Wat ik tot nu toe vond op internet, en dit is ook wat ik altijd heb gehoord en geloofd:
Bij de stelling dat het onmogelijk is een gva voor te leggen van een oude bromfiets waarvan de producent failliet is gegaan en de originele papieren nooit bestaan hebben of verloren zijn gegaan:
Is een GVA nodig?Er bestaat een vaste procedure bij de FOD Mobiliteit en Vervoer om aan een gelijkvormigheidsattest te geraken van constructeurs die niet meer bestaan. Er dient in voorkomend geval contact te worden opgenomen met deze overheidsdienst. Zij duiden dan op hun beurt iemand aan die identificatieplaatjes en gelijkvormigheidsattesten mag afleveren.
Contactgegevens :
FOD Mobiliteit en Vervoer
Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Directie Wegverkeer - DIV
City Atrium
Vooruitgangstraat 56
1210 Brussel (Sint-Joost-ten-node)
Tel. : 02 277 30 50 (infokiosk)
Vraag naar de Directie B1
(Technische directie)
Er is geen enkel KB waarin wordt bepaald dat je het bij moet hebben... dus moet je het niet bij hebben.
De eigenaar moet dus houder zijn ten alle tijde, maar geen drager! In andere woorden, je moet dus wel in het bezit zijn van een GVA, maar je hoeft het niet bij te hebben. Veel agenten weten dit niet of geloven anders, maar dit staat in het KB van 10/10/74. Ik ben nog op zoek naar een exacte formulering van dit stukje, een printje hiervan is gemakkelijker om mee te dragen ipv je waardevolle papieren.Nog even meegeven dat het gelijkvormigheidsattest geen verplicht boorddocument is bij een brom- en motorfiets.
Dit document moet uiteraard wel naderhand kunnen worden voorgelegd.
Let wel op: een bromfiets gemaakt voor 10/10/74 hoeft dus geen GVA te hebben! Hoe dit te bewijzen valt dat de bromfiets van voor dit jaar is weet ik echter niet als je de papieren ontbreekt..
Het befaamde KB van 1010-74 waar meestal bij zulke discussies naar gewezen wordt:
http://www.wegcode.be/secties/kb/kb-101074
Discussie geopend