Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

led verlichting op camino , of zelfs neon

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by killingsnake »

Fout piet, uit een brommer komt wisselspanning. Bij modernere brommers word deze echter wel bijna onmiddelijk gelijkgericht om de batterij te kunnen opladen.. Probeer maar eens simpelweg met een multimeter je spanning (volt) te meten. Probeer eens op gelijkspanningsmodus en wisselspanningmodus. Enkel bij wisselspanningmodus zal je een resultaat zien.

Een brommer haalt zijn stroom uit een alternator, een magneet die om een spoel heen draait, ofwel kan dit ook de spoel zijn die om de magneet draait. Bij grote elektriciteitscentrales werken deze alternators op hetzelfde principe, enkel worden deze aangedreven door middel van stoom..
Daarom dat wanneer je bij rolanti je lichten bijna niet kan zien, weinig toeren = weinig omwentelingen van je alternator = weinig stroom. Vergelijk het inderdaad met een fietsdynamo wanneer je stapvoets rijd.


De weerstand op een camino word enkel gebruikt bij je remlicht, volgens mij om de lamp niet te doen doorbranden wanneer deze geactiveerd wordt, laat er mij iemand verbeteren als dit fout is..

Een weerstand doet enkel wat de naam zegt, weerstand bieden aan de stroom. Een weerstand kan niet op een magische wijze de stroom verdubbelen, gelijkrichten, of wat dan ook, laat ons dit duidelijk zijn.


Alex, ik begrijp eigenlijk niet waarom je altijd de stroom zou willen omvormen naar 12v. Een stabiele, gelijkgerichte spanningsbron lijkt me al voldoende? Normale leds (12v leds daarmee uitgezonderd dus) werken al bij een veel lager voltage (bij indicatorledjes was dit al, ongeveer, 1,5 volt geloof ik).
Trasforma il meglio in 'massimo'
alex4421
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 673
Joined: Wed 02 May 2007, 15:34
Location: ergens in nergens

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by alex4421 »

lol je camino heeft spoelen !!
die genereren wissel spanning !!
een camino geeft een goede ac, daarom dat voor een batterij er een hele hoop klodden nodig zijn om die op te laden,
anders kon je op elke camino een batterij zetten, maar eerst moet je de wissel omzetten naar gelijkspanning, om dan te kunnen begrenzen op 7,.. voor de 6 volt batterij op te laden

de verdubbelaar die op de eerste pagina staat heb ik trouwens opgeblazen !! omdat er geen gelijkrichter voor stond :lol: :lol:

srr khad u bericht nog niet gelezen !!

ik wou zo een spanning omdat je dan eigen creaties, gekochte lichten, neon, led staven, .... er allemaal kan op aansluiten zonder porbleem, en je moet dan niet telkens op hernieuw een andere schakeling voor de leds maken ...

ik zou dit eigenlijk een nieuw topic willen openen waar in ik dan zelf zo een ding zou maken, maar ik heb geen camino meer of gelijkaardige bron :p
User avatar
piet
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 826
Joined: Wed 08 Mar 2006, 21:07
Location: moerkerke (den hoorn)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by piet »

je ziet wel dat een mens nooit oud genoeg is om te leren :-D
ik zeg dat tegen mijn collega normaal moet je alle dagen wat bijleren
dus ik leer hier alledagen wat bij hoor :wink:
gaan hier nog veel te weten komen
alle moet dus toch nog iets tussen mijn stroombton en mijn leds plaatsen voor de levensduur ervan
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by clio-tuning »

Als je ze gewoon rechtstreeks gaat aansluiten, gaan je ledjes binnen de kortste keer stuk zijn + ze gaan bvb op rolantie veel zachter branden als bij volgas.

Om goed te zijn moet je een bruggelijkrichter maken met afvlakcondensator erbij.
Stel je hebt op rolantie 12,6v DC en op volgas 20v DC, dan zou je deze spanning nog kunnen begrenzen op 12v DC, dus dan gaan uw leds zowel op rolantie als op volgas even straf branden.

Helaas ben ik zelf geen krak op het gebied van elektronica, maar ik weet wel 200% zeker dat het mogelijk is. M'n broer had zo'n schakelingetje gemaakt voor mijn ledverlichting en daarmee had ik ook constant 12v DC.

Ik dacht dat het gewoon met een elco'tje was?!
User avatar
piet
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 826
Joined: Wed 08 Mar 2006, 21:07
Location: moerkerke (den hoorn)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by piet »

ik zal dit zeker eens bekijken clio
ik heb ook een vraagje waar zou je zo van die omvormers kunnen kopen om van 6v na 12v te gaan
iemand soms een site (liefst nederlandstalig :wink: ) waar al deze elektonische stuf te krijgen is
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by clio-tuning »

Heb je al eens op uw groene, rode en roze draad gemeten? Veel kans dat je al +12V AC zit hoor! :wink:
alex4421
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 673
Joined: Wed 02 May 2007, 15:34
Location: ergens in nergens

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by alex4421 »

vraag die schakeling eens he aan je broer !! zodat iedereen zijn versie dan kan aansluiten :p
en een elco is alleen voor gelijkspanning want die ontploft bij een tegengestelde :p
en leds kunnen wel tegen wisselspanning hoe denk je dat een gelijkrichter werkt ?
een gelijkrichter die heeft ofwel 2-4 diodes, en u leds zijn gwn diodes maar die dan licht geven...
dus je kan evengoed een gelijkrichtermaken met leds in theorie ?
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by killingsnake »

In theorie wel. Maar ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat als je ledjes als diodes gebruikt om gelijk te richten dat die inderdaad geen licht meer gaan geven. Ze werken nog als diode, maar schijnen geen tot weinig licht meer...
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by killingsnake »

ik heb een afbeelding gevonden van best wel een cool achterlicht met ingebouwde pinkers! Er worden ledjes gebruikt die meerdere kleuren kunnen aannemen, best wel gaaf:

Image
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
piet
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 826
Joined: Wed 08 Mar 2006, 21:07
Location: moerkerke (den hoorn)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by piet »

schoon knutselwerk dat
zover sta ik nog niet zulle :-D
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by killingsnake »

Dit is bijna niet mogelijk op een en zou volgens mij niet passen (in deze vorm althans!) op een camino maar zou echt wel super gaaf zijn had je dit op je brommer :lol: + het feit dat je geen pinkerdoos hebt kan hier voor problemen zorgen :-D.

Maaar... Volgens mij is hier zelf geen pinkerdoos voor nodig! Je kunt met een 555 chip een pinkend signaal geven, dit op een transistortje die alle oranje leds activeerd.. ik ga me hier toch eens op zetten de komende dagen :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
piet
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 826
Joined: Wed 08 Mar 2006, 21:07
Location: moerkerke (den hoorn)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by piet »

ik ga al blijzijn als ik een mooi rood achterlicht heb en een remlicht die goed te zien is
dan is mijn opdracht al meer dan geslaagd :wink: .
mijn nederlanse led man reageert momenteel niet
zal nog eens die duitse site moeten bezoeken
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by killingsnake »

Je kan ook op http://www.conrad.nl ledjes kopen. Ik weet wel de prijzen niet en heb daar nog nooit iets gekocht.. Verkopen ook meerderkleurige leds heb ik gehoord..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
piet
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 826
Joined: Wed 08 Mar 2006, 21:07
Location: moerkerke (den hoorn)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by piet »

heb met mijne hollandse ledvriend gebeld
morgen gaan ze op de post zal mijn soldeerbout maar al opwarmen :-D

heb ook al op conrad gekeken maar was gelijk onduidelijk vond ik
User avatar
piet
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 826
Joined: Wed 08 Mar 2006, 21:07
Location: moerkerke (den hoorn)

Re: led verlichting op camino , of zelfs neon

Post by piet »

en om het niet eens over een led te hebben
een neon is zo een buis zeker dat onder de tuning auto s hangt ?
die groene uit the fast en furius ?? onder de zwarte civic??
Post Reply