Page 1 of 4

Krukas vergelijking,DMP vs Origineel

Posted: 01 Feb 2007, 20:09
by Martin
Hallow beste Ct mensen

Ik kan me wel indenken dat mensen willen weten wat ze kopen.
Zoals bv de veel besproken DMP 'Race' krukas.

Kostprijs:
Excl verzending 61.25 euro
Incl verzending 75.00 euro
http://www.vdhparts.nl/shop/index.php?c ... pages=45#0

Wel,ik heb deze nu in mijn bezit,en ik heb even een vergelijking gesteld tussen die van DMP en van de origineel:
Image
Zo weet je wat je koopt en wat juist de verschillen zijn en welke invloed deze zal hebben.

Ziehier de foto's met de bijhorende uitleg:

Op deze foto's zie je heel duidelijk dat de vorm van de wangen veel scherper en groter - langer zijn tegenover die van een originele krukas:
Image
Image

Op deze foto's zie je dat de wangen van de DMP 'voller' zijn als die van een origineel,dit zorgt ervoor dat de krukas zwaarder word,en dat het carter volume van je blok kleiner word:
Image
Image

Deze foto's tonen aan dat een DMP drijfstang dikker (steviger) is als een originele drijfstang:
Image
Image

Hier ze je haast een klein verschilletje van de drijfstangen:
Image

Tenslotte heb ik het verschil kwa gewicht getest,hieruit blijkt dat de DMP 20 gram zwaarder is,dit wil zeggen dat de motor onderin sterker zal worden (let wel,dit is een zeer miniem verschil,is niet zkr dat je het merkt op de baan,testbank kan wel een verschil te zien zijn).Maar ik zeg altijd,een klein ding hier en een klein ding daar,word 1groot geheel :wink: :
Image
Image

Dus stellen we vast dat:

DMP krukas is steviger (dikkere drijfstang + wangen)
DMP krukas geeft een kleiner carter volume door de 'vollere' wangen en dikkere drijfstang.
DMP krukas is 20 gram zwaarder wegens de dikte van drijfstang en vooral door de volle wangen.

Dus is deze zijn geld waard?
Ik zeg van wel,voor zo'n prijs - kwaliteit ben je zeker niet slecht af!
DMP is zoviezo beter als de originele krukas van Camino.

Kan ik nog iets veranderen aan een DMP krukas?
Natuurlijk valt een DMP krukas ook nog te 'tunen',door het carter volume groter of kleiner te maken door de wangen nog wat extra op te vullen,door de drijfstang een betere flow te geven en lichter te maken,door met het gewicht te spelen van de krukas enzoverder...

Moet ik verder nog iets veranderen als ik een DMP krukas plaats?
Normaal gezien mag deze geen enkel probleem zijn,hoogstens zul de vario / poly ietsje anders moeten afstellen.
Maar laten we het zo zeggen,voor een straat setupje is een andere afstelling niet echt van nut.
Zorg wel voor wat nuttige krukas lagers,ik raad de C3 of de C4 aan.
Buiten deze 2 types is Koyo ook zeker een goede keuze!

Ziezo,ik ben hier uitgepraat,ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Nog veel tuning plezier!
Greetz Martini :wink:

PS. @ Mods,is een sticky mogelijk?Thankx!

Posted: 01 Feb 2007, 20:16
by Br3cht
wat kost zo'n krukas? :lol: 

voor de rest mooi onderzoek :-D 

Posted: 01 Feb 2007, 20:20
by Martin
bremino wrote:wat kost zo'n krukas? :lol: 

voor de rest mooi onderzoek :-D 
Excl verzending 61.00 euro
Incl verzending 75.00 euro

Staat nu ook @ 1ste post :wink:

Posted: 01 Feb 2007, 20:23
by matjaskeu
Schoon gedaan.

voor deze prijs zou ik hem zeker kopen,is veel bter als een 15jaar oude camino krukas
:wink:

Posted: 01 Feb 2007, 20:38
by clio-tuning
Mooie post!

Ga mij ook zo'n krukasje aankopen! :)

Posted: 01 Feb 2007, 20:41
by publie
das precies dat die drijfstang van die nieuwe langer is dan de oude  :lol:  ma volgens mij ist gwn gezichts bedrog

Posted: 01 Feb 2007, 20:43
by Martin
publie wrote:das precies dat die drijfstang van die nieuwe langer is dan de oude  :lol:  ma volgens mij ist gwn gezichts bedrog
Id,het is bedrog,ze zijn beide 80mm drijfstangen :wink:

Posted: 01 Feb 2007, 20:59
by joske007
75 euro :o keb zoveel nie :-D

Ma schoon info dinge, keb weer iets bijgeleerd :-D

Posted: 04 Feb 2007, 18:01
by freak
euhm , kem ook een krukas , een ander , geen ori , maarik zou niet weten wat voor ding het is . Is het oke als ik strak een foto post ?

Posted: 04 Feb 2007, 18:25
by FlamingProma
da vraag is ofdat deze ook even hard is, anders kunde ni stellen dat die stevig is :p voort zelfde geld is die van goedkoop betonijzer gemaakt

Posted: 17 Feb 2007, 18:01
by sam66
volgens mij betaal je €75 voor een kruk die op een racekruk gelijkt
die er steviger uitziet, maar die maar evensterk of minder sterk is dan een originele
voor die prijs

Posted: 17 Feb 2007, 18:19
by fuzze
interessant onderzoekske ??
staat er op de doos van die krukas vermelding van het max. aantal toeren?

Posted: 17 Feb 2007, 20:50
by clio-tuning
@ Sam: die krukas kost op espower.nl 64,94 euro en verzending naar BE valt best mee. Kom je op +- 70€ waarschijnlijk.

Liever een nieuwe DMP krukas dan een oude caminokrukas van 20 - 30 jaar oud waarbij van de ene dag op de andere metaalmoeheid kan optreden.

Ondertussen zijn er wel al redelijk wat met zo'n dmp krukas (martin, matjaskeu, santa cruz, ik,...)
De ene al een betere setup dan de andere, we zullen rap weten of het brol of niet is.


@ fuzze: staat niets van max. rpm op de doos :wink:

Posted: 18 Feb 2007, 09:21
by laurenss
ik heb ook zo ene vermoed ik,
had een verstevigde krukas gekocht vorige zomervakantie via duf
maar die zei iets van stage6 pen 10 krukas
het is de krukas van dit kitje (zie foto)
maar zal hoogstwaarschijnlijk ook gewoon een dmp zijn zeker ? ?
Image

Posted: 18 Feb 2007, 10:12
by clio-tuning
Stage6 maakt bij mijn weten geen camino krukassen...