Page 1 of 2

Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Fri 22 Jul 2011, 00:14
by killingsnake
Omdat er regelmatig een serieuze discussie ontstaat of vragen zijn rond de boorddocumenten van bromfietsen, wil ik hier even de regels samenzetten rond wat nu moet, mag, en niet mag rond het GVA.

Wat ik tot nu toe vond op internet, en dit is ook wat ik altijd heb gehoord en geloofd:


Bij de stelling dat het onmogelijk is een gva voor te leggen van een oude bromfiets waarvan de producent failliet is gegaan en de originele papieren nooit bestaan hebben of verloren zijn gegaan:
Er bestaat een vaste procedure bij de FOD Mobiliteit en Vervoer om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken van constructeurs die niet meer bestaan. Er dient in voorkomend geval contact te worden opgenomen met deze overheidsdienst. Zij duiden dan op hun beurt iemand aan die identificatieplaatjes en gelijkvormigheidsattesten mag afleveren.
Contactgegevens :

FOD Mobiliteit en Vervoer
Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Directie Wegverkeer - DIV
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel (Sint-Joost-ten-node)
Tel. : 02 277 30 50 (infokiosk)
Vraag naar de Directie B1
(Technische directie)
Is een GVA nodig?
Er is geen enkel KB waarin wordt bepaald dat je het bij moet hebben... dus moet je het niet bij hebben.
Nog even meegeven dat het gelijkvormigheidsattest geen verplicht boorddocument is bij een brom- en motorfiets.
Dit document moet uiteraard wel naderhand kunnen worden voorgelegd.
De eigenaar moet dus houder zijn ten alle tijde, maar geen drager! In andere woorden, je moet dus wel in het bezit zijn van een GVA, maar je hoeft het niet bij te hebben. Veel agenten weten dit niet of geloven anders, maar dit staat in het KB van 10/10/74. Ik ben nog op zoek naar een exacte formulering van dit stukje, een printje hiervan is gemakkelijker om mee te dragen ipv je waardevolle papieren.
Let wel op: een bromfiets gemaakt voor 10/10/74 hoeft dus geen GVA te hebben! Hoe dit te bewijzen valt dat de bromfiets van voor dit jaar is weet ik echter niet als je de papieren ontbreekt..

Het befaamde KB van 1010-74 waar meestal bij zulke discussies naar gewezen wordt:
http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-101074

Discussie geopend :)

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Fri 22 Jul 2011, 00:24
by kadettgsiboy
merci voor deze nuttige informatie :wink:

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Fri 22 Jul 2011, 08:32
by camino_expert
je kon het niet beter formuleren snake
thanks voor het zoekwerk
zeer nuttige informatie
dank u
grtz marc :wink:

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Fri 22 Jul 2011, 10:20
by Tomas
Super !
echt handig ..
Bedankt!

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Fri 22 Jul 2011, 11:26
by killingsnake
Dank u :). Mocht er iets toe te voegen zijn of vragen zijn, daarvoor heb ik deze geopend :).

Ter info: de quotes komen van het internetforum van wegcode.be, een forum beheerd door politie-inspecteurs ;)

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Sun 09 Oct 2011, 23:28
by jabba001
Kun je van een klasse A een klasse B laten maken? Zoja, hoe?

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Sun 09 Oct 2011, 23:33
by wouter2
jabba001 wrote:Kun je van een klasse A een klasse B laten maken? Zoja, hoe?
ik dacht dat het mogelijk was mits je een klasse B kader en blok hebt
als in je kadernummer PA50 staat heb je een B kader, als er PA50M staat is het een A kader

cilinders herken je aan een markering ergens bij de bevestiging aan je karter als er H1, H2, H3 of H4 opstaat heb je een A cilinder

Als er P1, P2, P3 of P4 opstaat is het een B cilinder

verder weet ik het ook niet juist

grtz

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Mon 10 Oct 2011, 15:27
by camino_expert
jabba001 wrote:Kun je van een klasse A een klasse B laten maken? Zoja, hoe?
een klasse a kader laten homologeren naar kl b vroeger ging dat wel ,nu niks nemeer denk ik
een een kl b na motorfiets naar 80cc bvb
ik weet nog nen yamaha rd 50cc met baanplaat belgie niks duits of nederlands hier aangepast
ma das jaren geleden
wetgeving vrandert om de 5 botten

ma pakt nen mt 8 uit nederland of duitsland of mb-8
da zijn org 80cc's en motorfietsen
da is te regelen via die zijn ingeschreven
en kan hier ook ingeschreven worden omdat het motorfietsen zijn

met ne 50cc hebde een geldig gva nodig in belgie
en die hebben geen nrplaat dus staat nergens ingeschreven bij de div

frame veranderen da gaat wel
kl b kader steken en motor aanpassen dattem 45 p u gaat
dat is de ideale oplossing denk ik

dus moraal kader veranderen en motor aanpassen :wink:

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Fri 23 Dec 2011, 14:28
by jasper wauters
en de verzekeringspapieren, moet je daarvan houder zijn of drager?

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Fri 23 Dec 2011, 17:10
by Nelder
Drager

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Sat 24 Dec 2011, 12:20
by tnerual
Dan hebt ge niet goed geleerd..

Uiteraard ook houder... bij auto's enzo kunnen ze wel checken op hun PC of de auto is verzekerd, dat doen ze via de kentekenplaque..

Maar aangezien 50'cckes (en alles erboven :D ) zonder nummerplaat (kl. A/B) da niet hebben, moet je WEL de papieren bij u hebben!

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Sat 24 Dec 2011, 12:34
by standreww
Hij zegt toch drager? Verzekeringspapieren atijd bij hebben dus.

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Sat 24 Dec 2011, 15:00
by killingsnake
tnerual wrote:Dan hebt ge niet goed geleerd..

Uiteraard ook houder... bij auto's enzo kunnen ze wel checken op hun PC of de auto is verzekerd, dat doen ze via de kentekenplaque..

Maar aangezien 50'cckes (en alles erboven :D ) zonder nummerplaat (kl. A/B) da niet hebben, moet je WEL de papieren bij u hebben!
Bovenaan staat er geschreven dat de papieren geen verplicht boordocument zijn. Ze moeten wel altijd, eventueel later kunnen worden voorgelegd. Graag bewijzen (Koninklijk besluit oid) vooralleer je hier post ;)

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Sun 17 Feb 2013, 14:55
by quartzsp
Ombouwen klasse A naar klasse B kan nog maar geen enkele importeur wil het benodigde gelijkvormighidsattest af geven.

Trouwens op een Belgisch attest (de rose gelijkvormigheidsattesten) staat onderaan een proces-verbaal van goedkeuring - nummer van 6 cijfers bvb 87/6200 (Honda Vision klasse b)
87 is het jaar van goedkeuring
62 wil zeggen klasse B (60 is klasse A)
00 is het volgnummer van de keuring

Re: Het GVA (gelijkvormigheidsattest), de wetgeving

Posted: Sun 17 Feb 2013, 15:14
by giovanni007
inderdaad nuttige informatie, thx snake

ma bon om u gva niet altijd op zak te hebben of express niet mee te nemen vind ik een beetje flauwe kul, tis nu niet dat het zwaar weegt ofzo e, als je het vergeet is iets anders, spaart je naft uit als je het altijd op zak hebt lol dan moet je geen 2 de keer gaan hehe :-D