwerp om over je gip te maken :wink: 

Posted: 12 Jun 2006, 21:44
by RD
is een schone gip wel spijtig dat ge dan die 85° niet hebt genomen ge ging wss stukken vlugger trekken  :lol: 

Posted: 24 Jun 2006, 15:54
by edel
kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

Posted: 24 Jun 2006, 16:10
by FlamingProma
edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?
volgens mij weet jij er ook niet zo veel van, het rendement van een tweetakt is veel lager dan een viertakt benzine en beiden zijn lager dan viertakt diesel omdat er niet efficient wordt omgesprongen met de brandstof. bij een viertakt heb je minstens even goede vulling en waarschijnlijk beter.

tweetakt olie bestaat in twee vormen, verbrande en onverbrande, de verbrande geeft geen roet maar er is geen smering en de onverbrande smeert beter en geeft veel aanslag in uitlaat, dus kwaliteit van olie is hiervan afhankelijk!

en hij heeft gelijk dat de cilindervulling gebeurt door het carter omdat er in het carter hoge "windsnelheden" zijn en zo dus een zekere druk wordt opgebouwd door de snelheid die het gasmengsel door de spoelers duwt en het membraan overbodig maakt

weer mis edel... ga jij me anders zeggen dat je niet zonder uitlaat kan rijde :p

bij viertakt staan zelfs de kleppen op een bepaald moment beiden een deel open, dit door de stroomsnelheid van over 100Km/u deze duwen zichzelf toch naar binnen, door de kleppen langer open te laten staan wordt de cilinder beter gevuld dus meer vermogen, wanneer de motor echter stationair draait is deze stroomsnelheid er niet die door hun snelheid de gassen in de cilinder duwen en eventueel kunnen terugvloeien, dit is de reden dat bij sportwagens het toerental zo hoog is omdat deze die minimum stroomsnelheid nodig hebben, anders vallen ze stil.

ga jij me dan zeggen dat die stroomsnelheid in je carter geen belang heeft voor je cilindervulling :lol:

shit gast ik d8 da gij dit mor een noobforum vond en zo een of ander scooterforum beter vindt maar wat weet je er zelf van :lol:

die gip afbreke ookal sta dereen paar kleine fouten in moete echt ni doen 'k durf wedde da ge der zelf nog nooit ene gemaakt hebt, anders edde der wel RESPECT voor ookal staan der kleine foute in .

Posted: 24 Jun 2006, 16:42
by edel
jullie steunen nog op het principe, carter komt vacuum->zuigt mengsel aan->zuiger gaat naar beneden en drukt het mengsel in de spoelers. Dan beheers je de oude theorie.

Ik ga er van uit dat de uitlaat een onderdruk aanmaakt van min -0.5 bar. Door dit effect zuigt de uitlaat mengsel via de carbu, door de kleppen door het carter in de cilinder naar de uitlaat, deel blijft zitten in de cilinder, de rest gaat in de uitlaat en wordt terug in de cilinder geduwd met de negatieve golven. Bij 14 krpm wil het zeggen dat je membraanplaatjes een frequentie hebben van 233 Hz, dus er is constante mengsel stroom en wordt er zeker geen druk opgebouwd in het carter. (Dit voor membraansturing).


Wat ik zeg over de uitlaat is dat hij veel te lang is en een lange diffuser en reflector maakt dat je toeren dalen.

Posted: 24 Jun 2006, 17:13
by FlamingProma
weet jij wel wat je zegt -0.5 bar da is ni haalbaar met uitlate.

waar vindt jij kleppe in een tweetakt :lol:

en er wordt zeker druk opgebouwd door de stroomsnelheid

Posted: 24 Jun 2006, 17:16
by edel
FlamingProma wrote:weet jij wel wat je zegt -0.5 bar da is ni haalbaar met uitlate.

waar vindt jij kleppe in een tweetakt :lol:

en er wordt zeker druk opgebouwd door de stroomsnelheid
kbedoel membraankleppe.

die -0.5 bar tegen over atmosferische druk is wel haalbaar, lees de boeken van blair er maar eens op na. De druk in de cilinder wordt opgebouwd door het turbo effect van de uitlaat.

Posted: 24 Jun 2006, 17:22
by marco
edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Posted: 24 Jun 2006, 17:24
by marvin
Dan wilt ie wsl in theorie bedoelen. En ook een 4-takt motor me 50cc gaat minder goed dan 50cc 2-takt.

Posted: 24 Jun 2006, 17:26
by FlamingProma
het rendement van een viertakt is hoger maar het vermogen van de tweetakt lijkt twee keer groter bij eenzelfde cilinderinhoud theoretisch omwille van elke omwenteling een arbeidsslag, bij viertakt is dat om de 2 omwentelingen

Posted: 24 Jun 2006, 17:27
by edel
marco wrote:
edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Ooit naar de motorcross geweest?

125cc 2takt rijd er bij de klasse van 250cc viertakt. Qua vermogen zitten ze gelijk. allebij rond de 40-45pk

Posted: 24 Jun 2006, 17:32
by FlamingProma
edel wrote:
marco wrote:
edel wrote:kwil u niet kwetsen ofzo, maar er zitten grote fouten in uw gip hoor.

Zeker bij de voor en nadelen.

Tweetakt heeft meeste vermogen van allemotors.
Slechte cilindervulling zou ik ook niet durven zeggen hoor, met een goede uitlaat bekom je turboeffect. Cilinder is beter gevuld dan bij een 4takt brommer

uitlaat veranderen kan ook positieve gevolgen hebben

je hebt ook gemist bij de mengsmering, bij racemotor moeten die meer gesmeerd worden dus verhouding moet dichter bij elkaar liggen. Ge zegt 1 op 25 voor gewone motoreren en 1/40 voor racemotoren dus je wil de racers minder smeren

De 2takt olie kan wel verbranden, wrm klagen de groene anders dat het ongezond is de 2taktmotor. Wanr je goede afstelling hebt verbrand je olie ook grotendeels.

Volgens mij ligt het rendement hoger bij een 2takt dan een 4takt.


Hoofdoorzaak hoe cilinder met mengsel gevuld wordt is door de vacuumfunctie van de uitlaat, niet echt door de piston die naar beneden gaat en zo het mengsel naar de spoelers stuurt, want op bepaald toerental gaan je kleppen toch zweven. (ps: dit voor membraangestuurde 2takt).


wel net overzicht, mooi dat je de uitdaging aangaat voor een uitlaat zelf te maken, is laagtoerig zeker die uitlaat?

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Ooit naar de motorcross geweest?

125cc 2takt rijd er bij de klasse van 250cc viertakt. Qua vermogen zitten ze gelijk. allebij rond de 40-45pk
op wa slaagt vermogen grotendeels > rendement is toegevoegede energie op nuttige energie dus vermogen hangt grotendeels af van tuning en cilinderinhoud en blablabla je weet wel

rendement hangt af van het type, tuning,...

je snapt het verschil ook wel 'k kan u da moeilijk uitlegge mor als ge 't verschil ni weet tusse die twee...

vermogens kan je pas vergelijken als je twee dezelfde cilinderinhouden hebt en beiden op "eenzelfde" nieveau getuned zijn

Posted: 24 Jun 2006, 17:36
by edel
FlamingProma wrote:
edel wrote:
marco wrote:

:? Euhm, ik ben er vrij zeker van dat de 4-takt motor veel meer vermogen heeft :?

Ooit naar de motorcross geweest?

125cc 2takt rijd er bij de klasse van 250cc viertakt. Qua vermogen zitten ze gelijk. allebij rond de 40-45pk
op wa slaagt vermogen grotendeels > rendement is toegevoegede energie op nuttige energie dus vermogen hangt grotendeels af van tuning en cilinderinhoud en blablabla je weet wel

rendement hangt af van het type, tuning,...

je snapt het verschil ook wel 'k kan u da moeilijk uitlegge mor als ge 't verschil ni weet tusse die twee...

vermogens kan je pas vergelijken als je twee dezelfde cilinderinhouden hebt en beiden op "eenzelfde" nieveau getuned zijn

wel 50cc viertakt tegen 50cc 2takt, 2takt zal bijna het dubbele vermogen hebben dan die 4takt.

Bij 2takt heb je het verlies niet van nokkenas, kleppen, distributieketting, zwaar vliegwiel, 4slagen met maar 1 arbeidsslag.

ps: idd hoe hoger u rendement hoe hoger het vermogen. Maar je toeren zijn nog belangerijk bij je vermogen

Posted: 24 Jun 2006, 17:39
by marvin
4-takt en 2-takt kan je moeilijk vergelijken op het vlak van tuning.