Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Nummerplaat
Moderator: -Camino Crew-
Forum rules
Algemeen reglement: http://www.camino-tuning.be/phpBB3/viewtopic.php?t=4772
Algemeen reglement: http://www.camino-tuning.be/phpBB3/viewtopic.php?t=4772
Re: Nummerplaat
voila, uitzondering voor oldtimers of voertuigen die zelden buiten komen, trekt er al beter op
CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh is tevreden met de Europese richtlijn die stelt dat bromfietsen vanaf 2010 opnieuw een nummerplaat zullen moeten dragen en ingeschreven moeten zijn. Door deze richtlijn wordt een oud wetsvoorstel van Jef Van den Bergh (doc 52 0459/001 van de wetsvoorstellen en wetsontwerpen) realiteit. Het voorstel werd destijds al door verschillende partijen gesteund, maar toenmalig minister Landuyt voelde zich niet geroepen om zo’n regeling uit te werken.
De voordelen zijn nochtans duidelijk. Politiediensten en verzekeraars zijn vragende partij voor de wederinvoering van de nummerplaat. Zo kan een bromfiets in een zone-30 aan overdreven snelheid geflitst worden, en een bromfietser die vlucht voor een politiecontrole kan gemakkelijker geïdentificeerd worden. Maar ook opgedreven bromfietsen – een kwaal voor de verkeersveiligheid – kunnen zo uit het verkeer gehaald worden. Verder kunnen diefstal van bromfietsen en kleine vormen van jeugdige criminaliteit door een betere herkenbaarheid van de bromfiets beter aangepakt worden.
Jef Van den Bergh vraagt wel om rekening te houden met oude voertuigen, die veelal door liefhebbers en verzamelaars zijn gerestaureerd en slechts af en toe op de openbare weg gebruikt worden. Een aangepaste regeling moet ervoor zorgen dat deze hobby niet in gevaar gebracht wordt. Bij de herinvoering van de inschrijvingsplicht in Nederland rezen immers heel wat problemen voor deze mensen. Elke brommer moest opnieuw gekeurd worden, maar men had het aantal duidelijk onderschat: de schatting bedroeg 200.000 stuks, uiteindelijk bleek het om 800.000 oude brommers te gaan. Daaruit moeten we lessen trekken. Welke problemen stellen zich?
Bij motorfietsen van voor 1970 werden zelden of nooit papieren geleverd, noodzakelijk voor de inschrijving. Ook de nummers op motorblokken of frames zijn vaak niet meer leesbaar of zelfs niet aanwezig. Ook het merk levert problemen op: enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief. Een Flandria, Superia of Royal Nord kennen de meeste wel maar wie heeft er ooit gehoord van een Omega, Lavenier, Parissport? Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5 cc, die op een bestaande fiets gemonteerd werden. In aantal zullen deze in Begie in de minderheid zijn, maar sinds de jaren ‘30 zijn er in ons land ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder Flink, Victoria, Berinni, Powerpak, Rex, enz. Een soepele aangepaste regeling voor deze voertuigen die eerder tot een collectie behoren dan tot het verkeerspark, moet hiervoor uitgewerkt worden.
Jef Van den Bergh zal staatssecretaris Schouppe over deze problematiek ondervragen in de Kamercommissie Infrastructuur en Verkeer.
CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh is tevreden met de Europese richtlijn die stelt dat bromfietsen vanaf 2010 opnieuw een nummerplaat zullen moeten dragen en ingeschreven moeten zijn. Door deze richtlijn wordt een oud wetsvoorstel van Jef Van den Bergh (doc 52 0459/001 van de wetsvoorstellen en wetsontwerpen) realiteit. Het voorstel werd destijds al door verschillende partijen gesteund, maar toenmalig minister Landuyt voelde zich niet geroepen om zo’n regeling uit te werken.
De voordelen zijn nochtans duidelijk. Politiediensten en verzekeraars zijn vragende partij voor de wederinvoering van de nummerplaat. Zo kan een bromfiets in een zone-30 aan overdreven snelheid geflitst worden, en een bromfietser die vlucht voor een politiecontrole kan gemakkelijker geïdentificeerd worden. Maar ook opgedreven bromfietsen – een kwaal voor de verkeersveiligheid – kunnen zo uit het verkeer gehaald worden. Verder kunnen diefstal van bromfietsen en kleine vormen van jeugdige criminaliteit door een betere herkenbaarheid van de bromfiets beter aangepakt worden.
Jef Van den Bergh vraagt wel om rekening te houden met oude voertuigen, die veelal door liefhebbers en verzamelaars zijn gerestaureerd en slechts af en toe op de openbare weg gebruikt worden. Een aangepaste regeling moet ervoor zorgen dat deze hobby niet in gevaar gebracht wordt. Bij de herinvoering van de inschrijvingsplicht in Nederland rezen immers heel wat problemen voor deze mensen. Elke brommer moest opnieuw gekeurd worden, maar men had het aantal duidelijk onderschat: de schatting bedroeg 200.000 stuks, uiteindelijk bleek het om 800.000 oude brommers te gaan. Daaruit moeten we lessen trekken. Welke problemen stellen zich?
Bij motorfietsen van voor 1970 werden zelden of nooit papieren geleverd, noodzakelijk voor de inschrijving. Ook de nummers op motorblokken of frames zijn vaak niet meer leesbaar of zelfs niet aanwezig. Ook het merk levert problemen op: enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief. Een Flandria, Superia of Royal Nord kennen de meeste wel maar wie heeft er ooit gehoord van een Omega, Lavenier, Parissport? Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5 cc, die op een bestaande fiets gemonteerd werden. In aantal zullen deze in Begie in de minderheid zijn, maar sinds de jaren ‘30 zijn er in ons land ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder Flink, Victoria, Berinni, Powerpak, Rex, enz. Een soepele aangepaste regeling voor deze voertuigen die eerder tot een collectie behoren dan tot het verkeerspark, moet hiervoor uitgewerkt worden.
Jef Van den Bergh zal staatssecretaris Schouppe over deze problematiek ondervragen in de Kamercommissie Infrastructuur en Verkeer.
Tegetieten loves you all!
Re: Nummerplaat
toch ma lelijk e
idee qua systeem van kleuren vind ik slim gevonden, zo zie je meteen het verschil
tussen a en b klasse zonder nr plaat te moeten navragen
Tegetieten loves you all!
- joske007
- -= Newbie =-
- Posts: 5
- Joined: Sun 29 Oct 2006, 23:00
- Location: Herent en Tielt-Winge
- Contact:
Re: Nummerplaat
ik vind het goed! Gedaan met ingehaald worden door opgedreven brommers
Seks en tette
- Stoffn_be
- -= Expert Member =-
- Posts: 781
- Joined: Wed 12 Sep 2007, 21:57
- Location: Brugge - st.-andries
Re: Nummerplaat
Ik heb er toch een ander gedacht over..
De meeste voertuigen kunnen snelheden behalen van 200+km/u.
Brommers mogen max. 45km/u rijden. (b-klasse dan)
Maar als binnen 2 jaar brommers ook een nummerplaat moeten hebben..
Waarom moeten ze dan nog begrenst worden op 45? Als de politie ze sneller ziet rijden dan 45km/u, dat ze ze dan bekeuren.. Ze kunnen mss de brommers ook beginnen flitsen, zoals ze nu bij de auto's doen
Kunnen ze evengoed de auto's laten begrenzen op 150km/u, maar dat doen ze niet anders zou de overheid helemaal failliet gaan.
Das mijn gedacht erover
De meeste voertuigen kunnen snelheden behalen van 200+km/u.
Brommers mogen max. 45km/u rijden. (b-klasse dan)
Maar als binnen 2 jaar brommers ook een nummerplaat moeten hebben..
Waarom moeten ze dan nog begrenst worden op 45? Als de politie ze sneller ziet rijden dan 45km/u, dat ze ze dan bekeuren.. Ze kunnen mss de brommers ook beginnen flitsen, zoals ze nu bij de auto's doen
Kunnen ze evengoed de auto's laten begrenzen op 150km/u, maar dat doen ze niet anders zou de overheid helemaal failliet gaan.
Das mijn gedacht erover
- Niellez
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1103
- Joined: Sat 29 Jul 2006, 17:08
- Location: Koersel-Beringen
- Contact:
Re: Nummerplaat
geld van boetes gaat niet naar de overheid..
MA SOIT
Waarom dan nog max. 50cc zetten op brommers?
ja boven 50cc is het wettelijk gezien een moto..
Stel je voor, een 16 jaarige snuggere kerel rijdt voor de 1e keer op een scooterke dat 120 gaat (oké ruim genomen)
Hoelang denk je?
het nut van deze wetgeving is het aantal slachtoffers minderen, dit kan je enkel doen door actief op te treden op plaatsen waar brommers te snel gaan.. brommers kunne enkel te snel gaan in de bebouwde kom, op een vluchtheuvel en op een woonerf.. (maar staan dar dan flitspale? ) Enja, hoeveel hoort ge wel niet "weggereden van de politie toen ze me achterna zaten" tja, eindelijk is gerechtigheid
MA SOIT
Waarom dan nog max. 50cc zetten op brommers?
ja boven 50cc is het wettelijk gezien een moto..
Stel je voor, een 16 jaarige snuggere kerel rijdt voor de 1e keer op een scooterke dat 120 gaat (oké ruim genomen)
Hoelang denk je?
het nut van deze wetgeving is het aantal slachtoffers minderen, dit kan je enkel doen door actief op te treden op plaatsen waar brommers te snel gaan.. brommers kunne enkel te snel gaan in de bebouwde kom, op een vluchtheuvel en op een woonerf.. (maar staan dar dan flitspale? ) Enja, hoeveel hoort ge wel niet "weggereden van de politie toen ze me achterna zaten" tja, eindelijk is gerechtigheid
Wait for it, Wait for it... LEGENDARY!
Prestige? Anyone?
Prestige? Anyone?
- Stoffn_be
- -= Expert Member =-
- Posts: 781
- Joined: Wed 12 Sep 2007, 21:57
- Location: Brugge - st.-andries
Re: Nummerplaat
Ne gast van 18 in ne mercedes amgNiellez wrote:
Stel je voor, een 16 jaarige snuggere kerel rijdt voor de 1e keer op een scooterke dat 120 gaat (oké ruim genomen)
Hoelang denk je?
Hoelang denk je?
Re: Nummerplaat
iedereen zijn eigen keus e...
maar iedereen die zo rap wil rijden, moet maar voor zijn motorijbewijs gaan...
maar iedereen die zo rap wil rijden, moet maar voor zijn motorijbewijs gaan...
Tegetieten loves you all!
Re: Nummerplaat
Ik blijf het een goede regeling vinden vooral nu ik T.G.T. zijn bijdrage heb gelezen over oldtimers ben ik eigenlijk uitgeput van tegenargumenten . Hoeveel mensen zitten hier niet die een legale dagelijkse brommer hebben en gewoon een laagvlieger om bij hen in de buurt te rijden of sprints of verlaten terreinen. Het is gewoon niet verantwoord om tegen een hoge snelheid door het verkeer te rijden met je brommer/scooter. Tot 70 vind ik het nog kunnen voor bepaalde type bromfietsen/scooters waarvan de remafstand niet al te groot is.
Om Niellez nog even aan te vullen al heb ik dat denk ik hierboven al vermeld: het geld van de boetes gaat idd niet naar de overheid maar wel naar de overheidsinstelling die hiervoor bevoegd is bv politie, afdeling verkeerswezen.
greetz
Om Niellez nog even aan te vullen al heb ik dat denk ik hierboven al vermeld: het geld van de boetes gaat idd niet naar de overheid maar wel naar de overheidsinstelling die hiervoor bevoegd is bv politie, afdeling verkeerswezen.
greetz
Burn rubber, not your soul
Proud to ride the best 2stroke moped ever made
Proud to ride the best 2stroke moped ever made
- Niellez
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1103
- Joined: Sat 29 Jul 2006, 17:08
- Location: Koersel-Beringen
- Contact:
Re: Nummerplaat
indd, dus al die zever over superboetes om de schulden van de overheid af te betalen is not trueOm Niellez nog even aan te vullen al heb ik dat denk ik hierboven al vermeld: het geld van de boetes gaat idd niet naar de overheid maar wel naar de overheidsinstelling die hiervoor bevoegd is bv politie, afdeling verkeerswezen.
Wait for it, Wait for it... LEGENDARY!
Prestige? Anyone?
Prestige? Anyone?
- clio-tuning
- -= Ex moderator =-
- Posts: 17432
- Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
- Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)
Re: Nummerplaat
De ene al wat langer dan de andereStoffn_be wrote:Ne gast van 18 in ne mercedes amgNiellez wrote:
Stel je voor, een 16 jaarige snuggere kerel rijdt voor de 1e keer op een scooterke dat 120 gaat (oké ruim genomen)
Hoelang denk je?
Hoelang denk je?
Opgevoerde brommer --> = geen verzekering
Mercedes AMG,... --> "geen problemen" voor de verzekering
#20 Project Clio-Tuning: http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 18609.html
Re: Nummerplaat
deze discussie loopt wat uit de hand niet?!
tgaat over nrplaten en nu gaat het over ne gast van 18 in een amg
kvind het al bij al nog niet zo slecht, geef het wat tijd, en dan zullen we
nog is poll houden, zoiezo zullen er minder opgedreven bromfietsen
rondrijden, want iedere a klasse wordt om de 2 stappen tegengehouden(hier toch, voor ik
weer een emmer commentaar over me krijg), dus vooral b klasses zijn opgedreven, 45 rijden
als opgedreven bromfiets is makkelijker dan 25, kzou het wat tijd geven...
maar beter ook plax voor a klasses, al dan niet in andere kleur, vind dit echt geen dom idee...
tgaat over nrplaten en nu gaat het over ne gast van 18 in een amg
kvind het al bij al nog niet zo slecht, geef het wat tijd, en dan zullen we
nog is poll houden, zoiezo zullen er minder opgedreven bromfietsen
rondrijden, want iedere a klasse wordt om de 2 stappen tegengehouden(hier toch, voor ik
weer een emmer commentaar over me krijg), dus vooral b klasses zijn opgedreven, 45 rijden
als opgedreven bromfiets is makkelijker dan 25, kzou het wat tijd geven...
maar beter ook plax voor a klasses, al dan niet in andere kleur, vind dit echt geen dom idee...
Tegetieten loves you all!
- Kurt 83
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3045
- Joined: Tue 15 Jun 2004, 22:21
- Location: Vlaanderen, Antwerpen, Wommelgem
Re: Nummerplaat
ik vind het een goed idee, als ik nu nog enen zonder helm zie rijden geef ik zn plaat door aan de flikken
- crazycamino
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1312
- Joined: Fri 31 Dec 2004, 17:37
Re: Nummerplaat
gedaan met aan 90 voorbij de flitspaal vliege me ne simpele classic achja,ik rij nu toch me de moto
al bij al toch geen slecht idee ze....
al bij al toch geen slecht idee ze....
- crazycamino
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1312
- Joined: Fri 31 Dec 2004, 17:37
Re: Nummerplaat
als ge daar (kdenk 3 keer?) gepakt worden vliegt uw brommerke de pers inNiellez wrote:Ivm die vergelijking met nederland..
Als je daar te snel rijdt en je krijgt een boete, geloof me, dat zou ik echt wel niet ruilen voor in belgie een boete te krijgen ..
Belgie = superboetes, zelfs voor brommers..
nederland is tot 40km/h te snel gewoon een boete onder de 300€ meestal en verder rijde..
+40 is plak kwijt en naar de rechter..
ofzoiets
- Stoffn_be
- -= Expert Member =-
- Posts: 781
- Joined: Wed 12 Sep 2007, 21:57
- Location: Brugge - st.-andries
Re: Nummerplaat
Ohja, middelvingertje uitsteken naar de flitspalen en ne opzetten
Nu het nog kan
Hoop dat ze geen geld meer zullen hebben om die nieuwe regeling in te voeren
Nu het nog kan
Hoop dat ze geen geld meer zullen hebben om die nieuwe regeling in te voeren