Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Spuiten met compressor
Moderator: -Camino Crew-
Spuiten met compressor
Door te spuiten met de compressor ipv met spuibussen, zal de kwaliteit en de glans hoger zijn.
hier is een handleiding
Wat heb je nodig:
-een compressor (met de meeste compressoren kan gespoten worden )
-verf (Levi's, Dekeyn, Hammerite, Gamma...)
-verdunner (white spirit)
-een spuitpistool met onderlangse of bovenlangse pot
-wat menglatjes
Hoe ga je te werk:
-je maakt je compressor gebruiksklaar
-je stelt hem in op 3-4 bar
-je koppelt je spuitpistool aan
-je mengt je verf of primer heel goed dmv menglat
-je giet de verf of primer in het reservoir
-je voegt er verdunner bij, ikdoe het meestal met white spirit
de hoeveelheid is afhankelijk van verf tot verf
bv.
Bij hammerite gebruik je best 2 delen verf en 1 deel verdunner
Bij Levis gebruik je best 4 delen verf en 1 deel verdunner
Meestal staat de juiste hoeveelheid op de achterkant van de pot
Opgepast:
te veel verdunner zorgt voor een te lopende lak, wat uitlopers veroorzaakt
te weinig verdunner zorgt ervoor dat de verf te dik blijft en dus niet vloeiend zal spuiten
- als je de verdunner bij je verf hebt toegevoegd, moet je weer goed roeren, tot dat de verf en de verdunner in elkaar zijn gevloeid
(opm. als de verf zich niet wil mengen met de verdunner, is het teken dat je de verkeerde verf hebt genomen)
het is allemaal een kwestie van proberen en leren uit je fouten
dus verwacht niet dat het van de eerste keer perfect is, kan best een beke fucked up zijn
Hoe spuit je:
-je stelt je pistool in naargelang je keuze (bij sommige pistools gaat dit niet)
- je houd je pistool op ong. 30cm afstand en begint in lijnen je voorwerp te spuiten
(blijf nooit te lang op 1plek spuiten, of je krijgt lopers)
-als het gespoten is laat je het drogen
(hoelang, staat vanachter op de verfpot)
-als het droog is, spuit je nog een laag, en laat je het wederom drogen
(de droogtijd zal verminderen als je verharder bij je verf giet, verder weet ik hier niets over omdat ik et niet gebruik )
-als alles goed is gegaan, zal je voorwerp nu echt massas blinken als je met hoogglans hebt gespoten,
je kan eventueel er nog eens overgaan met vernis of blanke lak, dit maakt je lak meer krasvrij, steviger, en het geeft een hogere glans
Het spuiten van de vernis gebeurt op dezelfde manier als het spuiten van de verf
Nadat je gespoten hebt met een bepaalde kleur, en je wilt een andere kleur, moet je je pistool openvijzen en alles uitkuisen met white spirit
Voila, het is klaar
Foto's van compressor
foto van spuitpistool
foto's van verf, vernis, primer
hier is een handleiding
Wat heb je nodig:
-een compressor (met de meeste compressoren kan gespoten worden )
-verf (Levi's, Dekeyn, Hammerite, Gamma...)
-verdunner (white spirit)
-een spuitpistool met onderlangse of bovenlangse pot
-wat menglatjes
Hoe ga je te werk:
-je maakt je compressor gebruiksklaar
-je stelt hem in op 3-4 bar
-je koppelt je spuitpistool aan
-je mengt je verf of primer heel goed dmv menglat
-je giet de verf of primer in het reservoir
-je voegt er verdunner bij, ikdoe het meestal met white spirit
de hoeveelheid is afhankelijk van verf tot verf
bv.
Bij hammerite gebruik je best 2 delen verf en 1 deel verdunner
Bij Levis gebruik je best 4 delen verf en 1 deel verdunner
Meestal staat de juiste hoeveelheid op de achterkant van de pot
Opgepast:
te veel verdunner zorgt voor een te lopende lak, wat uitlopers veroorzaakt
te weinig verdunner zorgt ervoor dat de verf te dik blijft en dus niet vloeiend zal spuiten
- als je de verdunner bij je verf hebt toegevoegd, moet je weer goed roeren, tot dat de verf en de verdunner in elkaar zijn gevloeid
(opm. als de verf zich niet wil mengen met de verdunner, is het teken dat je de verkeerde verf hebt genomen)
het is allemaal een kwestie van proberen en leren uit je fouten
dus verwacht niet dat het van de eerste keer perfect is, kan best een beke fucked up zijn
Hoe spuit je:
-je stelt je pistool in naargelang je keuze (bij sommige pistools gaat dit niet)
- je houd je pistool op ong. 30cm afstand en begint in lijnen je voorwerp te spuiten
(blijf nooit te lang op 1plek spuiten, of je krijgt lopers)
-als het gespoten is laat je het drogen
(hoelang, staat vanachter op de verfpot)
-als het droog is, spuit je nog een laag, en laat je het wederom drogen
(de droogtijd zal verminderen als je verharder bij je verf giet, verder weet ik hier niets over omdat ik et niet gebruik )
-als alles goed is gegaan, zal je voorwerp nu echt massas blinken als je met hoogglans hebt gespoten,
je kan eventueel er nog eens overgaan met vernis of blanke lak, dit maakt je lak meer krasvrij, steviger, en het geeft een hogere glans
Het spuiten van de vernis gebeurt op dezelfde manier als het spuiten van de verf
Nadat je gespoten hebt met een bepaalde kleur, en je wilt een andere kleur, moet je je pistool openvijzen en alles uitkuisen met white spirit
Voila, het is klaar
Foto's van compressor
foto van spuitpistool
foto's van verf, vernis, primer
Ik heb 200€ betaald voor:timothy.geens wrote:hoeveel betalen jullie over het algemeen om een hele mino te spuiten,dus dan bedoel ik ,alles afgeschuurd,fourche,fourche driehoek,kader,bagagerek,naftbak?
Kader,tank,fourche,tank,achterrekje,sterwielen,2 sets spatborden te zandstralen
en dan alles in gepaste kleur te spuiten ...
is dit duur , of valt dit mee?
- hornymoose
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3286
- Joined: Sun 10 Oct 2004, 19:59
- Location: dilsen-stokkem
ik ga nu een beter spuitpistool kopen,
met bovenlangs reservoir, en liefst eentje die ge niet moet instellen, want dat is fucked up werk
testen doe ik gewoon op oude kappen, met levis verf ofzo.
hier wat tips van carosserie spuitor:
Altijd in lagen spuiten idd. Maar je hebt ook verschil tussen dikke en dunnen lagen
Het beste is eerst een lichte nevellaag. Dit voorkomt siliconen in de lak en het geeft een betere hechting.
Daarna geef je 2 volle lagen. Mocht hij dan nog net niet goed dekkend zijn geef je hem nog een extra laagje.
Maar ga het niet forceren door een te dikke laag te spuiten. Zo krijg je veel structuur en kans op zakkers e.d.
--------------------------------------------------------------
Met spuitplamuur voor in de spuit kun je een grotere laagdikte krijgen. Hierdoor kun je de laatste oneffenheden beter uit de kap schuren.
Ik weet niet met welk pistool je spuit, maar afstellen gaat heel makkelijk als je er mee leert werken.
Als het goed is zitten er 2 of 3 afstelknoppen op.
1 voor de luchttoevoer, 1 voor de verftoevoer en meestal ook nog een om de vorm van de verfstraal te veranderen
Maar daar moet je maar een beetje mee spelen totdat het fijn aan voelt.
En zonder structuur spuiten doe je niet zomaar in 1 keer. Ga gewoon wat proberen op een oude kap ofzo.
Probeer niet al te dikke lagen te spuiten en ga niet haasten.
Het beste is:
- ontvetten
- afkleven met een kleefdoekje (van 3M bijvoorbeeld)
- nevellaagje spuiten
- afkleven
- 1e laag
- wachten tot hij mat is geslagen
- afkleven
- 2e laag
- nogmaals wachten tot hij droog is
- afkleven
- 1e laag blanke lak
- 5 tot 10 minuten wachten
- 2e laag blanke lak
En als je het goed doet heb je dan een mooi, glad en stofvrij resultaat.
En zorg ook dat je de mengverhoudingen goed hebt.
Genoeg verdunner in de kleur zodat het makkelijk te verspuiten is. En genoeg verharder/verdunner in de blank zodat hij mooi vloeit en goed uithard.
ER MOET DUS GEEN VERHARDER IN DE KLEURLAK, ENKEL IN DE BLANKE LAK (vernis)
foto's van zijn werk, nadat de koper van de aerox ermee is gevallen (de idioot)
extra nuttige info
Wij spuiten ook met lak op basis van oplosmiddelen (thinner) en dan is de mengverhouding 2:1 (50% verdunning dus)
-----------------------------------------
Na spuitplamuur hoeft er geen grondverf meer overheen.
Zolang je autolak in een blik hebt kun je het natuurlijk met een compressor spuiten.
Spuit moet je schoonmaken met hetzelfde middel als waarmee je de verf hebt verdunt.
Lak kun je kopen bij de autospuiter zelf of andere groothandel in autolak.
----------------------------------------
Blanke lak is niet altijd nodig. Als je met 2 komponenten lak spuit (dus kleurlak + verharder) dan glimt die al van zichzelf.
Let er alleen op dat 2K alleen in uni-kleuren te verkrijgen is. Dus geen metallic of parelmoer oid.
Blanke lak spuit je alleen als je met een 2 laags systeem spuit. De eerste laag is dan de base (kleurlak) en daar overheen spuit je de blanke lak zodat hij gaat glimmen.
Dit vind ik persoonlijk mooier dan 2K + dat het ook langer mooi blijft.
Eventueel kun je ook met het 3 laags systeem spuiten. Dan spuit je eerst een base kleur, daaroverheen spuit je een transparante parelmoer en daarna pas de blanke lak er overheen
---------------------------------------------------------------
Matteren is mat maken, soort van schuren dus.
Scotch Brite is een gewoven schuurmatje waardoor je makkelijk de structuur van de binnenkappen opschuurt zonder het plastic open te schuren (dat betekend dat je opstaande haartjes krijgt)
Als je kaal plastic spuit moet je eerst 1 laag kunstofhechtprimer spuiten. Dit is een transparante primer die heel erg dun is. Daarna spuit je er spuitplamuur op.
Het beste kun je een bovenbekerspuit kopen, maar meestal zijn die wel redelijk prijzig. Onderbekerspuit kan ook best..
Het is maar net wat jij fijn vind
Lak moet je zelf weten.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor conventioneel. Dat is een 2 laags systeem.
Dan spuit je eerst de base (dat is de kleurlak) en daarna spuit je er blanke lak overheen.
Eventueel kun je ook watergedragen autolak kiezen, alleen daar moet je meer toevoegingen gebruiken omdat dat op een andere manier droogt.
Gewone 2K uni-kleuren is ook een optie. Daar hoeft geen blanke lak overheen.
Of je gebruikt Histor verf uit de bouwmarkt
Alstublieft vriendjes
 :lol:ÂÂ
met bovenlangs reservoir, en liefst eentje die ge niet moet instellen, want dat is fucked up werk
testen doe ik gewoon op oude kappen, met levis verf ofzo.
hier wat tips van carosserie spuitor:
Altijd in lagen spuiten idd. Maar je hebt ook verschil tussen dikke en dunnen lagen
Het beste is eerst een lichte nevellaag. Dit voorkomt siliconen in de lak en het geeft een betere hechting.
Daarna geef je 2 volle lagen. Mocht hij dan nog net niet goed dekkend zijn geef je hem nog een extra laagje.
Maar ga het niet forceren door een te dikke laag te spuiten. Zo krijg je veel structuur en kans op zakkers e.d.
--------------------------------------------------------------
Met spuitplamuur voor in de spuit kun je een grotere laagdikte krijgen. Hierdoor kun je de laatste oneffenheden beter uit de kap schuren.
Ik weet niet met welk pistool je spuit, maar afstellen gaat heel makkelijk als je er mee leert werken.
Als het goed is zitten er 2 of 3 afstelknoppen op.
1 voor de luchttoevoer, 1 voor de verftoevoer en meestal ook nog een om de vorm van de verfstraal te veranderen
Maar daar moet je maar een beetje mee spelen totdat het fijn aan voelt.
En zonder structuur spuiten doe je niet zomaar in 1 keer. Ga gewoon wat proberen op een oude kap ofzo.
Probeer niet al te dikke lagen te spuiten en ga niet haasten.
Het beste is:
- ontvetten
- afkleven met een kleefdoekje (van 3M bijvoorbeeld)
- nevellaagje spuiten
- afkleven
- 1e laag
- wachten tot hij mat is geslagen
- afkleven
- 2e laag
- nogmaals wachten tot hij droog is
- afkleven
- 1e laag blanke lak
- 5 tot 10 minuten wachten
- 2e laag blanke lak
En als je het goed doet heb je dan een mooi, glad en stofvrij resultaat.
En zorg ook dat je de mengverhoudingen goed hebt.
Genoeg verdunner in de kleur zodat het makkelijk te verspuiten is. En genoeg verharder/verdunner in de blank zodat hij mooi vloeit en goed uithard.
ER MOET DUS GEEN VERHARDER IN DE KLEURLAK, ENKEL IN DE BLANKE LAK (vernis)
foto's van zijn werk, nadat de koper van de aerox ermee is gevallen (de idioot)
extra nuttige info
Wij spuiten ook met lak op basis van oplosmiddelen (thinner) en dan is de mengverhouding 2:1 (50% verdunning dus)
-----------------------------------------
Na spuitplamuur hoeft er geen grondverf meer overheen.
Zolang je autolak in een blik hebt kun je het natuurlijk met een compressor spuiten.
Spuit moet je schoonmaken met hetzelfde middel als waarmee je de verf hebt verdunt.
Lak kun je kopen bij de autospuiter zelf of andere groothandel in autolak.
----------------------------------------
Blanke lak is niet altijd nodig. Als je met 2 komponenten lak spuit (dus kleurlak + verharder) dan glimt die al van zichzelf.
Let er alleen op dat 2K alleen in uni-kleuren te verkrijgen is. Dus geen metallic of parelmoer oid.
Blanke lak spuit je alleen als je met een 2 laags systeem spuit. De eerste laag is dan de base (kleurlak) en daar overheen spuit je de blanke lak zodat hij gaat glimmen.
Dit vind ik persoonlijk mooier dan 2K + dat het ook langer mooi blijft.
Eventueel kun je ook met het 3 laags systeem spuiten. Dan spuit je eerst een base kleur, daaroverheen spuit je een transparante parelmoer en daarna pas de blanke lak er overheen
---------------------------------------------------------------
Matteren is mat maken, soort van schuren dus.
Scotch Brite is een gewoven schuurmatje waardoor je makkelijk de structuur van de binnenkappen opschuurt zonder het plastic open te schuren (dat betekend dat je opstaande haartjes krijgt)
Als je kaal plastic spuit moet je eerst 1 laag kunstofhechtprimer spuiten. Dit is een transparante primer die heel erg dun is. Daarna spuit je er spuitplamuur op.
Het beste kun je een bovenbekerspuit kopen, maar meestal zijn die wel redelijk prijzig. Onderbekerspuit kan ook best..
Het is maar net wat jij fijn vind
Lak moet je zelf weten.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor conventioneel. Dat is een 2 laags systeem.
Dan spuit je eerst de base (dat is de kleurlak) en daarna spuit je er blanke lak overheen.
Eventueel kun je ook watergedragen autolak kiezen, alleen daar moet je meer toevoegingen gebruiken omdat dat op een andere manier droogt.
Gewone 2K uni-kleuren is ook een optie. Daar hoeft geen blanke lak overheen.
Of je gebruikt Histor verf uit de bouwmarkt
Alstublieft vriendjes
 :lol:ÂÂ
-
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1094
- Joined: Fri 22 Jul 2005, 22:09
- Location: Lanaken
- Contact: