Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by killingsnake »

Omdat er regelmatig iemand langskomt met de vraag of zijn of haar krukas niet versleten is, maak ik een handleiding om dit zelf te kunnen checken.

De leeftijd/staat van de krukas wordt meestal bepaald door naar de speling van het Big-end lager te kijken.

Krukas:
Image

Hier een diagram van een drijfstang. Niet eentje van camino, deze kan aan de drijfstangvoet worden losgemaakt, die van een camino niet.

Drijfstang:
Image

In het drijfstang-oog komt de small-end lager. In de drijfstangvoet komt de big end lager, met daarin de bus waarmee de 2 wangen van de krukas zijn verbonden. Deze wordt in de wangen geperst.

Nu bestaan er 2 verschillende soorten krachten op een lager.

Radiale, in een krukas de belangrijkste om op te vangen:
Image

En axiale.


Nu mag er absoluut GEEN voelbare radiale speling zijn. Er is altijd wel wat axiale speling. Deze mag echter niet te groot zijn want dan kan je wel vermoeden dat er iets mis is met het lager.

Hoe test je dit?

Simpel. Voelen.

Filmpje hoe je moet kijken of er (te veel) axiale speling op je big end lager zit:

[youtube][/youtube]


Filmpje hoe je moet checken op radiale speling
.
Als je dit hebt is je krukas voor de vuilbak of rijp voor rivisie. Zelfs de kleinste halve mm is al te veel. Eenmaal dat er slijt aan is gaat het heel snel.:

[youtube][/youtube]


Wat gebeurd er wanneer je toch gaat rijden met een versleten krukas?:

Elke keer wanneer je zuiger naar boven of naar beneden gaat, krijgt de drijfstang een tikje, de afstand van de speling die het krijgt. Ookal lijkt dit weinig, dit is een tikje die bij, neem nu bijvoorbeeld 6000 toeren per minuut 200 keer per seconde gebeurd! Hierdoor gaat alles heel hard trillen, en dan in die mate dat de drijfstang deze marteling niet lang kan doorstaan.

Worst case scenario?
De drijfstang breekt af terwijl je motor in volle toeren is, met alle gevolgen van dien. Binnenin een carter is er niet veel plaats, en in een draaiend vliegwiel is er heel veel energie opgeslagen. Als het 'stompje' van de resterende drijfstang kort genoeg is om het in het carter te laten gaan maar lang genoeg is om de wanden te bereiken slaat deze heel waarschijnlijk gewoon los door de dunne gegoten aluminium wand. De kans is groot dat de drijfstang daar breekt, hier komt dan ook de meeste stress op te staan..



Image
Image

gat in carter van een moto door een gebroken drijfstang:
Image


Wat kan je er aan doen om het te verhinderen?

Niet veel. Dit is een typisch (onderschat) slijtagepunt. Per ongeluk eens laten lopen zonder olie doet enorme schade aangezien het lager dan niet wordt gesmeerd en gekoeld. Zelfde met alle bewegende delen in de motor wat dat betreft.

Wat kan je er aan doen als je dit hebt?

Ik raad zeer zeker aan een nieuwe krukas te kopen, die je al hebt voor 60 euro. Je zal dan wel moeten je blok helemaal reviseren, nieuwe kogellagers, nieuwe keerringen en nieuwe pakkingen.

Er bestaan ook revisiesets, maar ik raad dit af omdat dit proces de nieuwwaarde van een nieuwe krukas meer dan overtreft. Laatst liet ik een vespakrukas (50cc) reviseren en dit koste mij al 90 euro zonder btw in het revisiebedrijf, het setje om te reviseren (bestaande uit nieuwe drijfstang, nieuwe big end lager, 2 koperen ringen die het lager beschermden van de wangen en de krukaspen koste mij ook 30 euro, wat ongeveer de prijs is van de revisiesetje van een camino dacht ik, mocht je er een vinden.

Heb je hier zelf iets aan toe te voegen of ben je het oneens met wat ik zeg, of staat er een fout in, comments geven staat vrij :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
kristof caminolover
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 971
Joined: Tue 04 Dec 2007, 17:25

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by kristof caminolover »

Mooie how-to !
enkel heb ik 1 opmerking, de foto van de radicale kracht op een lager doet het bij mij niet.
Ik weet niet of dat bij iedereen zo is ... :p

Kristof
Image
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by Sander »

Zeer mooie how to 8)

Kan je een betere legende geven van die drijfstang in kleur ?
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by killingsnake »

kristof caminolover wrote:Mooie how-to !
enkel heb ik 1 opmerking, de foto van de radicale kracht op een lager doet het bij mij niet.
Ik weet niet of dat bij iedereen zo is ... :p

Kristof
Radiale zeker :lol:

Bij mij doet die het gewoon?
Sander wrote:Zeer mooie how to 8)

Kan je een betere legende geven van die drijfstang in kleur ?
Het is een solidworks stress analyse, niet door mij gemaakt maar gevonden op het net. Met wat ik weet van solidworks weet ik dat die meestal in N/mm² worden uitgedrukt. Was eigenlijk gewoon ter demonstratie dat als de drijfstang breekt dat meestal net in dat smalle deel (logisch) is..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Remko
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 763
Joined: Fri 17 Oct 2008, 17:22
Location: Eindhoven

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by Remko »

tis hier dan wel in pond per vierkante inch, ook handig. Helaas kan ik uit het plaatje niet halen wat voor een krachten er op die krukas zijn gezet. Dus eigenlijk zegt het niet zoveel.
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by killingsnake »

ZIe ook net dat het in pond per vierkante inch is..
Vind het nogal loze commentaar, was gewoon ter illustratie :?
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Remko
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 763
Joined: Fri 17 Oct 2008, 17:22
Location: Eindhoven

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by Remko »

Waar ik voor wilde waarschuwen was dat men niet te snel conclusies moet hangen aan mooie plaatjes uit een eindige elementenpakket. Dat is alles.
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by killingsnake »

Nogmaals, was gewoon ter illustratie. Vond het in mijn zoektocht naar foto's. Meesten weten ook hoe ze moeten controleren op een versleten krukas, en wat de gevolgen kunnen zijn.

Het is gewoon dat er meestal met ongeloof wordt gereageerd wanneer ik zeg dat bij een versleten big-end lager de drijfstang kan breken doormidden. Vond de foto genoeg aanvullend op die uitspraak om hem toe te voegen, + die laatste foto van een stuk carter.
Trasforma il meglio in 'massimo'
jan L
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 337
Joined: Fri 22 Feb 2008, 21:48

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by jan L »

misschien een klein puntje: Eerst raad je het aan een nieuwe drijfstang te kopen, even later raad je het af een revisieset te kopen. Ik veronderstel dat je met drijfstang een hele nieuwe krukas bedoelt.
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by killingsnake »

jan L wrote:misschien een klein puntje: Eerst raad je het aan een nieuwe drijfstang te kopen, even later raad je het af een revisieset te kopen. Ik veronderstel dat je met drijfstang een hele nieuwe krukas bedoelt.

haha Oeps :)

Bedankt, dat moet inderdaad krukas zijn! :-D
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Benneth
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 103
Joined: Mon 06 Dec 2010, 13:06
Location: Gent Oost Vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by Benneth »

Hoi

Aangezien ik een held ben in het volledig demonteren van m'n camino terwijl het meestal zeer simpel op te lossen is, vraag ik me af of mijn probleem wel aan m'n krukas ligt.

Zolang ik onder de 30 km/u blijf heb ik niks van trillingen. Vanaf ik naar 32km/u ga begint hij heerlijk te trillen. Het is precies of m'n motor (mono) gaat plots in overdrive.

Als m'n krukas versleten is, zou hij dan niet vanaf het begin moeten trillen?
Of het ligt aan m'n manier van begrenzen. Hij rijd niet sneller dan 35 doordat ik een klemschroef over m'n gaskabel zitten heb waardoor ik mijn gas nooit volledig kan opentrekken.

Iemand een idee?

Alvast merci!
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by killingsnake »

Hallo benneth, ik kan je zeggen dat slijtage van lagers trillingen met zich meebrengt. Meestal trillen zij bij een bepaalde frequentie, waardoor met speciaal meetgereedschap zo accuraat kan gemeten worden dat men kan zeggen of het nu de binnenring, buitenring, elementen, kooi etc is.

Maar dat is niet je vraag. Ik kan je van hieruit niet garanderen dat het je krukaslagers zijn. Voel anders een aan je vliegwiel op en neer, en de stang aan koppelingszijde. De krukas zou geen voelbare speling moeten hebben. Ook kan je eens kijken naar de speling van het big end lager. Heb je ergens speling, dan word het tijd voor een revisie of eventueel een ander blokje..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Benneth
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 103
Joined: Mon 06 Dec 2010, 13:06
Location: Gent Oost Vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by Benneth »

Hoi merci voor je reactie!

Wat bedoel je met de speling op big end lager? En de speling op de krukas zelf aan koppelingskant, is dit dan bij de voorpoelie dat je bedoeld?

Heb ook nog een nieuwe vriem liggen, de oude krijg ik ook niet hard genoeg meer opgespannen. Zou het daar ook kunnen aan liggen? Of zou hij dan vooral trillen bij het optrekken?

Grtz!
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by killingsnake »

Voor speling moet je bovenstaand artikel eens goed lezen ;)

Om je riem op te spannen moet je je wiel achteraan langs de 2 bevestingspunten onderaan langs beide kanten (dus de boutjes onderaan links/rechts) losmaken, en je wiel naar achteren kantelen.

Vooraan bij koppelingskant is dezelfde kant als de poelie ja. Probeer dit het best zonder poelie, de poelie zelf is ook gelagerd en daar kan ook speling op zitten, je zou dus die speling kunnen verwarren met speling op de lagering van de krukas.

Slippen van de riem zou wel kunnen verklaren waarom je motor in "overdrive" gaat, zoals ik begrijp heb je plots een stijgend toerental maar niet per se stijging qua snelheid?
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Benneth
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 103
Joined: Mon 06 Dec 2010, 13:06
Location: Gent Oost Vlaanderen

Re: Hoe kijken of een krukas niet versleten is?

Post by Benneth »

Hoi

Vandaag m'n nieuwe riem gestoken, geen verandering in het trillen boven de 30. In hoever mag in die eigenlijk aanspannen, ti's een mono riem dus ik dacht zo goed mogelijk, niet?
Ondertussen eens gevoeld aan de speling op vliegwiel en de as waar m'n poelie o zit en ik ik voel precies niks van de 2 soorten speling.

Ik heb recent wel een carbon rietvel gestoken. Zou het daar eventueel iets mee kunnen te maken hebben?
Of eventueel met m'n carbu regeling. Dat hij rolantie in te hoge toeren rijdt.. Want zo komt het over, alsk boven 30 ga is het aantal toeren meer niet in verhouding met het aantal km/u sneller.

Grtz!
Post Reply