Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

welke gewichtjes moet ik hebben?

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Wouttt
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 45
Joined: Thu 02 May 2013, 18:59
Location: Genk

welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Wouttt »

ik heb een 6bil vario op mijne camino zitten en heb de gewichtjes der eens uit gehaald en gewogen, 48g in totaal. Ik neem aan dat dat veel te veel is, want bij het optrekken gaat hij goed in toeren tot +-20km/u en dan valt hem terug omdat de riem al helemaal onder ligt.
Nu is mijn vraag, welke gewichtjes moet ik er ongeveer insteken?
ik heb gelezen dat rond de 24-30g goed is, maar kan me iemand me vertellen wat het beste is? ik wil niet te lichte gewichtje erin steken omdat de riem dan misschien niet helemaal onder komt te liggen? Heb ook gelezen dat een straffere trekveer van achter ook kan helpen, maar hoeveel procent moet ik dan nemen?
Als er iemand is die me kan vertellen wat ik kan doen om beter op te trekken, moogt ge mij altijd helpen :p

Alvast bedankt!
User avatar
Twister
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1903
Joined: Tue 23 Oct 2007, 09:04
Location: Utrecht - NL

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Twister »

Het optimale gewicht van de rollen is afhankelijk van verschillende factoren. Met name de setup van cilinder en uitlaat. bepalen op welke toeren je motor het beste presteert.

Wat is je setup?

Daarnaast is het lastig om er exacte wetenschap van te maken. Zorg dat je veel verschillende gewichten hebt en uittest. Ik neem aan dat je 6x gelijke gewichten hebt (dus 6x8gr), klopt dat? Wat je iig kan doen is eens met 3 gewichten proberen (=24gr) (dus 3 rollen gelijkmatig (centrisch) verdeeld uiteraard).

Ik neem overigens aan dat je een standaard Camino 6-bill hebt met standaard B-klasse vario ster en een standaard Camino achterpoelie, klopt dat? Voor de drukveer in de achterpoelie zijn voor zover ik weet geen alternatieven beschikbaar. Maar wat ik nog wel eens heb geprobeerd is enkele ringen in de poelie stoppen waardoor de veer standaard straffer gespannen staat. Maar feitelijk is het straffer maken van de veer in de poelie gelijk aan het gebruik maken van lichtere rollen.

De dip die tijdens het accelereren kan ontstaan bij aanpassing van de rollen heeft te maken met de gebogen spiebaan in de achterpoelie.

Wat bedoel jij met "en dan valt hem terug omdat de riem al helemaal onder ligt"?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter 8)
Nicogsi
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-
Posts: 1321
Joined: Mon 08 Dec 2008, 17:16
Location: Kortenaken

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Nicogsi »

hij zal tijdens het rijden naar zijn achterpoulie kijken,
een dip kan je ook hebben als uw voorvario een ingelopen spoor vertoond, waar je riem blijft inhangen
Accellerati Incredibus
Yourname
-= Advanced Member =-
-= Advanced Member =-
Posts: 181
Joined: Tue 26 Jun 2012, 19:24
Location: rekem

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Yourname »

Ik zou het niet te ver zoeken in eerste instantie, eens goed testen met verschillende gewichtjes en dan merk je vanzelf wel wat kan en wat niet..
vario@max

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by vario@max »

je kan een reeksje combinatie's uittesten met gewichtjes...

b-klasse loodjes zijn 6 st. een 60 gr....10gr/st. dit is voor bijna elke setup zeer zwaar,maar op het einde een laag toerental,bij dit is de optrek zeer slecht...

3 b-klasse en 3 a-klasse loodjes (centrisch) verdeeld is lichter en kan al beter reageren op trekken...

6 a-klasse loodjes (deze zijn hol) dit geeft een sterke tot zeer sterke trek en ook toerental zal constant
hoog zijn (eventueel eventjes trug wat lager) de reactie erna is absoluut weer sterk toerental...

3 b-klasse 3 fast arrow loodjes dit geeft een goede invloed op optrekken is mischien wat zwaar,maar kan ook
weer de ideale ''flowing'' geven...wat de motor je zegt bv. een te felle dip of juist goed...
dit geld voor alle gewichtjes set-up,de ''flowing'' moet goed zijn...

lichter gaan met 3 a-klasse 3 fast arrow loodjes is gevaarlijk hoge toeren...

je kan met de 4 bovenstaande combinatie's ook als optie nemen om trek veertjes te monteren
dit geeft een sterkere reactie bij het optrekken als de loodjes ideaal zijn afgesteld (niet te zwaar ,niet te licht)...
trekveertjes zijn er ook in sterktes 20%-40%-60%-75%-80%-100% de flowing kan echt constant hoog in toeren gaan
begin tot top...tis wat uit testen,maar zeker de moeite loont hoor
met trekveertjes kan je die dip met de achterpolie wegwerken...

achterveer van polie is minder sterk...lichtere opzet en eventueel in combo met trekveertjes,kan ''de combo'' zijn...

wat een uitleg he,maar 1 andere opzet met medium beschreven loodjes en een medium trekveertjes
dan weet je al welke richting jouw motor zichzelf uitdaagd
Wouttt
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 45
Joined: Thu 02 May 2013, 18:59
Location: Genk

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Wouttt »

Twister wrote:Het optimale gewicht van de rollen is afhankelijk van verschillende factoren. Met name de setup van cilinder en uitlaat. bepalen op welke toeren je motor het beste presteert.

Wat is je setup?

Daarnaast is het lastig om er exacte wetenschap van te maken. Zorg dat je veel verschillende gewichten hebt en uittest. Ik neem aan dat je 6x gelijke gewichten hebt (dus 6x8gr), klopt dat? Wat je iig kan doen is eens met 3 gewichten proberen (=24gr) (dus 3 rollen gelijkmatig (centrisch) verdeeld uiteraard).

Ik neem overigens aan dat je een standaard Camino 6-bill hebt met standaard B-klasse vario ster en een standaard Camino achterpoelie, klopt dat? Voor de drukveer in de achterpoelie zijn voor zover ik weet geen alternatieven beschikbaar. Maar wat ik nog wel eens heb geprobeerd is enkele ringen in de poelie stoppen waardoor de veer standaard straffer gespannen staat. Maar feitelijk is het straffer maken van de veer in de poelie gelijk aan het gebruik maken van lichtere rollen.

De dip die tijdens het accelereren kan ontstaan bij aanpassing van de rollen heeft te maken met de gebogen spiebaan in de achterpoelie.

Wat bedoel jij met "en dan valt hem terug omdat de riem al helemaal onder ligt"?
heb inderdaad alles standaard, 50cc, het enige is dat ik een proma uitlaat eronder heb. en ik bedoel dat mijne riem in de achterpoulie helemaal van onder ligt bij al iets van een 20km/u :p
Ik ga gewoon eens een setje lichter bestellen en maar proberen :)
Wouttt
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 45
Joined: Thu 02 May 2013, 18:59
Location: Genk

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Wouttt »

vario@max wrote:je kan een reeksje combinatie's uittesten met gewichtjes...

b-klasse loodjes zijn 6 st. een 60 gr....10gr/st. dit is voor bijna elke setup zeer zwaar,maar op het einde een laag toerental,bij dit is de optrek zeer slecht...

3 b-klasse en 3 a-klasse loodjes (centrisch) verdeeld is lichter en kan al beter reageren op trekken...

6 a-klasse loodjes (deze zijn hol) dit geeft een sterke tot zeer sterke trek en ook toerental zal constant
hoog zijn (eventueel eventjes trug wat lager) de reactie erna is absoluut weer sterk toerental...

3 b-klasse 3 fast arrow loodjes dit geeft een goede invloed op optrekken is mischien wat zwaar,maar kan ook
weer de ideale ''flowing'' geven...wat de motor je zegt bv. een te felle dip of juist goed...
dit geld voor alle gewichtjes set-up,de ''flowing'' moet goed zijn...

lichter gaan met 3 a-klasse 3 fast arrow loodjes is gevaarlijk hoge toeren...

je kan met de 4 bovenstaande combinatie's ook als optie nemen om trek veertjes te monteren
dit geeft een sterkere reactie bij het optrekken als de loodjes ideaal zijn afgesteld (niet te zwaar ,niet te licht)...
trekveertjes zijn er ook in sterktes 20%-40%-60%-75%-80%-100% de flowing kan echt constant hoog in toeren gaan
begin tot top...tis wat uit testen,maar zeker de moeite loont hoor
met trekveertjes kan je die dip met de achterpolie wegwerken...

achterveer van polie is minder sterk...lichtere opzet en eventueel in combo met trekveertjes,kan ''de combo'' zijn...

wat een uitleg he,maar 1 andere opzet met medium beschreven loodjes en een medium trekveertjes
dan weet je al welke richting jouw motor zichzelf uitdaagd

Ik heb nog een 3bil vario gevonden en die eronder gezet, daar ging hem al hoger in toeren in het begin en bleef stegen tot hij over de 50km/u zit. Maar ik voel dat hem nog veel meer toeren kan maken op lagere snelheid.
Dus een van de betere dingen is om bv 6a-klasse gewichtjes te steken om van begin tot einde hoog in toerental te zitten, maar niet te hoog?
Hoeveel wegen die gewichtjes dan?

Bedankt voor deze uitleg, hier ben ik veel mee en ga zeker eens wat combinaties proberen!
Misschien enig idee waar ik deze a-klasse gewichtjes of fast arrow gewichtjes kan vinden?
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by standreww »

zoeken op 2de hands sites. En als je 2dehands gewichtjes koopt goed kijken naar de staat ervan.
Als er een platte kant aan zit hebben ze hun beste tijd gehad.
Wouttt
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 45
Joined: Thu 02 May 2013, 18:59
Location: Genk

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Wouttt »

standreww wrote:zoeken op 2de hands sites. En als je 2dehands gewichtjes koopt goed kijken naar de staat ervan.
Als er een platte kant aan zit hebben ze hun beste tijd gehad.

ik moet gewoon een paar setjes vinden, iets licht :p enig idee waar?
User avatar
standreww
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-
Posts: 2632
Joined: Fri 26 Aug 2011, 22:40
Location: België

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by standreww »

camino gewichtjes worden niet meer nieuw verkocht.
Dus 2dehands sites afzoeken.

Kan wel eens kijken welke ik hier nog liggen heb.
homertje
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 28
Joined: Mon 05 Aug 2013, 09:33
Location: waregem

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by homertje »

ik heb een a klasse mono. Als ik vertrek, rijdt die mooi 30 en na een tijd kan het zijn dat hij ineens doortrekt naar 55 km/u!
Hoe komt het dat het zo lang duurt tegen dat hij aan die snelheid is? (De riem is niet versleten.)
Bij het vertrekken, trekt hij niet zo goed ook.
Alles is gekuist: cilinder, carbu, piston en er zit een goede bougie in en een nieuwe bobine.
User avatar
Madmac
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 696
Joined: Mon 27 Jan 2014, 22:53
Location: Genk, Belgium

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by Madmac »

Dat ligt aan de uitlaat en ge zijt hier in een compleet fout topic. Dit gaat over variogewichten en is een oud topic. Uw vraag hoort ge te stellen in het "kleine vraagjes" topic.
homertje
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 28
Joined: Mon 05 Aug 2013, 09:33
Location: waregem

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by homertje »

Madmac wrote:Dat ligt aan de uitlaat en ge zijt hier in een compleet fout topic. Dit gaat over variogewichten en is een oud topic. Uw vraag hoort ge te stellen in het "kleine vraagjes" topic.
ja ik zag het plots. thx anyway.
geert-jan jonkers
-= Member =-
-= Member =-
Posts: 113
Joined: Mon 09 Apr 2012, 13:43
Location: wechelderzande

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by geert-jan jonkers »

ik heb een bij een 3bil vario de gewichtjes lichtjes uitgeboord dat ze iets minder wogen en dat schol in trekken wel een pak! maar nie te licht gaan he! :D
User avatar
element
-= Expert Member =-
-= Expert Member =-
Posts: 595
Joined: Sun 23 May 2010, 08:21
Location: eeklo (oost vlaanderen)

Re: welke gewichtjes moet ik hebben?

Post by element »

Mijn setup 49cc P3 met proma en 6bil vario.Beste resultaat voor mij is 3 zware (8gr) en 3 lichtere (5gr).Snelheid +- 55km/h :wink:
Post Reply