Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Koppelingstrekker maken (draaien)

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Koppelingstrekker maken (draaien)

Post by clio-tuning »

Hier een korte uitleg hoe je een koppelingstrekker zelf kan maken door hem te draaien.
Een foto om in gedachte te krijgen wat het zal worden:
verkleind0029qd.jpg
verkleind0029qd.jpg (344.52 KiB) Viewed 16656 times
Robodraw tekening:
261fcba.jpg
261fcba.jpg (51.5 KiB) Viewed 16729 times
Benodigdheden:- Zeskante baar of ronde baar uit staal, diameter moet 30mm x 82mm
- Inwendige schroefdraad beitel met een tophoek van 60° (voor metrische draad te snijden dus)
- M8 bout

Hoe ga je te werk:
1) Eerste kopvlak vlakdraaien (1mm)

2) Centergat boren

3) Boren met diameter 6.8mm door het werkstuk

3) Voorboren met diameter 12mm over een afstand van 60mm. Naboren met 20mm over dezelfde afstand.

4) Inwendig draaien naar diameter 22.3mm over een afstand van 60mm. Hierop wordt later de M24x1.50 gesneden.

5) Schuin kantje draaien aan de boring van 22.3mm

6) Draaibank instellen zodat de schroefdraad M24x1.50 gesneden kan worden.

7) M24x1.50mm snijden
Draaddiepte is 1.4mm

De diepte van de draad mag je natuurlijk niet in 1 keer aanzetten! Doe dit per 0.1-0.2mm!

Je gaat met de schroefdraadbeitel 20mm in de boring en je zet een streepje op de beitel. Zo weet je tot waar de beitel steeds moet gaan.

Het kan zijn dat 1.4mm niet diep genoeg is, neem dus een koppeling en test tot je de koppeling erop kan draaien zonder teveel speling.


8 ) Werkstuk omdraaien + 2de kopvlak vlakken (1mm)

9) Schroefdraad M8 tappen
TIP: gebruik snijolie bij het tappen en snijden van de schroefdraden!

10) Zoek een M8 bout voor bovenaan erin te schroeven.

Enkele foto's:
Image

Image
verkleind0046ek.jpg
verkleind0046ek.jpg (326.72 KiB) Viewed 16653 times

Om het geheel af te maken, kan je nog 2 platte vlakken eraan frezen, zodat je de koppelingstrekker dan tegenhouden met een sleutel.
Dit lukt ook perfect met een waterpomptang, dus dit is niet echt nodig.
Last edited by clio-tuning on Wed 06 Dec 2006, 20:03, edited 3 times in total.
User avatar
Enzo
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 899
Joined: Tue 08 Nov 2005, 20:07
Location: dilbeek, vlaams brabant

Post by Enzo »

ah zalig,
echt waar
kvind het een goede handleiding,
deze ga ik toch eens maken hoor
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Als je een beetje overweg kan met een draaibank zal het je zeker lukken  :wink: 
Zelf had ik ook nog nooit inwendig draad gesneden. Korte uitleg van de leerkracht en het voorgedaan. Is hetzelfde als uitwendige draad snijden, enkel hebt ge nu een andere beitel nodig hé.  :) 
Kheb er 4 lesuurtjes aan gewerkt opt gemakske aangezien ik toch alle tijd heb  :P 
Is gemakkelijk af op 1 lesuurtje.

Moesten er fouten instaan of dingen die verbeter kunnen worden, zeg ze gerust.
Als er vragen zijn mogen ze natuurlijk ook gesteld worden  :) 

Thx voor de goeie comment Enze  :P 
User avatar
Totalyboard
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2173
Joined: Wed 31 Dec 2003, 13:19
Location: melle(gent)
Contact:

Post by Totalyboard »

je koop een metrische moer..nij de honda dealer, je last hem in een gepaste holle buis, en recht op deze buis las je nog een buis (principe wielmoer ster.. ale om autowielen los te draaien.)
User avatar
philip
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 534
Joined: Tue 13 Dec 2005, 16:38
Location: peer

Post by philip »

goede sticky hoor
MAAR je dikte van het buisje is veel te dik , allemaal niet nodig , dit je gewoon extra gewicht wat je telkens moet sleuren  :wink: 
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

Mooie sticky, jammer dak geen draaibank heb. Kzal het mss eens vragen aan nen maat die int vti zit :) 
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

Totalyboard wrote:je koop een metrische moer..nij de honda dealer, je last hem in een gepaste holle buis, en recht op deze buis las je nog een buis (principe wielmoer ster.. ale om autowielen los te draaien.)
Niemand houd u tegen om een sticky te maken over een gelaste koppelingstrekker hé :)
In de topictitel staat duidelijk dat het hier een sticky is op de draaimethode :)

@ philip: Als je een buitendiameter van 30mm hebt dan heb je langs weerszijden 2.56mm materiaal over. Ik denk dat dit niet zo overdreven is hé. Beter iets te dik dan te dun en het meteen kromtrekken ofzo.
Op de foto is het een baar van 39mm... dat is inderdaad wel overdreven. Maar die 100 grammaakt het voor mij niet. :wink:
Ik heb er zelfs geen pasje af genomen om het er mooi te laten uitzien. Het is maar een werkgereedschap hé, zolang het werkt ben ik daar tevreden mee :)
User avatar
philip
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 534
Joined: Tue 13 Dec 2005, 16:38
Location: peer

Post by philip »

ja clio die 30 mm is een goede maat maar op die foto's  :shock: 
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Post by clio-tuning »

philip wrote:ja clio die 30 mm is een goede maat maar op die foto's :shock:
Op de foto is het diameter 39mm :P
Ik vond niets kleiner in het magazijn, die baar dan maar genomen en zo gelaten.
Van die 100gram meer gaat mijn zolder niet invallen hé? :lol:
User avatar
Enzo
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 899
Joined: Tue 08 Nov 2005, 20:07
Location: dilbeek, vlaams brabant

Post by Enzo »

kga het afdrukken en morge ook maken, heb dan 4 uur praktijk
User avatar
philip
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 534
Joined: Tue 13 Dec 2005, 16:38
Location: peer

Post by philip »

clio-tuning wrote:
philip wrote:ja clio die 30 mm is een goede maat maar op die foto's :shock:
Op de foto is het diameter 39mm :P
Ik vond niets kleiner in het magazijn, die baar dan maar genomen en zo gelaten.
Van die 100gram meer gaat mijn zolder niet invallen hé? :lol:
k hoop het niet voor jouw :lol:
marco
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1377
Joined: Fri 08 Oct 2004, 22:49

Post by marco »

nice clio 8) 

Ohja, miss kun je tegelijkertijd ook aan de buitenkant draad tappen..

Voorwat? zo kun je je achtervario eraf nemen, kijk maar eens aan de binnnkant van je achtervario, daar zie je draad die ervoor dient, zelf pas opgemerkt:d , bij een ori honda koppeling trekker heb je dat ook :-D 
User avatar
marvin
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2299
Joined: Wed 31 Aug 2005, 21:08

Post by marvin »

Kdacht dat er buiten geen draad getapt is met originele trekker.
User avatar
Totalyboard
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 2173
Joined: Wed 31 Dec 2003, 13:19
Location: melle(gent)
Contact:

Post by Totalyboard »

no offence e clio ;)
lijkt me gwn beetje omslachtig :)

en schroefdraad snijden is niet altijd zo gemakkelijk ..
i know ;-)
User avatar
.:Riddick:.
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1459
Joined: Mon 27 Jun 2005, 23:31
Location: Kortrijk

Post by .:Riddick:. »

Wel op letten dat je moerslot tijdens de hele 'schroefdraad' bewerking aan blijft anders kom je ipv schroefdraad stekkeldraad uit!!

en 1mm kopvlakdraaien is soms niet genoeg !
doe door tot je oppervlakt helemaal vlak is!

en iedere keer als je van beitel veranderd je beitel op centerhoogte zetten ;)

zijn foutjes die kunnen leiden tot sirieuse gevolgen & kapotte beitels buiten da kopvlakje :lol:
Dforce meeting 23/07/06 Be there!

More info @ http://www.meeting.dforce.be !!!
Post Reply