Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Handleiding: Welke bougie?

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Handleiding: Welke bougie?

Post by killingsnake »

De bougie:

Image


De ene onderschat, de andere overschat de problemen wat een verkeerde bougiekeuze je allemaal kan geven.
Omdat er regelmatig de vraag komt welke bougie je moet nemen voor jan of leen zijn of haar setup richt ik hier snel een kleine handleiding op zodat deze vraag niet opnieuw en opnieuw wordt gesteld of dat er naar dit topic kan verwezen worden.

Welke bougie moet ik nu nemen voor welke setup:

Met originele setup, maar echt volledig origineel: B(R)6HS

vanaf dat er iets veranderd wordt, bvb uitlaat: B(R)7HS (dit is ook geen slechte bougie voor een originele setup, vooral wanneer het wat warmer begint te worden)

Met een 65/70cc: B(R)8HS

Waarom zet ik de R (resistor) tussen haakjes? Een bougie met weerstand kost meestal een pak meer. Het enige nut ervan is ontstoren. Een ontsteking van een bougie wordt veroorzaakt doordat de bobijn een spanning ettelijke 10.000en volts transformeert. Degelijke ontladingen veroorzaken een HF signaal, een radio/energiesignaal wat veel elektronica kan storen, zoals sommigen hun fietscomputertjes die ze gebruiken als snelheidsmeter, voltmeter (die begint te flippen als je iets wilt meten met draaiende motor), een tv dat gestoort beeld geeft als er een brom/scoot voorbijgaat.)

Heb je hier geen last van, plaats dan gewoon eentje zonder weerstand. Je rijd er niet trager/sneller door en in sommige winkels kan een B7HS 2,40 euro kosten en een BR7HS 7,50..


Twijfel je nog steeds, beter een graad te hoog dan te laag!


Theorie:


Image
Image

Een bougie met een lage hittegraad, een "koude bougie" heeft meer porselein, heeft een kleinere gasruimte. Hierdoor kan de bougie minder warmte afgeven aan de cilinderkop, en wordt dus warmer dan een "warme" bougie. Een bougie moet warm worden om de koolresten en vetresten van de olie te kunnen verbranden. Plaats je een te warme bougie, met hogere hittegraad, heb je kans dat de olie en kool niet verbrand, en dat de elektroden zo bevuilt worden en de bougie stopt met functioneren, maar thats it, dus daarom nogmaals mijn voorgaande stelling, als je twijfelt, liever een hittegraad te veel dan te weinig.

Wat gebeurd er als je een te koude bougie steekt, dus bvb met een originele bougie blijft rijden op een zwaardere setup?

Dan neemt de bougie veel warmte op (groter vermogen genereert meer warmte), maar kan deze niet afgeven (te veel isolatie). De bougie wordt warmer en warmer, en wordt uiteindelijk zo heet dat je motor kan gaan pingelen (ofwel kloppen genaamd) (bougie zelf steekt je mengsel aan doordat deze begint te gloeien,voordat de eigenlijke vonk komt. Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen ) of een gat in bougie brand/smelt (wat bij een brommer sneller zal gebeuren) :

Image

Beiden zijn niet gezond voor de motor..

Zijn er nog vragen/opmerking, stel of zeg ze maar gerust ;)!
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
Benneth
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 103
Joined: Mon 06 Dec 2010, 13:06
Location: Gent Oost Vlaanderen

Re: Handleiding: Welke bougie?

Post by Benneth »

Hoi Hoi

blij dat ik eindelijk eens weet welke bougie ik het best steek. Volledig origineel dus de B6HS. Ik twijfel nog of ik een zal kopen met een resistor of niet. Kan zonder resistor je iphone, gsm, wat dan ook van apparatuur die je in je zak zitten hebt deze beginnen te flippen? Net zoals een meettoestel en fietscomputertje?

mijn bougie is er een zonder aansluitmoer, enkel de schroefdraad is er op de kop, ik veronderstel dus de aansluitdraad.
Is dit dan een slechtere bougie, een onvolledige of heeft dit met iets helemaal anders te maken?

grts en merci Benneth
User avatar
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-
Posts: 3446
Joined: Wed 11 Jan 2006, 15:28
Location: Steenhuffel

Re: Handleiding: Welke bougie?

Post by Sander »

Benneth wrote:Hoi Hoi

blij dat ik eindelijk eens weet welke bougie ik het best steek. Volledig origineel dus de B6HS. Ik twijfel nog of ik een zal kopen met een resistor of niet. Kan zonder resistor je iphone, gsm, wat dan ook van apparatuur die je in je zak zitten hebt deze beginnen te flippen? Net zoals een meettoestel en fietscomputertje?

mijn bougie is er een zonder aansluitmoer, enkel de schroefdraad is er op de kop, ik veronderstel dus de aansluitdraad.
Is dit dan een slechtere bougie, een onvolledige of heeft dit met iets helemaal anders te maken?

grts en merci Benneth
Ikzelf heb ook de bougie gemonteerd zonder weerstand en men gsm flipt niet dus maak je maar geen zorgen :wink:

Hangt van je bougiedop af die aansluitmoer bovenaan de bougie, voor Camino moet je het er meestal afdoen :wink:
CaminoTime
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 278
Joined: Fri 14 May 2010, 16:43
Location: België

Re: Handleiding: Welke bougie?

Post by CaminoTime »

van ngk heb je b bougies en bp bougies. (nog veel andere ook natuurlijk)
maar wat is het verschil tussen bv een bp6hs en een b6hs.
bp is duurder en zou beter zijn.
Weet iemand hier meer over?
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: Handleiding: Welke bougie?

Post by killingsnake »

De p staat voor projected tip. Voor wat het precies doet weet ik niet meer, heb dat eens gelezen op de ngk site. Volgens mij was het opdat de electrode verder in de verbrandingskamer zit je een ander vlamfront kreeg.
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4027
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Handleiding: Welke bougie?

Post by camino_expert »

bij een standaard org camino klasse a vroeger juist uit de shop
bougies op de klasse a's ngk br5hs
bougies op de klasse b's ngk br6hs

en de ngk 7 , 8, 9 is voor de hogere temperaturen

maar in een kl a volledig org juist uit de winkel wast nen ngk 5 en een kl b een ngk 6 :wink:
honda camino forever
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Handleiding: Welke bougie?

Post by jasper wauters »

Benneth wrote:Hoi Hoi

blij dat ik eindelijk eens weet welke bougie ik het best steek. Volledig origineel dus de B6HS. Ik twijfel nog of ik een zal kopen met een resistor of niet. Kan zonder resistor je iphone, gsm, wat dan ook van apparatuur die je in je zak zitten hebt deze beginnen te flippen? Net zoals een meettoestel en fietscomputertje?

mijn bougie is er een zonder aansluitmoer, enkel de schroefdraad is er op de kop, ik veronderstel dus de aansluitdraad.
Is dit dan een slechtere bougie, een onvolledige of heeft dit met iets helemaal anders te maken?

grts en merci Benneth
de meeste meettoestellen zouden niet mogen beginnen flippen, en betere elektronica ook niet, omdat die in een aluminiumen kooi zitten.
Het storen is vlugger een probleem voor oudere apparaten, en je moet geen schrik hebben als je een pacemaker hebt, die zijn daar zeker tegen beveiligd ;)
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: Handleiding: Welke bougie?

Post by jasper wauters »

en voor hoog opgedreven camino's die redelijk in toeren gaan, pak je best geen bougie met een weerstand, die verzwakt je vonk.
Maar voor niet extreem opgedreven brommers (99 % van die camino's die je ziet op het forum), is een weerstand geen probleem.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
Post Reply