Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Koppelingstrekker maken (draaien)
Moderator: -Camino Crew-
- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
- Posts: 17432
- Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
- Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)
Koppelingstrekker maken (draaien)
Hier een korte uitleg hoe je een koppelingstrekker zelf kan maken door hem te draaien.
Een foto om in gedachte te krijgen wat het zal worden: Robodraw tekening: Benodigdheden:- Zeskante baar of ronde baar uit staal, diameter moet 30mm x 82mm
- Inwendige schroefdraad beitel met een tophoek van 60° (voor metrische draad te snijden dus)
- M8 bout
Hoe ga je te werk:
1) Eerste kopvlak vlakdraaien (1mm)
2) Centergat boren
3) Boren met diameter 6.8mm door het werkstuk
3) Voorboren met diameter 12mm over een afstand van 60mm. Naboren met 20mm over dezelfde afstand.
4) Inwendig draaien naar diameter 22.3mm over een afstand van 60mm. Hierop wordt later de M24x1.50 gesneden.
5) Schuin kantje draaien aan de boring van 22.3mm
6) Draaibank instellen zodat de schroefdraad M24x1.50 gesneden kan worden.
7) M24x1.50mm snijden
Draaddiepte is 1.4mm
De diepte van de draad mag je natuurlijk niet in 1 keer aanzetten! Doe dit per 0.1-0.2mm!
Je gaat met de schroefdraadbeitel 20mm in de boring en je zet een streepje op de beitel. Zo weet je tot waar de beitel steeds moet gaan.
Het kan zijn dat 1.4mm niet diep genoeg is, neem dus een koppeling en test tot je de koppeling erop kan draaien zonder teveel speling.
8 ) Werkstuk omdraaien + 2de kopvlak vlakken (1mm)
9) Schroefdraad M8 tappen
TIP: gebruik snijolie bij het tappen en snijden van de schroefdraden!
10) Zoek een M8 bout voor bovenaan erin te schroeven.
Enkele foto's:
Om het geheel af te maken, kan je nog 2 platte vlakken eraan frezen, zodat je de koppelingstrekker dan tegenhouden met een sleutel.
Dit lukt ook perfect met een waterpomptang, dus dit is niet echt nodig.
Een foto om in gedachte te krijgen wat het zal worden: Robodraw tekening: Benodigdheden:- Zeskante baar of ronde baar uit staal, diameter moet 30mm x 82mm
- Inwendige schroefdraad beitel met een tophoek van 60° (voor metrische draad te snijden dus)
- M8 bout
Hoe ga je te werk:
1) Eerste kopvlak vlakdraaien (1mm)
2) Centergat boren
3) Boren met diameter 6.8mm door het werkstuk
3) Voorboren met diameter 12mm over een afstand van 60mm. Naboren met 20mm over dezelfde afstand.
4) Inwendig draaien naar diameter 22.3mm over een afstand van 60mm. Hierop wordt later de M24x1.50 gesneden.
5) Schuin kantje draaien aan de boring van 22.3mm
6) Draaibank instellen zodat de schroefdraad M24x1.50 gesneden kan worden.
7) M24x1.50mm snijden
Draaddiepte is 1.4mm
De diepte van de draad mag je natuurlijk niet in 1 keer aanzetten! Doe dit per 0.1-0.2mm!
Je gaat met de schroefdraadbeitel 20mm in de boring en je zet een streepje op de beitel. Zo weet je tot waar de beitel steeds moet gaan.
Het kan zijn dat 1.4mm niet diep genoeg is, neem dus een koppeling en test tot je de koppeling erop kan draaien zonder teveel speling.
8 ) Werkstuk omdraaien + 2de kopvlak vlakken (1mm)
9) Schroefdraad M8 tappen
TIP: gebruik snijolie bij het tappen en snijden van de schroefdraden!
10) Zoek een M8 bout voor bovenaan erin te schroeven.
Enkele foto's:
Om het geheel af te maken, kan je nog 2 platte vlakken eraan frezen, zodat je de koppelingstrekker dan tegenhouden met een sleutel.
Dit lukt ook perfect met een waterpomptang, dus dit is niet echt nodig.
Last edited by clio-tuning on Wed 06 Dec 2006, 20:03, edited 3 times in total.
- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
- Posts: 17432
- Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
- Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)
Als je een beetje overweg kan met een draaibank zal het je zeker lukken  ÂÂ
Zelf had ik ook nog nooit inwendig draad gesneden. Korte uitleg van de leerkracht en het voorgedaan. Is hetzelfde als uitwendige draad snijden, enkel hebt ge nu een andere beitel nodig hé.  :)ÂÂ
Kheb er 4 lesuurtjes aan gewerkt opt gemakske aangezien ik toch alle tijd heb  :PÂÂ
Is gemakkelijk af op 1 lesuurtje.
Moesten er fouten instaan of dingen die verbeter kunnen worden, zeg ze gerust.
Als er vragen zijn mogen ze natuurlijk ook gesteld worden  :)ÂÂ
Thx voor de goeie comment Enze  :PÂÂ
Zelf had ik ook nog nooit inwendig draad gesneden. Korte uitleg van de leerkracht en het voorgedaan. Is hetzelfde als uitwendige draad snijden, enkel hebt ge nu een andere beitel nodig hé.  :)ÂÂ
Kheb er 4 lesuurtjes aan gewerkt opt gemakske aangezien ik toch alle tijd heb  :PÂÂ
Is gemakkelijk af op 1 lesuurtje.
Moesten er fouten instaan of dingen die verbeter kunnen worden, zeg ze gerust.
Als er vragen zijn mogen ze natuurlijk ook gesteld worden  :)ÂÂ
Thx voor de goeie comment Enze  :PÂÂ
#20 Project Clio-Tuning: http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 18609.html
- Totalyboard
- -= Ex moderator =-
- Posts: 2173
- Joined: Wed 31 Dec 2003, 13:19
- Location: melle(gent)
- Contact:
- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
- Posts: 17432
- Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
- Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)
Niemand houd u tegen om een sticky te maken over een gelaste koppelingstrekker héTotalyboard wrote:je koop een metrische moer..nij de honda dealer, je last hem in een gepaste holle buis, en recht op deze buis las je nog een buis (principe wielmoer ster.. ale om autowielen los te draaien.)
In de topictitel staat duidelijk dat het hier een sticky is op de draaimethode
@ philip: Als je een buitendiameter van 30mm hebt dan heb je langs weerszijden 2.56mm materiaal over. Ik denk dat dit niet zo overdreven is hé. Beter iets te dik dan te dun en het meteen kromtrekken ofzo.
Op de foto is het een baar van 39mm... dat is inderdaad wel overdreven. Maar die 100 grammaakt het voor mij niet.
Ik heb er zelfs geen pasje af genomen om het er mooi te laten uitzien. Het is maar een werkgereedschap hé, zolang het werkt ben ik daar tevreden mee
#20 Project Clio-Tuning: http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 18609.html
- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
- Posts: 17432
- Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
- Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)
Op de foto is het diameter 39mmphilip wrote:ja clio die 30 mm is een goede maat maar op die foto's
Ik vond niets kleiner in het magazijn, die baar dan maar genomen en zo gelaten.
Van die 100gram meer gaat mijn zolder niet invallen hé?
#20 Project Clio-Tuning: http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 18609.html
nice clio 8)ÂÂ
Ohja, miss kun je tegelijkertijd ook aan de buitenkant draad tappen..
Voorwat? zo kun je je achtervario eraf nemen, kijk maar eens aan de binnnkant van je achtervario, daar zie je draad die ervoor dient, zelf pas opgemerkt:d , bij een ori honda koppeling trekker heb je dat ook :-DÂÂ
Ohja, miss kun je tegelijkertijd ook aan de buitenkant draad tappen..
Voorwat? zo kun je je achtervario eraf nemen, kijk maar eens aan de binnnkant van je achtervario, daar zie je draad die ervoor dient, zelf pas opgemerkt:d , bij een ori honda koppeling trekker heb je dat ook :-DÂÂ
- Totalyboard
- -= Ex moderator =-
- Posts: 2173
- Joined: Wed 31 Dec 2003, 13:19
- Location: melle(gent)
- Contact:
- .:Riddick:.
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1459
- Joined: Mon 27 Jun 2005, 23:31
- Location: Kortrijk
Wel op letten dat je moerslot tijdens de hele 'schroefdraad' bewerking aan blijft anders kom je ipv schroefdraad stekkeldraad uit!!
en 1mm kopvlakdraaien is soms niet genoeg !
doe door tot je oppervlakt helemaal vlak is!
en iedere keer als je van beitel veranderd je beitel op centerhoogte zetten
zijn foutjes die kunnen leiden tot sirieuse gevolgen & kapotte beitels buiten da kopvlakje
en 1mm kopvlakdraaien is soms niet genoeg !
doe door tot je oppervlakt helemaal vlak is!
en iedere keer als je van beitel veranderd je beitel op centerhoogte zetten
zijn foutjes die kunnen leiden tot sirieuse gevolgen & kapotte beitels buiten da kopvlakje