Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

ik nodig je uit oms een langs te komen,dan kan ik je als je wil wat dingen laten bekijken :wink:
stuur maar pb dan kan je altijd eens langskomen, heb ik geen problemen mee,


en een gradenschijf is niet nauwkeurig genoeg, deze kan een paar graden afwijken dus als jij het altijd zo doet, zegt dit al genoeg lijkt me,net als je theorie voor de grote van je carburators :roll:
want de meerderheid berekent dit(toch al je er jezelf een beetje met bezighoud),
ik zeg nergens dat deze voor de cross zijn maar als ik zie wat jij post dan moet je op een crosser een +- 19 mm carburator monteren als ik het moet afleiden dat het enkel van je timingen afhangt.
maar,heb geen zin om uren zitten te discusieren :roll:
Last edited by mhrfreak on Mon 18 Apr 2011, 01:21, edited 2 times in total.
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

metsinsons wrote:Hoi, ik heb de timingen berekend van een malossi.

inhoud: 64,4cc
uitlaat timing: 172,4°
inlaat timing: 116,1°
blow down: 28,2°

wa weet ge hier nu mee? :lol:
dat er wat werk aan is :wink:
deze liggen veel te laag liggen net als de uitlaatpoort deze mag voor de malossi nog iets hoger (maar hangt dan ook af welke uitlaat en doel,.... natuurlijk
je hebt het hier toch over de luchtgekoelde?
want de lc heeft andere timingen,tenzei je de deckheight niet heb meegerekent
dan kunnen deze kloppen(vermoed ik) :wink:
de lc heeft nog lagere spoelers(wel veel groter oppervlakte) maar de uitlaattiming
ligt daar wel hoger bij(maar bij beide liggen de timingen niet zo heel goed)
gtikleinen
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 89
Joined: Sun 27 Mar 2011, 20:06
Location: herne

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by gtikleinen »

Ik haal deze informatie uit dit boek Image

Nogmaals deze informatie is niet van toepassing voor cross, maar voor 50cc cyclos snelheidsraces.

En de diameter van de carburator was toen gewoon vastgelegd volgens het reglement G1, G2, G3
G1: luchtgekoeld en max 15mm
G2: watergekoeld en max 19mm
G3 watergekoeld +19mm, meeste gebruikte 28 en 30mm

Jij hebt het steeds over berekeningen en theorien, en als je verkeerd rekent heb je foute resultaten, is alemaal theorie.
Als je de gradenschijf gebruikt heb je een gemeten waarde, vind ik belangrijker.
Het boek staat vol met behaalde resultaten, is een volledige studie. Niks theorie zoals jij denkt, puur praktijk.
Image
Image

Ik ben nog steeds benieuwd naar de timingen van de beschikbare cilinders voor Camino(Polini, Malossi, Malossi LC,DR, enz)
Liefst de gemeten waarde met een gradenschijf, da komt nu ni op ne graad of 2, gewoon het verschil tussen de verschillende merken vergelijken.
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by Twister »

Als de poortmappen nauwkeurig getekend zijn (inclusief de deck clearance), dan kan je natuurlijk vrij eenvoudig én nauwkeurig de timingen berekenen aangezien je de drijfstanglengte en de slag van een Camino weet.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

juist,als je dat niet weet kan je beter er niet aan beginnen,

gti:
ken het boek ook,zo zijn er verschillende boeken ,als je ze vergelijkt zeggen ze allemaal iets anders,het is vooral hun ervaringen waar zij dan een formule op bazeren,en testen met doen(boek staat inderdaad één en ander interessant in,een deel is ondertussen achterhaalt maar veel word nog ongeveer steeds zo gebruikt dit is natuurlijk al een goede bassis waaruit je dan kan verder werken stapje per stapje :wink: maar natuurlijk na een tijdje(ervaring) weet je zelf al wel hoe de dingen ongeveer moeten worden gedaan.
die peugeot/ mbk zijn inderdaad leuke dingen,ik heb nog steeds spijt dat ik mijn rcx sen heb weggedaan een paar jaar geleden :(
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by Twister »

Overigens heb ik een paar maanden geleden Frits Overmars benaderd met wat vragen nav zijn artikel in Moto73 van een hele tijd terug maar ook zijn columns die hij voor SOBW schreef (Stichting Organisatie Brommer Wegraces). Hij reageerde ook direct en maar kon/wilde niet teveel prijsgeven aan gezien hij aan een Italiaanse GP motorstal is verbonden... en naar ik vermoed geheimhoudingplicht heeft. Maar hij schreef op mijn vraag naar een betrouwbare theorie om een expansie uitlaat te maken (G. Jennings, G. Bell of bijvoorbeeld Overmars) zoiets als:

Uit zijn columns kan je concluderen dat er een min of meer vaste ideale timing is voor racemotoren. Daarnaast is het optimale toerental van een cilinder afhankelijk van de 'time area' van alle poorten (de time area is het product van het geopende deel van een poort, maal de tijd die dat stukje openstaat).

Ik heb daarna niet meer de tijd genomen om me hier verder in te verdiepen, maar dat komt nog wel... dus: to be continued...
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by metsinsons »

@gtikleinen, de timingen zijn berekend door formules uit de graham bell boek. hiervoor had je de drijfstanglengte nodig, de slag, de uitlaattiming en inlaattiming(de vroegste heb ik genomen want deze gaan 2 per 2 open)
ik heb deze ook voor de zeta berekend maar deze lagen rond de 10 graden lager als malossi.

en@mhrfreak, ik weet dat uw uitlaattiming minstens 180 graden moet zijn vooraleer een expantie goed werkt. maar ik ga men malossi cilinder niet verneuken nu die zo goed rijd met een proma :? en veel werk,7graden is niet veel ophoging hoor :wink:
ge ze beter da je eerst een vlinder of fluitpoorten maakt kwestie van een goei oppervlak. want vergeet niet dat uw powerband redelijk breed moet zijn aangezien ier niemand op hetzelfde toerental blijft rijden :wink: zelfs niet met torque driver
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
gtikleinen
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 89
Joined: Sun 27 Mar 2011, 20:06
Location: herne

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by gtikleinen »

@metsinsons : ik zou eerst is andere uitlaat proberen vooraleer aan het prepareren (verhogen van uitlaattiming) van een Malossi cilinder te beginnen, wat je wel kan doen is 2 voetpakkingen gebruiken ipv 1 en zeker de uitlaatpoort polijsten.
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by metsinsons »

awel ik hem de faco en de ninja reserve geprobeerd met de 21mm.
de ninja trok idd beter op met een 21mm. maar niets trok beter als men proma.
ik zou nog een polini s moeten proberen maar die ligt bij de politie( ze zen hem kwijtgespeeld)
en toch blijft de proma het beste presteren. de uitlaatpoort polijsten. om verkoling te vermijden? da ging ik zowiso doen. Maar mijn spoelpoorten zijn wel bijgewerkt. in malossi zitten er vernauwingen in en ik heb die zo wat weggewerkt en da ging beter :) en de poorten ook vergroot aan waar de cilinder op het carter komt :wink:
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
gtikleinen
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 89
Joined: Sun 27 Mar 2011, 20:06
Location: herne

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by gtikleinen »

Rij je nu al met carbonnen membraanplaatjes? Bij een nieuwe Malossi cilinder zijn die zelfs bijgeleverd. Aan de spoelpoorten kwam ik niet, ik maakte wel de doorgang vrij voor het gat in de zuiger.

Wat bedoel je met een Polini S uitlaat?
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by metsinsons »

nee wel met vergroot membraan. die doorgang heb ik zo gelaten, het is een blinde boostpoort.
en bij malossi steekt er vo camino geen carbonnen plaatje..
en dat is een uitlaat die in S vorm loopt.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

metsinsons wrote:@gtikleinen, de timingen zijn berekend door formules uit de graham bell boek. hiervoor had je de drijfstanglengte nodig, de slag, de uitlaattiming en inlaattiming(de vroegste heb ik genomen want deze gaan 2 per 2 open)
ik heb deze ook voor de zeta berekend maar deze lagen rond de 10 graden lager als malossi.

en@mhrfreak, ik weet dat uw uitlaattiming minstens 180 graden moet zijn vooraleer een expantie goed werkt. maar ik ga men malossi cilinder niet verneuken nu die zo goed rijd met een proma :? en veel werk,7graden is niet veel ophoging hoor :wink:
ge ze beter da je eerst een vlinder of fluitpoorten maakt kwestie van een goei oppervlak. want vergeet niet dat uw powerband redelijk breed moet zijn aangezien ier niemand op hetzelfde toerental blijft rijden :wink: zelfs niet met torque driver
hallo,

een expansie werk wel onder de180,dit heeft trouwens ook met je cartervolume te maken dan,.....
en als je een cilinder perfekt wil aanpassen is het zeker wat werk(zeker om af te werken)
net alsof je als een tandarts bezig bent dan :d
fluitpoorten kan je er inderdaad makkelijk inmaken ,vlinder is ook niet overdreven moeilijk om te doen,maar daar kan je natuurlijk zo ver in verder gaan dan je zelf wilt

kan je al wel zeggen dat de malossi redelijk wat tuningpotentie heeft (de lc heeft er nog meer)
gtikleinen
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 89
Joined: Sun 27 Mar 2011, 20:06
Location: herne

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by gtikleinen »

In de cilinderkit Malossi zit er een carbonnen membraanplaatje en een grotere sproeier of een boortje bij voor de sproeier groter te maken.
Toon is een foto van die polini S.
Als je de spoelpoorten van een Malossi LC vergelijkt met die van een gewone malossi begrijp je waarom die een 21 mm nodig heeft, ook het grote gat in de zuiger doet zijn werk.
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4027
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by camino_expert »

gtikleinen wrote:In de cilinderkit Malossi zit er een carbonnen membraanplaatje en een grotere sproeier of een boortje bij voor de sproeier groter te maken.
Toon is een foto van die polini S.
Als je de spoelpoorten van een Malossi LC vergelijkt met die van een gewone malossi begrijp je waarom die een 21 mm nodig heeft, ook het grote gat in de zuiger doet zijn werk.
bij een malossi cilinder ac nieuw zit de cilinder
het segment 45,5
de te grote sproeier van 1mm
een klein boortje
en een boekske en wa stickers
das al
kem nog ene liggen splinternieuw dus kzal twel weten zeker
ma gene carbonnen membraamplaatje
grtz m :wink:
honda camino forever
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4027
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by camino_expert »

camino_expert wrote:
gtikleinen wrote:In de cilinderkit Malossi zit er een carbonnen membraanplaatje en een grotere sproeier of een boortje bij voor de sproeier groter te maken.
Toon is een foto van die polini S.
Als je de spoelpoorten van een Malossi LC vergelijkt met die van een gewone malossi begrijp je waarom die een 21 mm nodig heeft, ook het grote gat in de zuiger doet zijn werk.
bij een malossi cilinder ac nieuw zit de cilinder
het segment 45,5
de te grote sproeier van 1mm
een klein boortje
en een boekske en wa stickers
das al
kem nog ene liggen splinternieuw dus kzal twel weten zeker
ma gene carbonnen membraamplaatje

bijlage polini s
grtz m :wink:
Attachments
gekrulde polini.JPG
honda camino forever
Post Reply