Page 1 of 1

Basiswerking 2takt.

Posted: 06 Nov 2010, 14:35
by jasper wauters
Voor de nieuwelingen onder ons: de basis

wat er gebeurt in cilinder en carter:

http://oud.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... tmotor.swf

hier wordt de werking van de uitlaat ge-illustreerd:
Image

en hier een wat verdere uitwerking en tuning van tweetakt

http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 06 Nov 2010, 14:39
by Niellez
beter zou zijn moest die uitlaatpoort wat hoger staan of toch tenminste wat vroeger opengaan als de spoelpoort hé..

toch, kheb ooit nog zo'n gif gezien waar de werking van de uitlaat er ook nog bijkwam, was wel eens leuk om te zien, want die doet op een tweetakt natuurlijk meer als alleen de verbrande gassen afvoeren :)

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 06 Nov 2010, 14:45
by killingsnake
Mooie animatie :)

Ik heb deze altijd geweldig gevonden:

Image

Zo zie je ook waarom de uitlaat bij een 2 takt zo belangrijk is.

Komt van deze site:
http://www.southernskies.net/page_info/ ... ngine.html

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 06 Nov 2010, 14:48
by Niellez
@ snake: die bedoelde ik dus! ;-)

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 06 Nov 2010, 17:57
by jasper wauters
de mijne is simpeler, voor de beginners :p

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 13:11
by oldie
Ik heb hier ne hele goeie link gevonne om het 2takt principe uit te leggen + tuningberekeningen

http://www.freewebs.com/totalyboard/camino-uitlaat.pdf

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 13:47
by jasper wauters
alles staat in eerste post, ik denk dat de beginnelingen hier toch al wat mee zijn :)

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 16:07
by oldie
jasper wauters wrote:alles staat in eerste post, ik denk dat de beginnelingen hier toch al wat mee zijn :)

zeker en vast je hebt da mooi gedaan

maar ik kan toch moeilijk nog eens een topic starten hiervoor

Ik heb het zelf gelezen en is berekent uit plezier gewoon

dit vind ik toch is een zeer mooie uitleg in't nederlands om de beginnende DIY poortmap tuner vooruit te helpen

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 16:33
by jasper wauters
Die tutorial van oldie, is prachtig om de werking van een expansieuitlaat te bestuderen, maar het deel dat geweid wordt aan tuninguitlaten zelf maken, vertrouw ik niet.

Voor het maken van een uitlaat studeer je best engels en lees je graham bell :)

Er staan toch wel een paar foutjes in.

Op pagina 8 heeft hij een blokje tekst met de titel rsonantie, terwijl resonantie een totaal ander verschijnsel is.
Dit is resonantie

De timingen bvb berekend hij zonder cosinussen?
Hij gaat er van uit dat de timing in graden recht evenredig staat met de hoogte van de uitlaatpoort, terwijl er een goniometrisch verband is.

Ergens zegt hij dat hij een te klein getal uitkomt, in vergelijking met de waarden te vinden op het internet, dus hoe vermenigvuldigd maar gewoon met 2, en dat komt mooi uit.

Ook: op pagina 9 klopt ook de som van de twee staande golven niet, want als je twee staande golven opteld, die een faseverschil hebben van pi radialen, kom je een rechte uit die op de x-as ligt.

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 16:45
by oldie
Tis waar die x 2 mocht hij ni doen ma wat hij vergeet hij neemt de poorthoogte van een H1 cil 0.9cm (denk ik) die is enorm klein
ik heb eens geprobeerd om een berekening te doen voor een Athena en die is volgens het poortmaptopic 1.87cm hoog dat maakt 170° zonder x 2 te doen -20° tolerantie om zeker te zijn dat de gassen terug zijn voor het sluiten van de poort

dan moet je eerste stuk pijp met de kamer iets van een 73 cm zijn.

Natuurlijk is dit niet precies maar niemand geeft je een starters uitleg en ik vind dit al een goede basis om het te begrijpen en dan op engelse site's verder uit te zoeken

Exhaust calculator geeft een CFM waarde aan wat is dit ? en in wat word dat uitgedrukt heb enkel cijfers 11,4094

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 16:49
by jasper wauters
CFM ken ik niet :)
geef anders eens die link van die calculator


maar ik begrijp niet dat je timing kunt berekenen zonder goniometrie te gebruiken.
Maar is inderdaad een mooie inwijding :)

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 20:55
by oldie
http://www.3geez.com/forum/showthread.php?t=60842

die dat twister liet zien kon je ni pakken zonder betalen deze was gratis

(CFM = CID x RPM x VE ÷ 3456) dit is de formule

Re: Basiswerking 2takt.

Posted: 08 Nov 2010, 23:06
by jasper wauters
CFM: kubieke voet per minuut.
Lang leve google :p