Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

The nozzle (de vernevelaar)

Handleidingen, documenten en sticky's voor Honda Camino PA50

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

The nozzle (de vernevelaar)

Post by jasper wauters »

Iedereen kent wel het onderdeeltje in je carbu, dat je net ziet zitten als je in je venturi kijkt van je carbu. Het buisje boven je sproeier.
Hier een foto waarbij het geintegreerd is met de sproeier bij een andere brommer, het is dat deel met die gaatjes in.
Bij camino zijn er meer maar kleinere gaatjes.
Image
Ik wou altijd al zeker weten voor wat dat diende, en ik heb dus m'n leerkracht lastig gevallen en hem die vraag gesteld, waar hij een kwartier heeft over staan na denken, eerste keer dat die vraag gesteld werd in zijn leven 8)

Nu: de uitleg.

Je motor levert het meeste vermogen op een molaire verhouding tussen lucht en benzine van 1.1 Dat wil zeggen dat er voor elk zuurstof-deeltje, 1.1 deeltjes benzine moeten zijn. Maar het nadeel van deze mengselsamenstelling is
1) het verbruik stijgt
2) veel uitstoot van onverbrande benzine, wat de schadelijkste uitstoot is van een motor.

Voor die redenen draait een brommer van voor laat ons zeggen 2000*, allemaal op een molaire verhouding van ongeveer 1.
Maar wanneer men even wil optrekken, mag die verhouding wel kort naar 1.1, en wanneer je terug een constante snelheid hebt, mag die terug op 1.
Maar aangezien onze geliefde camino helemaal niets bestuurd wordt door elektronica, is er ook geen elektronica om die samenstelling te regelen. (vb van elektronische besturing is injectie)

Aangezien het makkelijker is om uit te leggen adhv een tekening, staat deze onderaan.
Wanneer je een constante snelheid rijd, staat je gasklep niet helemaal open, behalve als je op je topsnelheid rijdt, maar dan kan je niet meer optrekken, en is dus functie van de vernevelaar niet meer nodig.
Maar als je gasklep niet helemaal open staat, passeert er niet zoveel lucht in het venturi, en is er dus ook een lagere snelheid, en dus ook een lagere onderdruk (de druk die er voor zorgt dat je mengsel aangezogen wordt). En terwijl je op constante snelheid rijdt, wordt de blauwe ruimte (is een ruimte rondom de vernevelaar) gevult met benzine.
Wanneer je je gasklep volledig open zet om te accelereren, stroomt er meer lucht door je venturi, en is er dus opeens een hogere onderdruk. Door die hoge onderdruk, wordt de benzine is de holte, samen met de aangezogen benzine uit de vlotterkamer, in het venturi gezogen, waardoor je even een hogere molaire samenstelling van 1.1 krijgt, en dus meer kracht krijgt voor op te trekken.
Image


*Modernere brommer hebben een katalysator, en daar wordt de brandstofverhouding anders geregeld, wat te maken heeft met de werking van de katalysator.


PS:
Dat van die molaire verhouding klopt niet helemaal, omdat je met een reactievergelijking zit, het is gewoon om duidelijk te maken, en ik denk dat dat wel gelukt is.
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: The nozzle (de vernevelaar)

Post by killingsnake »

Interessant om eens te lezen :). Heb eens een algemene topic leesvoer ofzo gemaakt, kan je het daar anders posten? Was de bedoeling van dat topic voor zo een collectie van deze weetjes, maar sloeg niet echt aan :)
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: The nozzle (de vernevelaar)

Post by jasper wauters »

nooit gezien dat topc.
kzal eens zoeken
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 3604
Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
Location: Oost-vlaanderen

Re: The nozzle (de vernevelaar)

Post by killingsnake »

Vind het niet meer :?
Het is al oud, zal ofwel gewist zijn door andere mod ofwel automatisch..
Trasforma il meglio in 'massimo'
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: The nozzle (de vernevelaar)

Post by jasper wauters »

oja, khad em ook gevraagd waarom dat een choke-klep altijd uit het center staat, want ik heb die nog nooit in het midden van de carbu zien staan, aleja, als je er recht op kijkt he.
Maar die vraag heeft een staan nadenken, maar hij wist het niet.
Ik met m'n detail-vragen, ik ben al berucht bij de leerkrachten :p
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: The nozzle (de vernevelaar)

Post by metsinsons »

omdat hij anders compleet afsluit denkik?
en omdat er dan gewoon te weinig lucht doorkomt. :d
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
User avatar
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2897
Joined: Fri 23 Jan 2009, 22:57

Re: The nozzle (de vernevelaar)

Post by jasper wauters »

in de camino carbu is er een by-pass kanaaltje, een kanaal naast de chokeklep die altijd lucht doorlaat.
Dus te weinig of geen lucht is geen optie
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
User avatar
metsinsons
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1644
Joined: Sun 11 Jun 2006, 13:21
Location: Sint-Katelijne-Waver

Re: The nozzle (de vernevelaar)

Post by metsinsons »

dat weet ik van die bypass maar misschien is er dan niet genoeg onderdruk.. ik weget ook ni :d
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
Image
Post Reply