Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

en moet je dat boostpoortje wat uidtdiepen he
maak wel dat je er nie door zit.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

dus van 45,5 naar 46 zou ik 0.25 moeten uitdiepen
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

uhu :)
en mss heeeeel klein beetje breder maken, omdat de totale omtrek van de cilinder groter is geworden.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

eigenlijk is jan L van het forum hier mijn zeta en geboorde malossi aan het bijwerken kwa poorttiming het is zijn lang leven om cilinders te bewerken en uitlaten te berekenen en maken :lol:

de malossi gaat ie nog bijwerken om nog meer power op lage en middeltoeren te bereiken de uitlaatpoort kan ni meer verbreed worden die heb ik met de snakie op een zeer lichte 70% gezet :shock: :shock: :shock: normaal max 67%

maar dat klein gatje laat me ni los

de zeta gaat hij hoogtoerig maken om lekker lang voluit te gaan op topsnelheid
tleven kan soms zo mooi zijn
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by Twister »

Lekker lange discussie/gesprek :lol:
oldie wrote:maar dat klein gatje laat me ni los
:tetten: :lol:

Ik ben ook verbaasd over die 'boost'-poort bovenin de zuiger van de Malossi, met name omdat deze aansluit op een op het oog doodlopende gang en dat deze poort niet bestaat bij een DR of Polini bijvoorbeeld. Bijna alle andere cilinders hebben onderaan de zuiger één of twee poorten.
Toch denk ik dat ze dezelfde functie hebben. Die 'doodlopende gang' in de Malossi cilinder is namelijk tamelijk lang. Ik vermoed dat als de zuiger op het ODP is dat dan een beetje mengsel vanuit het carter door dat gaatje in de Malossi-zuiger via die lange opening rechtstreeks in de cilinder terecht komt.

Ik vermoed dat het principe het zelfde is bij DR en Polini, enkel loopt het dan via een langere weg (onderaan cilinderhemd, via de inlaat) de cilinder binnen.
jasper wauters wrote: Jammer dat we geen toerenteller hebben op camino, dan zou het veeeel makkelijker zijn om de karaktristiek van cilinder te zeggen.
Als je een digitale ontsteking gebruikt (CDI, HPI etc) dan kan je met een eenvoudige Stage 6 of GP digitale toerenteller (die meet elektriciteit door de bougiekabel) je toeren meten.

Dit heb ik gedaan om mijn crosser af te stellen met rollen, drukveer etc kijkend naar het theoretische optimale toerental van de cilinder obv Bell :wink:

Ideaal, werkt écht super!!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

dit gaat ook op een orignele ontsteking hoor er bestaan toerenteller die je gwn dicht bij je onsteking moet houden zonder kabel of gewoon met 1 klemmmetje op je bougiekabel kabel moet zetten meetstal kan je beide met deze tellers.
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

weet wel het merk niet maar ik heb er 2 van stihl :d
en een grote testkast(of hoe je het kan noemen) van hofman
en deze werken op die manier
Last edited by mhrfreak on Mon 29 Nov 2010, 12:06, edited 2 times in total.
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by Twister »

mhrfreak wrote:weet wel het merk niet maar ik heb er 2 van stihl :d
en een grote testkast(of hoe je het kan noemen) van hofman
en deze werken op die manier
Volgens mij bedoel je dus precies hetzelfde als ik, deze tellers werken op dezelfde wijze: ze meten de spanning/stroom die naar de bougie wordt gestuurd en tellen het aantal keren dat de stroom door de kabel loopt.

Maar het probleem met originele ontsteking is dat de contactpunten 'zweven' en dus tussen de onstekingen door ook spanning (hetzij lager) door de bougiekabel loopt) dat een dergelijke meter daardoor hogere toeren aangeeft (omdat hij vaker een elektrisch signaal vaststelt). Dit weet ik uit eigen ervaring :wink: Met originele onsteking gaf hij ruim twee keer zoveel toeren aan (meer dan 14.000 rpm :lol: ).
Last edited by Twister on Mon 29 Nov 2010, 12:25, edited 1 time in total.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

je hebt toerentellers die je kan instellen voor contactpunten zeker die hofman kassen,die zijn met co meter en stroboscoop enzo.... ook aan en daar heb je 2 standen op voor de toerenteller
en met die kleindere gaat het ook als je de instellingen veranderd maar niet bij allemaal bij de mijn in ieder geval wel :-D
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by Twister »

mhrfreak wrote:je hebt toerentellers die je kan instellen voor contactpunten zeker die hofman kassen,die zijn met co meter en stroboscoop enzo.... ook aan en daar heb je 2 standen op voor de toerenteller
en met die kleindere gaat het ook als je de instellingen veranderd maar niet bij allemaal bij de mijn in ieder geval wel :-D
Dat zijn dan toch de duurdere en meer professionele varianten :wink: Die van mij kan ik enkel instellen op aantal cilinders en twee of viertakt (maar dan weet hij of hij het aantal signalen moet delen etc). Stage6 kostte €50,-, de GP €80,-. Beiden werken op een digitale ontsteking prima! Met name die Stage 6 is wel leuk om op accu aan te sluiten voor achtergrond LED-verlichting tijdens het rijden en de mogelijkheid om temperatuur te meten (maar alleen voor LC).
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
mhrfreak
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 914
Joined: Thu 30 Oct 2008, 23:35
Location: belgie

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by mhrfreak »

dit zijn inderdaad dure toestellen de hofman kast kost +- 2500euro als je ze nieuw koopt!
maar of dit nu nog is weet ik niet want is al meer dan 5 jaar oud
maar deze is vooral om auto's af stellen maar toeren en co van een brommertje kan je er wel met meten :-D
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by jasper wauters »

Twister wrote:Lekker lange discussie/gesprek :lol:
oldie wrote:maar dat klein gatje laat me ni los
:tetten: :lol:

Ik ben ook verbaasd over die 'boost'-poort bovenin de zuiger van de Malossi, met name omdat deze aansluit op een op het oog doodlopende gang en dat deze poort niet bestaat bij een DR of Polini bijvoorbeeld. Bijna alle andere cilinders hebben onderaan de zuiger één of twee poorten.
Toch denk ik dat ze dezelfde functie hebben. Die 'doodlopende gang' in de Malossi cilinder is namelijk tamelijk lang. Ik vermoed dat als de zuiger op het ODP is dat dan een beetje mengsel vanuit het carter door dat gaatje in de Malossi-zuiger via die lange opening rechtstreeks in de cilinder terecht komt.

Ik vermoed dat het principe het zelfde is bij DR en Polini, enkel loopt het dan via een langere weg (onderaan cilinderhemd, via de inlaat) de cilinder binnen.
ik dacht dat ik hetzelfde zei over de functie van dat kleine gaatje :p
maar dit illustreerd het ook mooi ^^
Last edited by jasper wauters on Mon 29 Nov 2010, 22:23, edited 2 times in total.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by killingsnake »

Twister wrote:
mhrfreak wrote:weet wel het merk niet maar ik heb er 2 van stihl :d
en een grote testkast(of hoe je het kan noemen) van hofman
en deze werken op die manier
Volgens mij bedoel je dus precies hetzelfde als ik, deze tellers werken op dezelfde wijze: ze meten de spanning/stroom die naar de bougie wordt gestuurd en tellen het aantal keren dat de stroom door de kabel loopt.

Maar het probleem met originele ontsteking is dat de contactpunten 'zweven' en dus tussen de onstekingen door ook spanning (hetzij lager) door de bougiekabel loopt) dat een dergelijke meter daardoor hogere toeren aangeeft (omdat hij vaker een elektrisch signaal vaststelt). Dit weet ik uit eigen ervaring :wink: Met originele onsteking gaf hij ruim twee keer zoveel toeren aan (meer dan 14.000 rpm :lol: ).
er bestaan nochstands meters die wel degelijk kunnen meten op deze manier, zelfs met contactpunten. Op school gebruikten wij er eentje vorig jaar toen we de pocketbikes moesten keuren op geluid en uitstoot. Moest bij een bepaal toerental gebeuren en die meter gaf altijd de toeren feilloos aan, digitale ontsteking of analoog..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by Twister »

killingsnake wrote:er bestaan nochstands meters die wel degelijk kunnen meten op deze manier, zelfs met contactpunten. Op school gebruikten wij er eentje vorig jaar toen we de pocketbikes moesten keuren op geluid en uitstoot. Moest bij een bepaal toerental gebeuren en die meter gaf altijd de toeren feilloos aan, digitale ontsteking of analoog..
Zijn dat ook apparaatjes van €50,-?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
oldie
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 2180
Joined: Thu 10 Jun 2010, 20:59
Location: brussel

Re: Poortmappen cilinders voor Honda Camino

Post by oldie »

het zal iets duurder zijn maar als ik me goed herinner hadden we op school zo een meter iets groter dan het formaat van een fluke multimeter

ik dacht dat het iets van een omgerekend van 15000Bf = 350 a 400 euro kostte toen in den tijd

toen was elektronische ontsteking nog een nieuwe uitvinding en niet op school te vinden waren dus zeker meters voor platinen
tleven kan soms zo mooi zijn
Post Reply