Page 1 of 17

Lucht/Brandstof Verhouding - Oorzaak vele problemen!

Posted: Thu 05 Oct 2006, 19:46
by Den_Tomme
Lucht/Brandstof Verhouding
  1. Inleiding
  2. Waarom Afstellen?
  3. Wanneer Afstellen?
  4. Hoe Afstellen?
  5. Foto's


Inleiding

Vele vastlopers en problemen zijn te wijten aan een verkeerde afstelling, m.a.w. een verkeerde lucht/naft verhouding. Die verhouding wordt bepaald door de carburator. Die zit achteraan op je motorblok, onder je voetkappen, aan de kant van je achterwiel. Die verhouding moet steeds kloppen en kan veranderd worden door je luchtinlaat of sproeier te vergroten/verkleinen.


Waarom Afstellen?

Omdat je verhouding niet op punt staat kunnen er zich vele problemen voordoen.
In het geval je mengsel te arm is (teveel lucht) word je verbranding groter en heftiger. Hierdoor zal je cilinder zeer heet worden en zal je warmlopers veroorzaken met alle gevolgen vandien (cilinder moet geboord worden, nieuwe piston enzovoort).
Als je mengsel te rijk is (te weinig lucht) ga je verzuipen en gewoon stilvallen.


Wanneer Afstellen?

Je dient af te stellen elke keer je iets verandert aan je set up. Zelfs bij een andere uitlaat (wat velen niet weten)! Het spreekt uiteraard voor zich dat je je verhouding moet laten kloppen wanneer je uw luchtinlaat of sproeier vergroot. Deze twee gaan steeds samen. Je stelt je camino meestal in dezelfde volgorde af: Eerst je carburator en vervolgens pas je vario.


Hoe Afstellen?

Hier zijn twee methodes voor.

Bougie Kleur -Methode
Voor deze methode uit te voeren moet je je bougie sleutel (gereedschapszakje onder je achterrekje) gebruiken.
Je gaat eerst een eindje rijden met je camino, wanneer je terug stilstaat (motor uitschakelen!) draai je na een tijdje je bougie eruit (pas na een tijdje want je gaat je anders verbranden). Je bougie zal een bepaalde kleur hebben. Hieraan kan je zien of je verhouding inorde is. Hieronder volgen de mogelijkheden en wat je dan moet doen.

Zwarte Bougie:
Image
Je bougie is te zwart. Dit wilt zeggen dat je motor te veel benzine krijgt. Je zal je luchttoevoer moeten vergroten door je luchtvijs uit te draaien of te vergroten. Je kan ook je sproeier verkleinen.

Witte Bougie:
Image
Je bougie is te wit. Dit wilt zeggen dat je motor te weinig benzine krijgt. Je zal je luchttoevoer moeten verkleinen door je luchtvijs in te draaien of te verkleinen. Je kan ook je sproeier vergroten.

Koffie met melk Bougie:
Image
Je bougie heeft nu de perfecte kleur. Dit wilt zeggen dat je verhouding klopt. Je kan je afstelling zo laten.

Toeren -Methode
Voor deze methode uit te voeren heb je eigenlijk niets nodig. Het gaat als volgt:
Je laat eerst je camino warm lopen. Stel hem zeker niet af met een koude motor! Vervolgens zet je je camino op zijn staander zodat hij de grond niet raakt. Je draait daarna je stationair schroef wat in zodat je achterwiel een beetje meedraait zonder je gas geeft. Als dit gelukt is moet je rustig je luchtstelschroef open en dicht draaien. Je zult merken dat je hogere/lagere toeren zult maken. Wanneer je hoort dat je de hoogste toeren maakt staat je verhouding perfect. Nu draai je je stationairschroef weer uit zodat je wiel niet meer draait als je stilstaat.


Foto's

Carburator delen benoemd
Image

Originele Luchtfilter
Image



Ohja, als er aanvullingen zijn mag je ze altijd posten :wink:
12/02/2008: Enkele afbeeldingen verwijderd en bbCode aangepast aan nieuw forum.

Posted: Thu 05 Oct 2006, 19:48
by Br3cht
mooie samenvatting  :wink: 
gaat hier veel gebruikt worden denk ik

Posted: Thu 05 Oct 2006, 20:57
by Jethro
Knap gedaan :wink: 
Kheb inees al wa bijgeleerd se... :lol: 

Posted: Thu 05 Oct 2006, 21:03
by Enzo
is dat een kelk?
btw: zeer handige en mooie handleiding

Posted: Thu 05 Oct 2006, 21:05
by Den_Tomme
Jep, das een kelk :) . Ik weet niet juist hoe het zit maar ik denk dat bij powerfilters een kelk ofzo zit ingebouwd. Hierover heb ik nog wat vragen :P . Over het feit dat dat een kelk is ben ik wel zo goed als zeker :wink:


Kben trouwens blij dat julie er iets aan hebben :)

Posted: Thu 05 Oct 2006, 21:07
by Br3cht
bij die kelk moet daar nogniet iets opgezet worden?

ik d8 altijd dat powerfilter en kelk hetzelfde was :lol:

Posted: Thu 05 Oct 2006, 21:09
by Den_Tomme
Ik heb er gezien met gewoon zo een kelk, niets anders. Een maat van mij opt school heeft er wel een soort vliegengaas over gespannen.

Posted: Thu 05 Oct 2006, 21:12
by lonsdale_14
bij wallaroo kelk is dat gewoon buiske en zoiets als op die foto maar dan aan 2 kanten en nog met een gaas ertussen.. volges mij voor camino hetzelfde niet?

Posted: Thu 05 Oct 2006, 21:14
by Den_Tomme
Das mischien een soort van kelk, Soit. Hierover gaat de topic niet eh :wink: :roll:

Posted: Thu 05 Oct 2006, 21:26
by lonsdale_14
kerel vroeg of het hetzelfde was als powerfilter e  :wink: 

Posted: Thu 05 Oct 2006, 22:34
by Den_Tomme
Dat is het dus niet, omdat er geen luchtfilter is.

Posted: Fri 06 Oct 2006, 19:07
by marvin
Mooi gedaan gast 8) 

Posted: Sun 08 Oct 2006, 23:02
by michiel4
@ Den_tomme:


één van de mods heeft er een sticky van gemaakt,

mooi gemaakt :thumbsup:

Posted: Sun 08 Oct 2006, 23:04
by FreekTheFreak
michiel4 wrote:@ Den_tomme:


één van de mods heeft er een sticky van gemaakt,

mooi gemaakt :thumbsup:
jep, had ik gedaan.

mooi topic man

Posted: Mon 09 Oct 2006, 10:26
by Tacchini
je kan de kelk gewoon gebruiken of met powerfilter erop, geleid de lucht beter naar de carbu