Hoe schijfrem vooraan plaatsen
Posted: Sun 24 May 2009, 21:29
beste forum-leden
Omdat er vroegen om uit te leggen hoe ik mijn schijfrem heb gemaakt wil ik het direct
iedereen medelen. (voor gietwielen)
benodigt heden:
- dia.90 x40 alu (10€)
- schijf (dia. 160mm)
- remleiding(10€
- rempomp (56€)
- remklauw (1 piston)
- 5 inox imbus vijzen M6, 30mm lang, verzonken
- 3 inox imbus vijzen M8, 20mm lang, verzonken
- 2 inox 6 kant vijzen M8, 25mm lang (valt te zien wat voor klauw je gebruikt)
- draaibank of draaier
- kolomboormachinne
- haaks boormachinne
- loctite voor vijzen vast te zetten
- halfautomaat (las aparaat)
hoe ga je tewerk:
Je haalt je remplaat uit je wiel. Je alu stuk van dia. 90 moet er juist inpassen.
Je zult in het midden van je alu stuk een gat moeten draaien waar je as door kan (rekening houden met een bus die je moet draaien om je wiel te centeren. Aan één van de 2kanten draai je in het midden groter (diepte moet je dan zien hoe het uitkomt met je rollement ect.) draai dit niet volledig door (verzwakking van alu).
Op je originele vork zet je je klauw waarvoor je wel een stukje ijzer moet maken wat kan gelast worden op je fourchbeen waar je je klauw kan op bevestigen met 2 (6kant vijzen M8, 25mm lang).
nu draai je je stuk op de breedte waar je schijf moet komen.
je bevestigt je schijf op je aluminium stuk .
nu moet je je remklauw centreren met behulp van (centreer plaatjes) of rondellen.
je remleiding sluit je aan op je remklauw met 2 koper ringetjes
zelfde doe je bovenaan met je rempomp (manet) .
je gebruikt dot4/3 olie en begint te ontluchten.
bij een nieuwe rempomp moet je ze niet meer vanonder open zetten daar gebeurt dat vanzelf bovenaan gewoon pompen ( dit kan even duren)
Nu zou je normaal goede rem moeten hebben. (wat bij mij het geval is)
foto's worden nog gepost.
tekst wordt nog aan gepast maar zal voor een andere keer zijn want de mama begint te zage...
mvg jonas
Omdat er vroegen om uit te leggen hoe ik mijn schijfrem heb gemaakt wil ik het direct
iedereen medelen. (voor gietwielen)
benodigt heden:
- dia.90 x40 alu (10€)
- schijf (dia. 160mm)
- remleiding(10€
- rempomp (56€)
- remklauw (1 piston)
- 5 inox imbus vijzen M6, 30mm lang, verzonken
- 3 inox imbus vijzen M8, 20mm lang, verzonken
- 2 inox 6 kant vijzen M8, 25mm lang (valt te zien wat voor klauw je gebruikt)
- draaibank of draaier
- kolomboormachinne
- haaks boormachinne
- loctite voor vijzen vast te zetten
- halfautomaat (las aparaat)
hoe ga je tewerk:
Je haalt je remplaat uit je wiel. Je alu stuk van dia. 90 moet er juist inpassen.
Je zult in het midden van je alu stuk een gat moeten draaien waar je as door kan (rekening houden met een bus die je moet draaien om je wiel te centeren. Aan één van de 2kanten draai je in het midden groter (diepte moet je dan zien hoe het uitkomt met je rollement ect.) draai dit niet volledig door (verzwakking van alu).
Op je originele vork zet je je klauw waarvoor je wel een stukje ijzer moet maken wat kan gelast worden op je fourchbeen waar je je klauw kan op bevestigen met 2 (6kant vijzen M8, 25mm lang).
nu draai je je stuk op de breedte waar je schijf moet komen.
je bevestigt je schijf op je aluminium stuk .
nu moet je je remklauw centreren met behulp van (centreer plaatjes) of rondellen.
je remleiding sluit je aan op je remklauw met 2 koper ringetjes
zelfde doe je bovenaan met je rempomp (manet) .
je gebruikt dot4/3 olie en begint te ontluchten.
bij een nieuwe rempomp moet je ze niet meer vanonder open zetten daar gebeurt dat vanzelf bovenaan gewoon pompen ( dit kan even duren)
Nu zou je normaal goede rem moeten hebben. (wat bij mij het geval is)
foto's worden nog gepost.
tekst wordt nog aan gepast maar zal voor een andere keer zijn want de mama begint te zage...
mvg jonas