Page 2 of 2

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Fri 28 Oct 2011, 21:45
by hellravager
Hey, ik heb dus een mino gekocht , uiteen gehaalt nzo en terug ineen gezet. en ik zag dat er 12v lampen in zaten dus ik haal mn multimeter en ik kijk vanvoor en hij zecht 11v , is dat normaal altijd vanvoor 11v of is de elektriciteit aangepast??
mvg

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Sun 21 Apr 2013, 22:33
by sproat89
Als ik nu zo'n spanningsverdubbelaar op mijn camino zet waar moet ik deze dan schakelen op bijgevoegd schema?
Image

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Mon 22 Apr 2013, 22:31
by sproat89
iemand?

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Mon 22 Apr 2013, 22:47
by Sander
Waarom zou U een spanningsverdubbelaar plaatsen?

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Mon 22 Apr 2013, 23:08
by metsinsons
Mijn camino gaf met nieuwe ontsteking perfect 12v. Zet eventueel 2 6v spoelen in serie

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Wed 24 Apr 2013, 12:22
by sproat89
Waarom zou U een spanningsverdubbelaar plaatsen?
omdat mijn 6V lampjes veel te snel stuk gaan en 12v lampjes nie genoeg stroom krijgen.
Mijn camino gaf met nieuwe ontsteking perfect 12v. Zet eventueel 2 6v spoelen in serie
Ik heb daar niet zoveel verstand van, van elektronica dus weet nie echt hoe ik da moet doen :p

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Wed 24 Apr 2013, 12:52
by metsinsons
Spoelen zijb elentriek, spanningsverdubbelaars zijn elektronica :wink:

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Wed 24 Apr 2013, 18:34
by sproat89
ziede ik ken er niks van :p

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Wed 24 Apr 2013, 22:14
by Sander
Hoeveel watt zijn uw lampjes van 12V?

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Tue 31 May 2016, 10:57
by fcapri
DuJokke wrote:Beste Leden,

Voor onze Camino Club Rambo heb ik een even uitgeschreven hoe je 12 Volt uit je camino haalt en waarom het zo werkt. Er zijn veel schakelingen te vinden op het net, en sommige zullen wel werken ook, maar vaak worden er teveel stappen ondernomen en blijkt de elekticiteit van de camino mytische en ondoordringbare vormen aan te nemen bij een opgevoerde brommer en andere gewijzigde elektrische toestanden.
Bronnen zijn originele Camino documentatie uit de jaren 80,simulaties en mezelf :) Buiten enkele prentjes om iets verduidelijken is er niets in gekopieerd, dus laat gerust weten als je tipfouten vindt of iets dergelijks.

Als de theorie wat te ver gaat, dan skip je gelijk naar het schema onderaan.

Groetjes,
Du Jokke
stokoud dus, maar wat ik in die pdf zag, deed me huiveren... zo een foute :twisted:

voorbeeld uit die pdf:
Indien je iets wenst aan te sluiten dat 5W zal verbruiken, dan zal:
5W = 6V * I -> I= 5W / 6V = 0.83 A ofwel 83mA. De verbruiker zal dus 83 Milliampere
verbruiken.
AAN HET KRUIS MET HEM DIE DIT BEWEERT.
5W op 6V is ongeveer 1ampere. 0.83A is GEEEEEN 83mA !!!. ik ben erna gestopt met lezen

zag op het einde nog dit
Kan ik hier een batterij mee opladen?
Neen. Hoewel er 12V uitkomt, heb je voor het laden van een batterij een gecontroleerde
spanning EN gecontroleerde stroom nodig.
en alweer fout. een lood accu regelt zelf zijn stroom. daar moet je gewoon een spanning aanbieden tussen 13.6 (float voltage) en 14.4 (fast charging). eens de accu vol, laat ze zelf minder stroom lopen
killingsnake wrote:Twister:

Ik zeg ook niet RECHTSTREEKS op de batterij. Dat geeft wisselspanning en laad helemaal niks op. Er moet wel degelijk een diode op.

Dus van bovenste grafiek (gewone sinusvormige wisselspanning) naar de middenste grafiek, door middel van een enkelfasige gelijkrichter:
Image

Dat is al genoeg voor meeste brommers/moto's om een batterij op te laden.

Eventueel gebruikt men een dubbelfasige gelijkrichter welke de onderstaande grafiek oplevert. Een ideale gelijkrichter heeft nog een condensator om de pieken te vullen (de "minibatterij" zoals deze in de uitleg wordt genoemd, maar deze heb ik nog nooit gezien op een voertuig (waarmee ik niet wil zeggen dat ze niet gebruikt worden)

Image
let ook op met dubbelzijdige gelijkrichters. in jouw brommers zit wisselspanning en één van die draden hangt aan je frame. als je 1 diode gebruikt, dan is de uitgang van die diode de + en wordt je frame massa.
als je dubbelzijdig gelijkricht, mag je je kader NIET als massa gebruiken, want anders maak je een kortsluiting bij de negatieve fase via 2 diodes.

wat ik hier allemaal lees, in mijn kleine zoektocht naar een schema van een camino

Re: Stabiele 12 Volt uit je Camino + theorie daarrond

Posted: Tue 31 May 2016, 19:00
by GoBieN
Ik heb eigenlijk nooit echt problemen gehad, plaatste gewoon 1 weerstand parallel.
fbd4ac9799ad04109cc41c62ab54adea.jpg
fbd4ac9799ad04109cc41c62ab54adea.jpg (7.76 KiB) Viewed 12079 times