De bougie:
De ene onderschat, de andere overschat de problemen wat een verkeerde bougiekeuze je allemaal kan geven.
Omdat er regelmatig de vraag komt welke bougie je moet nemen voor jan of leen zijn of haar setup richt ik hier snel een kleine handleiding op zodat deze vraag niet opnieuw en opnieuw wordt gesteld of dat er naar dit topic kan verwezen worden.
Welke bougie moet ik nu nemen voor welke setup:
Met originele setup, maar echt volledig origineel: B(R)6HS
vanaf dat er iets veranderd wordt, bvb uitlaat: B(R)7HS (dit is ook geen slechte bougie voor een originele setup, vooral wanneer het wat warmer begint te worden)
Met een 65/70cc: B(R)8HS
Waarom zet ik de R (resistor) tussen haakjes? Een bougie met weerstand kost meestal een pak meer. Het enige nut ervan is ontstoren. Een ontsteking van een bougie wordt veroorzaakt doordat de bobijn een spanning ettelijke 10.000en volts transformeert. Degelijke ontladingen veroorzaken een HF signaal, een radio/energiesignaal wat veel elektronica kan storen, zoals sommigen hun fietscomputertjes die ze gebruiken als snelheidsmeter, voltmeter (die begint te flippen als je iets wilt meten met draaiende motor), een tv dat gestoort beeld geeft als er een brom/scoot voorbijgaat.)
Heb je hier geen last van, plaats dan gewoon eentje zonder weerstand. Je rijd er niet trager/sneller door en in sommige winkels kan een B7HS 2,40 euro kosten en een BR7HS 7,50..
Twijfel je nog steeds, beter een graad te hoog dan te laag!
Theorie:
Een bougie met een lage hittegraad, een "koude bougie" heeft meer porselein, heeft een kleinere gasruimte. Hierdoor kan de bougie minder warmte afgeven aan de cilinderkop, en wordt dus warmer dan een "warme" bougie. Een bougie moet warm worden om de koolresten en vetresten van de olie te kunnen verbranden. Plaats je een te warme bougie, met hogere hittegraad, heb je kans dat de olie en kool niet verbrand, en dat de elektroden zo bevuilt worden en de bougie stopt met functioneren, maar thats it, dus daarom nogmaals mijn voorgaande stelling, als je twijfelt, liever een hittegraad te veel dan te weinig.
Wat gebeurd er als je een te koude bougie steekt, dus bvb met een originele bougie blijft rijden op een zwaardere setup?
Dan neemt de bougie veel warmte op (groter vermogen genereert meer warmte), maar kan deze niet afgeven (te veel isolatie). De bougie wordt warmer en warmer, en wordt uiteindelijk zo heet dat je motor kan gaan pingelen (ofwel kloppen genaamd) (bougie zelf steekt je mengsel aan doordat deze begint te gloeien,voordat de eigenlijke vonk komt. Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen ) of een gat in bougie brand/smelt (wat bij een brommer sneller zal gebeuren) :
Beiden zijn niet gezond voor de motor..
Zijn er nog vragen/opmerking, stel of zeg ze maar gerust !
Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Handleiding: Welke bougie?
Moderator: -Camino Crew-
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Handleiding: Welke bougie?
Trasforma il meglio in 'massimo'
Re: Handleiding: Welke bougie?
Hoi Hoi
blij dat ik eindelijk eens weet welke bougie ik het best steek. Volledig origineel dus de B6HS. Ik twijfel nog of ik een zal kopen met een resistor of niet. Kan zonder resistor je iphone, gsm, wat dan ook van apparatuur die je in je zak zitten hebt deze beginnen te flippen? Net zoals een meettoestel en fietscomputertje?
mijn bougie is er een zonder aansluitmoer, enkel de schroefdraad is er op de kop, ik veronderstel dus de aansluitdraad.
Is dit dan een slechtere bougie, een onvolledige of heeft dit met iets helemaal anders te maken?
grts en merci Benneth
blij dat ik eindelijk eens weet welke bougie ik het best steek. Volledig origineel dus de B6HS. Ik twijfel nog of ik een zal kopen met een resistor of niet. Kan zonder resistor je iphone, gsm, wat dan ook van apparatuur die je in je zak zitten hebt deze beginnen te flippen? Net zoals een meettoestel en fietscomputertje?
mijn bougie is er een zonder aansluitmoer, enkel de schroefdraad is er op de kop, ik veronderstel dus de aansluitdraad.
Is dit dan een slechtere bougie, een onvolledige of heeft dit met iets helemaal anders te maken?
grts en merci Benneth
Re: Handleiding: Welke bougie?
Ikzelf heb ook de bougie gemonteerd zonder weerstand en men gsm flipt niet dus maak je maar geen zorgenBenneth wrote:Hoi Hoi
blij dat ik eindelijk eens weet welke bougie ik het best steek. Volledig origineel dus de B6HS. Ik twijfel nog of ik een zal kopen met een resistor of niet. Kan zonder resistor je iphone, gsm, wat dan ook van apparatuur die je in je zak zitten hebt deze beginnen te flippen? Net zoals een meettoestel en fietscomputertje?
mijn bougie is er een zonder aansluitmoer, enkel de schroefdraad is er op de kop, ik veronderstel dus de aansluitdraad.
Is dit dan een slechtere bougie, een onvolledige of heeft dit met iets helemaal anders te maken?
grts en merci Benneth
Hangt van je bougiedop af die aansluitmoer bovenaan de bougie, voor Camino moet je het er meestal afdoen
-
- -= Advanced Member =-
- Posts: 278
- Joined: Fri 14 May 2010, 16:43
- Location: België
Re: Handleiding: Welke bougie?
van ngk heb je b bougies en bp bougies. (nog veel andere ook natuurlijk)
maar wat is het verschil tussen bv een bp6hs en een b6hs.
bp is duurder en zou beter zijn.
Weet iemand hier meer over?
maar wat is het verschil tussen bv een bp6hs en een b6hs.
bp is duurder en zou beter zijn.
Weet iemand hier meer over?
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Re: Handleiding: Welke bougie?
De p staat voor projected tip. Voor wat het precies doet weet ik niet meer, heb dat eens gelezen op de ngk site. Volgens mij was het opdat de electrode verder in de verbrandingskamer zit je een ander vlamfront kreeg.
Trasforma il meglio in 'massimo'
- camino_expert
- -= Moderator =-
- Posts: 4027
- Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
- Location: koersel
Re: Handleiding: Welke bougie?
bij een standaard org camino klasse a vroeger juist uit de shop
bougies op de klasse a's ngk br5hs
bougies op de klasse b's ngk br6hs
en de ngk 7 , 8, 9 is voor de hogere temperaturen
maar in een kl a volledig org juist uit de winkel wast nen ngk 5 en een kl b een ngk 6
bougies op de klasse a's ngk br5hs
bougies op de klasse b's ngk br6hs
en de ngk 7 , 8, 9 is voor de hogere temperaturen
maar in een kl a volledig org juist uit de winkel wast nen ngk 5 en een kl b een ngk 6
honda camino forever
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Re: Handleiding: Welke bougie?
de meeste meettoestellen zouden niet mogen beginnen flippen, en betere elektronica ook niet, omdat die in een aluminiumen kooi zitten.Benneth wrote:Hoi Hoi
blij dat ik eindelijk eens weet welke bougie ik het best steek. Volledig origineel dus de B6HS. Ik twijfel nog of ik een zal kopen met een resistor of niet. Kan zonder resistor je iphone, gsm, wat dan ook van apparatuur die je in je zak zitten hebt deze beginnen te flippen? Net zoals een meettoestel en fietscomputertje?
mijn bougie is er een zonder aansluitmoer, enkel de schroefdraad is er op de kop, ik veronderstel dus de aansluitdraad.
Is dit dan een slechtere bougie, een onvolledige of heeft dit met iets helemaal anders te maken?
grts en merci Benneth
Het storen is vlugger een probleem voor oudere apparaten, en je moet geen schrik hebben als je een pacemaker hebt, die zijn daar zeker tegen beveiligd
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57
Re: Handleiding: Welke bougie?
en voor hoog opgedreven camino's die redelijk in toeren gaan, pak je best geen bougie met een weerstand, die verzwakt je vonk.
Maar voor niet extreem opgedreven brommers (99 % van die camino's die je ziet op het forum), is een weerstand geen probleem.
Maar voor niet extreem opgedreven brommers (99 % van die camino's die je ziet op het forum), is een weerstand geen probleem.