Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Verhouding naft en 2t olie

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by killingsnake »

clio-tuning wrote:Uw berekeningen zijn gewoon fout, verder ga ik er de laatste keer op in gaan en daar blijft het dan bij...

Ondertussen zijn we al met 2 personen dat zeggen dat uw berekeningen fout zijn. Misschien dat er een belletje gaat rinkelen als er nog personen zeggen dat uw berekeningen fout zijn.


Wanneer je gaat mengen, mag je geen rekening houden dat de brandstof (benzine + 2takt) zal stijgen doordat je olie toevoegd.

Je neemt de benzine, die hoeveelheid doe je maal het percentage (bvb 0,02 (2% dus)) en dan weet je hoeveel olie je daaraan moet TOEVOEGEN.

Dus we vertrekken van 1000ml olie:
Jij telt daar meteen 20ml olie bij om verder te kunnen rekenen. Maar hoe weet jij dat je er 20ml moest bijtellen?!
Wat ik niet begrijp van wat je nu zegt is dat ik er geen rekening mag houden dat het volume van mijn brandstof stijgt omdat ik olie toevoeg, omdat het mij daar nu om gaat. Als ik nu iets verder denk aan de theorie van vroeger, weet ik dat je bij bepaalde mengingen er inderdaad niet vanuit mag gaan dat als je een bepaald volume van de ene vloeistof bij de andere doet, dat het totale volume de som is van de vorige volumes. Een voorbeeld: 100ml water + 100 ml methanol = +- 180 ml mengeling dacht ik, omdat de watermoleculen kleiner zijn dan die van methanol en dus daardoor zich er gaan tussenplaatsen.

En mijn 21 ml heb ik bepaald door het fout en juist proces:

20 ml olie en 1 l : (20/1020) x 100 = 1,96%. Dit leek me dan iets te weinig omdat ik heb gehoord dat je liever iets te veel hebt dan iets te weinig.

21ml olie en 1l: (21/1021) x 100 = 2,05% Dit leek me dan iets gunstiger. Als je dit resultaat bekijkt dan zit je er inderdaad met 20 ml dichter bij de 2% zit, maar zoals ik al eerder zij, ik hoorde dat je liever iets te veel hebt dan te weinig, en voor die 0.01%, pff hehe...

22 ml olie en 1l: (22/1022) x 100 = 2.15 % Dit is dan ietsje teveel, zodat ik het dan op 21 ml en 1l benzine zou houden.

Onthoud dat ik enkel Santa Cruz wou verbeteren, omdat hij voor 2% 5ml op 1 l aanrade, wat dus ook volgens jou veel te weinig is.

Zoals ik eerder zei, ik vind dit muggenzifterij en hoop dat we dit onderwerp (in vrede :) )kunnen sluiten..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Bernie
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 211
Joined: Fri 27 Jul 2007, 16:37
Location: -Alosta- ( Gijzegem)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by Bernie »

Oké , ik ga ook nog 1 keer moeite doen :-D

2% wil zeggen 2/100 , als ze zeggen 2% olie ,
dan willen ze dus zeggen dat 2/100 van het mengsel olie moet zijn tenopzichte van de andere stof ?
Als we er nu van uitgaan dat die " andere stof" ( benzine) gelijk is aan 1000 ml ,
dan is olie gelijk aan 2/100 ( 2%) van 1000 .
(1000 x2):100 = 20ml olie tenopzichte va 1000 ml benzine ?

Ik Hoop dat het nu een béétje duidelijker is geworden en dat je je fout snapt .

Grtz ,Bernie ! :wink:
Honda The Power Of Dreams.

ImageImage
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by clio-tuning »

killingsnake wrote:En mijn 21 ml heb ik bepaald door het fout en juist proces:

20 ml olie en 1 l : (20/1020) x 100 = 1,96%. Dit leek me dan iets te weinig omdat ik heb gehoord dat je liever iets te veel hebt dan iets te weinig.

21ml olie en 1l: (21/1021) x 100 = 2,05% Dit leek me dan iets gunstiger. Als je dit resultaat bekijkt dan zit je er inderdaad met 20 ml dichter bij de 2% zit, maar zoals ik al eerder zij, ik hoorde dat je liever iets te veel hebt dan te weinig, en voor die 0.01%, pff hehe...

22 ml olie en 1l: (22/1022) x 100 = 2.15 % Dit is dan ietsje teveel, zodat ik het dan op 21 ml en 1l benzine zou houden.

Onthoud dat ik enkel Santa Cruz wou verbeteren, omdat hij voor 2% 5ml op 1 l aanrade, wat dus ook volgens jou veel te weinig is.

Zoals ik eerder zei, ik vind dit muggenzifterij en hoop dat we dit onderwerp (in vrede :) )kunnen sluiten..
Ik blijf het herhalen, uw berekening klopt niet...

Jij telt 20ml olie bij 1000ml benzine.

Je tankt toch 1000ml benzine? Of tank jij 1020ml benzine?
Ik ga er vanuit dat je gewoon 1000ml benzine tankt. Maar waarom voeg je daar dan 20ml (olie!) aan toe in uw berekening? Je hebt maar 1000ml benzine en geen 1020ml benzine... (uw waardes kloppen dus al niet!)


Om het eens anders te bekijken, neem ik er een bus Castrol A747 2 takt olie bij:
Image

Zoals je zelf kan lezen in de rode kader, raden ze dus een mengverhoud (fuel/oil , benzine/olie dus...) aan van 40/1 (2,5%)

Bij 40 liter benzine gieten ze dus 1liter olie bij.
Op 4 liter benzine gieten ze dus 100ml olie bij.

Of op 5 liter benzine 125ml olie toevoegen.
Of op 10 liter benzine 250ml toevoegen.
...


Beweer je nu ook al dat de berekening achteraan de bus 2takt olie foutief is?


Ik ben geen agressor, dus van mijn kant zal ik de discussie netjes houden.
Ik wil u niet aanvallen of beledigen, ik wil gewoon dat je inziet dat uw berekening eigenlijk niet klopt. :wink:
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by killingsnake »

Ik ben ook geen agressor, maar wil gewoon niet slecht overkomen omdat ik hier nieuw ben in dit forum.

En ik tank inderdaad geen 1020 ml benzine, dat heb ik nog benadrukt in één van mijn vorige posts. Wat ik wel doe is rekening houden met, wanneer ik 20 ml olie toevoeg, mijn totale volume ook 20 ml stijgt, zodat ik aan 1020 ml brandstof kom.

Om een hoeveelheid van een bepaalde vloeistof in een andere te meten, uitgedrukt in volumepercent, dan moet je de hoeveelheid van die ene stof delen door de totale hoeveelheid.

Dus daar komt mijn formule vandaan. 21 ml aan olie, gedeeld door 1021 ml, het totale volume.

aangezien je hierdoor een getal krijgt waarbij 100 als 1 voorkomt, moet je je uitkomst vermenigvuldigen met 100

Nogmaals, als je dus 21 ml olie aan 1000 ml benzine toevoegd, niet rekeninghoudend dat de ene moleculen kleiner zijn dan de andere, krijg je een totaalvolume van 1021, waarvan 2.056% olie is.

Bernie, wat jij zegt is inderdaad helemaal correct. Probleem is dan dat je 980 ml benzine moet nemen, terwijl ik het dan handiger vind om dan 1 ml olie meer te nemen en dan gewoon 1 hele liter te nemen. Als je echt precies wil zijn en toch 980ml neemt, dan krijg je (20 ml olie/ 1000 ml brandstof (totaalvolume= 980 ml benzine + 20 ml olie) x 100 = net precies 2%
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by clio-tuning »

killingsnake wrote:Ik ben ook geen agressor, maar wil gewoon niet slecht overkomen omdat ik hier nieuw ben in dit forum
Graag nu nog een reactie op de foto van de bus olie... :)

Want zoals uw berekeningen, klopt eigenlijk de tekst op de de bus olie niet.
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by killingsnake »

Ah de bus olie. Wel, zoals het daarop staat, moet je dus, zoals jij zegt, een 2,5% krijgen.

merkt wel op dat ze 40 op 1 zeggen, wat wilt zeggen dat van 40 delen brandstof er 1 benzine is. Dus 39 delen benzine en 1 deel olie.

Als je 4 liter benzine neemt, en daar dus 100 ml bijdoet zoals jij zegt, krijg je: (100 ml (olie)/ 4100 ml (totaalvolume (4000ml benzine + 100 ml olie))) x 100 = 2.44%, wat al aardig in de buurt komt.

Als je het doet zoals zij het zeggen, neem je 3900 ml benzine en 100 ml olie. (100/ 4000 (totaalvolume = 3900 ml benzine + 100 ml olie)) x 100 net precies 2,5 %

Als je 4 liter tankt en daar dan wilt bij toevoegen, moet je even rekenen en dan komen we:

bij 101 ml: (101/4101) x 100 = 2.462 %

Bij 102 ml: (102/4102) x 100 = 2.487%

Bij 103 ml: (103/4103) x 100 = 2.510%

Dit is terug fijn werk, en zou al bij 100 ml tevreden zijn. Wat ik wel zou doen is toch ietsje meer in mijn maatbekertje doen, aangezien er altijd wat residu in de beker blijft wanneer je het overgiet.
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by clio-tuning »

Zucht, blijkbaar wil je het echt niet snappen... :)


Bij 40 liter benzine voegen ze 1 liter olie toe. (40:1 zoals je op de bus olie kan lezen).
Er staat dus niet 39:1...

Jij denkt dat die 40 liter staat voor brandstof (benzine + olie), maar dat staat voor bezine alleen.


Ik ga eens kijken of ik tussen mijn lectuur geen informatie vind, want blijkbaar wil je het anders niet snappen. :)
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by clio-tuning »

Print screens uit het Graham Bell Two Stroke Performance Tuning boek:
Image
Klikbaar

Image
Klikbaar

Zoals je in onderstaande afbeelding kan zien, heb ik 1:40 aangeduid om als voorbeeld te nemen. Net zoals er 1:40 staat op de bus Castrol A747 olie.

Per 5 liter benzine wordt er dus 125ml olie toegevoegd.


Het Graham Bell Two Stroke Performance Tuning boek is een zéér gekend en uitgebreid boek, waar zeker en vast geen flauwe zever in staat.
Als je graag het hele boek in PDF formaat hebt, hoor ik het wel.
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by killingsnake »

Hehe, we kunnen zo nog even doorgaan. Merk op dat er staat Per 5 liter. Dat wilt dan zeggen dat 5 liter het volume brandstof is, en niet het volume benzine. Als het echt zo is leg ik me daar bij neer.

Bij lessen chemie kregen wij, vooral het begin, onze verhoudingen en verdunning voorgeschoteld op deze manier, later werd die dan x aantal mol per liter. Mengen moesten we dan altijd doen op de manier zoals ik altijd hier heb gebruikt, als er zoals in dit geval 40 : 1 staat wilt dit zeggen dat per 40 delen totaalvloeistof er 1 deel de toegevoegde vloeistof moest zijn.

Ik besef wel dat chemie en motor-mechanica volledig verschillende dingen zijn, en uiteindelijk gaat het hier toch maar om een paar getallen na de komma..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
jandl
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 323
Joined: Tue 15 Jan 2008, 18:23

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by jandl »

clio je bent fout !!
sorry maar als er niemand tussen komt blijft ier duren juist kleine kinderen :d
en als we toch bezig zijn als je zand bij stenen doen in een maatbeker wat gebeurt er dan ?
het zand gaat tussen de stenen = massa volgt evenredig maar de hoogte niet e
ik denk dat je dit ong kan vergelijken met nafte en olie :d
:tetten:
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by clio-tuning »

jandl wrote:clio je bent fout !!
sorry maar als er niemand tussen komt blijft ier duren juist kleine kinderen :d
en als we toch bezig zijn als je zand bij stenen doen in een maatbeker wat gebeurt er dan ?
het zand gaat tussen de stenen = massa volgt evenredig maar de hoogte niet e
ik denk dat je dit ong kan vergelijken met nafte en olie :d
:tetten:
Zeg eens hoe het volgens u is...

Dat van de stenen en het zand is niet vergelijkbaar. :wink:
User avatar
Bernie
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 211
Joined: Fri 27 Jul 2007, 16:37
Location: -Alosta- ( Gijzegem)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by Bernie »

clio-tuning wrote:
jandl wrote:clio je bent fout !!
sorry maar als er niemand tussen komt blijft ier duren juist kleine kinderen :d
en als we toch bezig zijn als je zand bij stenen doen in een maatbeker wat gebeurt er dan ?
het zand gaat tussen de stenen = massa volgt evenredig maar de hoogte niet e
ik denk dat je dit ong kan vergelijken met nafte en olie :d
:tetten:
Zeg eens hoe het volgens u is...

Dat van de stenen en het zand is niet vergelijkbaar. :wink:
Komaan :?
Ik dit zijn dingen die ik in het 1middelbaar leerde , en clio is correct :x
als ze zeggen 2% olie , dan zeggen ze 2/100 van het mengesel meot olie zijn ,
2/100 van 1000ml benzine is tog 20ml ? :?:
momenteel is het 2 tegen 2 ..

Grtz , Bernie .. :wink:
Honda The Power Of Dreams.

ImageImage
User avatar
clio-tuning
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 17432
Joined: Thu 08 Jul 2004, 21:09
Location: Humbeek, Vlaams-Brabant (BE)

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by clio-tuning »

Nog wat voorbeelden geplukt van op internet:
* Je gaat naar het tankstation, en vult daar je jerrycan met de benodigde hoeveelheid benzine, let er wel op dat je Euroloodvrij tankt (de groene) dit is de voordeligste soort, en een duurdere soort rijdt echt niet harder, zoals men vroeger wel eens ten onrechte dacht (hoger octaangehalte!). Let op, tank wel je liters zoveel mogelijk precies, dus op hele liters.
* De standaard gebruikte mengverhouding is al jaren 1:50 en dat betekent dus dat er 1 liter olie op 50 liter benzine gaat . Maar zoveel benzine meng je nooit in een keer, dus als we dit alles nu eens door 10 delen dan krijg je de makkelijker te hanteren waarde van 100cc op 5 Liter. En dat betekent dus ook dat je voor voor het mengen van 10L dus 200cc olie nodig hebt. Mocht je andere hoeveelheden benzine mengen, je hebt in elk geval per Liter benzine 20cc olie nodig (1 liter gedeeld door 50L = 20cc).
* Nu heb je twee mogelijkheden, of je doet de juiste hoeveelheid olie al in de jerrycan vóórdat je gaat tanken, of je giet de olie er naderhand in. In beide gevallen altijd goed schudden, zodat de olie goed mengt. Dan kun je de mengsmering in je Puch/Tomos gieten, en rijden maar. Het is een goede gewoonte om de jerrycan altijd even te schudden voordat je de benzine in je brommer giet, dan weet je zeker dat de menging nog steeds goed is.
1:40=25ml per L benzine
1:50=20ml per L benzine
1:40 is 125ml 2 takt olie op 5 liter benzine. Als je 10 liter wil mengen doe je er 250ml olie in (WEL GOED AFMETEN MET EEN MAATBEKER!!!)

Moet ik nog meer voorbeelden zoeken?
Voorbeelden kloppen allemaal met wat ik zeg...
User avatar
Niellez
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1103
Joined: Sat 29 Jul 2006, 17:08
Location: Koersel-Beringen
Contact:

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by Niellez »

Killingsnake

Jij vergeet, dat die 20ml die je toevoegt, olie is, en op olie, kan je geen precent olie berekenen, want 20ml olie is 100% olie

en er moet duidelijk 2% olie, op een hoeveelheid BENZINE, niet olie op olie mengen?

got my point?
Wait for it, Wait for it... LEGENDARY!

Prestige? Anyone?
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Verhouding naft en 2t olie

Post by killingsnake »

Lol, had deze discussie al even achter mij gezet, maar op laatste berichten wil ik wel nog eens antwoorden..

Jandl was wel correct met zijn voorbeeld over die erwten en zand, heb dat nog eens voorgelegt met dat methanol mengen met water. Is eigenlijk simpele chemie dus best wel makkelijk te verstaan. Wat ik en hij hiermee bedoelde is het volgende..
Ik probeer het met nog eens een voorbeeld hoe het mij is indertijd uitgelegd. Je hebt 3 bakken: één met een meter hoge stapel meloenen, één met een meter hoge stapel druiven, en één met een meter hoge stapel erwten. Dus als je dit met een grote maatbeker bekijkt, hebben ze allebei evenveel volume, neem nu om het simpel te houden, 1 m³. Als je deze bakken gaat samenmengen krijg je, als je daarin even nadenkt (nee, geen fruit/groentepapje), het fenomeen dat die druiven zich wat tussen die meloenen gaan schikken, en die erwten nog eens tussen die druiven... Zo tot gevolg dat je niet precies 3 m³ aan .... voedsel zeg ik maar krijgt, maar iets minder. Dat gebeurt ook met mengen van verschillende soorten vloeistoffen..

Alleen krijg je dit echt merkbaar te zien met ofwel zeer verschillende moleculen (zoals water en ethanol), ofwel begin je dit pas te merken op grote schaal.

Probleem is wel dat olie en benzine uiteindelijk van één en hetzelfde goedje afkomt, namelijk ruwe aardolie, dat later gefractioneerd was..
Dus aan de ene kant hebben we geen enorm van elkaar verschillende soorten moleculen, maar enkel de ketenlengte van de moleculen gaat bij olieproducten verschillen.. Maar bij olie en benzine kan dit echter toch wel een groot verschil zijn...

Maar swoit, dit terzijde..

Ook nog even een reactie tot Niellez..

Ik heb toch nergens in een berekening olie op olie gedaan? Waar zie jij dit?

Mvg, Jona
Trasforma il meglio in 'massimo'
Post Reply