Handleiding: Welke bougie?
Posted: 26 Jul 2010, 23:13
De bougie:

De ene onderschat, de andere overschat de problemen wat een verkeerde bougiekeuze je allemaal kan geven.
Omdat er regelmatig de vraag komt welke bougie je moet nemen voor jan of leen zijn of haar setup richt ik hier snel een kleine handleiding op zodat deze vraag niet opnieuw en opnieuw wordt gesteld of dat er naar dit topic kan verwezen worden.
Welke bougie moet ik nu nemen voor welke setup:
Met originele setup, maar echt volledig origineel: B(R)6HS
vanaf dat er iets veranderd wordt, bvb uitlaat: B(R)7HS (dit is ook geen slechte bougie voor een originele setup, vooral wanneer het wat warmer begint te worden)
Met een 65/70cc: B(R)8HS
Waarom zet ik de R (resistor) tussen haakjes? Een bougie met weerstand kost meestal een pak meer. Het enige nut ervan is ontstoren. Een ontsteking van een bougie wordt veroorzaakt doordat de bobijn een spanning ettelijke 10.000en volts transformeert. Degelijke ontladingen veroorzaken een HF signaal, een radio/energiesignaal wat veel elektronica kan storen, zoals sommigen hun fietscomputertjes die ze gebruiken als snelheidsmeter, voltmeter (die begint te flippen als je iets wilt meten met draaiende motor), een tv dat gestoort beeld geeft als er een brom/scoot voorbijgaat.)
Heb je hier geen last van, plaats dan gewoon eentje zonder weerstand. Je rijd er niet trager/sneller door en in sommige winkels kan een B7HS 2,40 euro kosten en een BR7HS 7,50..
Twijfel je nog steeds, beter een graad te hoog dan te laag!
Theorie:


Een bougie met een lage hittegraad, een "koude bougie" heeft meer porselein, heeft een kleinere gasruimte. Hierdoor kan de bougie minder warmte afgeven aan de cilinderkop, en wordt dus warmer dan een "warme" bougie. Een bougie moet warm worden om de koolresten en vetresten van de olie te kunnen verbranden. Plaats je een te warme bougie, met hogere hittegraad, heb je kans dat de olie en kool niet verbrand, en dat de elektroden zo bevuilt worden en de bougie stopt met functioneren, maar thats it, dus daarom nogmaals mijn voorgaande stelling, als je twijfelt, liever een hittegraad te veel dan te weinig.
Wat gebeurd er als je een te koude bougie steekt, dus bvb met een originele bougie blijft rijden op een zwaardere setup?
Dan neemt de bougie veel warmte op (groter vermogen genereert meer warmte), maar kan deze niet afgeven (te veel isolatie). De bougie wordt warmer en warmer, en wordt uiteindelijk zo heet dat je motor kan gaan pingelen (ofwel kloppen genaamd) (bougie zelf steekt je mengsel aan doordat deze begint te gloeien,voordat de eigenlijke vonk komt. Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen ) of een gat in bougie brand/smelt (wat bij een brommer sneller zal gebeuren) :

Beiden zijn niet gezond voor de motor..
Zijn er nog vragen/opmerking, stel of zeg ze maar gerust
!

De ene onderschat, de andere overschat de problemen wat een verkeerde bougiekeuze je allemaal kan geven.
Omdat er regelmatig de vraag komt welke bougie je moet nemen voor jan of leen zijn of haar setup richt ik hier snel een kleine handleiding op zodat deze vraag niet opnieuw en opnieuw wordt gesteld of dat er naar dit topic kan verwezen worden.
Welke bougie moet ik nu nemen voor welke setup:
Met originele setup, maar echt volledig origineel: B(R)6HS
vanaf dat er iets veranderd wordt, bvb uitlaat: B(R)7HS (dit is ook geen slechte bougie voor een originele setup, vooral wanneer het wat warmer begint te worden)
Met een 65/70cc: B(R)8HS
Waarom zet ik de R (resistor) tussen haakjes? Een bougie met weerstand kost meestal een pak meer. Het enige nut ervan is ontstoren. Een ontsteking van een bougie wordt veroorzaakt doordat de bobijn een spanning ettelijke 10.000en volts transformeert. Degelijke ontladingen veroorzaken een HF signaal, een radio/energiesignaal wat veel elektronica kan storen, zoals sommigen hun fietscomputertjes die ze gebruiken als snelheidsmeter, voltmeter (die begint te flippen als je iets wilt meten met draaiende motor), een tv dat gestoort beeld geeft als er een brom/scoot voorbijgaat.)
Heb je hier geen last van, plaats dan gewoon eentje zonder weerstand. Je rijd er niet trager/sneller door en in sommige winkels kan een B7HS 2,40 euro kosten en een BR7HS 7,50..
Twijfel je nog steeds, beter een graad te hoog dan te laag!
Theorie:


Een bougie met een lage hittegraad, een "koude bougie" heeft meer porselein, heeft een kleinere gasruimte. Hierdoor kan de bougie minder warmte afgeven aan de cilinderkop, en wordt dus warmer dan een "warme" bougie. Een bougie moet warm worden om de koolresten en vetresten van de olie te kunnen verbranden. Plaats je een te warme bougie, met hogere hittegraad, heb je kans dat de olie en kool niet verbrand, en dat de elektroden zo bevuilt worden en de bougie stopt met functioneren, maar thats it, dus daarom nogmaals mijn voorgaande stelling, als je twijfelt, liever een hittegraad te veel dan te weinig.
Wat gebeurd er als je een te koude bougie steekt, dus bvb met een originele bougie blijft rijden op een zwaardere setup?
Dan neemt de bougie veel warmte op (groter vermogen genereert meer warmte), maar kan deze niet afgeven (te veel isolatie). De bougie wordt warmer en warmer, en wordt uiteindelijk zo heet dat je motor kan gaan pingelen (ofwel kloppen genaamd) (bougie zelf steekt je mengsel aan doordat deze begint te gloeien,voordat de eigenlijke vonk komt. Voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen ) of een gat in bougie brand/smelt (wat bij een brommer sneller zal gebeuren) :
Beiden zijn niet gezond voor de motor..
Zijn er nog vragen/opmerking, stel of zeg ze maar gerust
