Ik ben van plan om mijn motorblok zelf te reviseren. Krukas, lagers, dichtingen etc vervangen. Ik had vorig jaar een B klasse vario gekocht, maar bij het vervangen van piston en cilinder ben ik er achter gekomen dat er een mono krukas inzit. Vandaar de reden om mijn blokje meteen volledig te reviseren zodat ik hopelijk een lange tijd op mijn gemak ben.
Hieronder staan een paar video's die ik online gevonden heb, waarop ik me ga baseren om mijn motorblok te reviseren:
Zijn er nog concrete tips waar ik zeker op moe letten? De eerste 2 video's worden weinig specifieke details gegeven, en de laatste video versta ik amper.
Zou er iemand mij misschien kunnen linken aan gereedschap dat ik zeker nodig heb? Zoals een koppelingstrekker, poullietrekker etc.. Aanraders van merken of webshops?
Verder zoek ik nog een handleiding van hoe ik mijn visplatines het beste afstel. Ik ben op het forum al veel dingen tegen gekomen, maar vaak zijn de foto's niet meer zichtbaar waardoor ik moeilijk een idee heb waarover ze praten.
Alvast bedankt voor de moeite, en mijn beste wensen voor het nieuwe jaar uiteraard
nieuwe zet u op 0.35
originele kopen , of de bruin doosjes daiichi
alles van bvb 5 euro p st is serieuzen brol , werken niet of slecht
als er nog vragen zijn stel ze gerust
ps
pistonstop is een perf tool om zewel kant onts u vliegwiel te demonteren , of u mono of varioaandrijving
alles nazien dat u de correcte parts heeft
dikte krukas voor de bourages
lagers staat er
soms moet u de krukas als hij redelijk stroef draaid na montage een beetje centeren
Re: Motor Reviseren + visplatines afstellen
Posted: Thu 06 Jan 2022, 20:06
by fishingwithjvg
Beste
Alvast bedankt voor de hulp, heb je een idee of dit het goede gereedschap is dat ik nodig heb?
hallo
misschien voor bepaalde onderdelen bij kurt gaan
1 x verzending ,of afhalen
deze poulietrekker heeft 2 functies
koppeling en achtervario
achtervario , losmaken met de bouloneuse en het tool , of de schroefdraad sterk is weet ik niet
kurt heeft ook een apart achterpoulie trekker deze gebruik ik altijd
op u link camino is gene scooter da gaat niet werken
als u nog vanalles zoekt laat maar weten
succes
mvg
Re: Motor Reviseren + visplatines afstellen
Posted: Sun 09 Jan 2022, 16:54
by fishingwithjvg
Top, straks bestel ik al enkele stukken bij Kurt! Mijn carters ga ik laten parelstralen en dan begin ik aan het echte werk..
Zou u mij juist nog een twee poot trekker kunnen aanraden? Ik zie online door de bomen het bos niet meer op den duur...
Van zodra ik updates heb over de revisie zal ik deze hier ook posten, misschien dat andere mensen er dan ook nog iets aan hebben
Re: Motor Reviseren + visplatines afstellen
Posted: Sun 09 Jan 2022, 22:21
by camino_expert
hallo
let op met het parelstralen , dat ze de glanzende rand waar de lager in moet niet mee stralen
zo een 2 poot trekker kan je vinden bij een stock americain zelfs
de onderkanten moeten achter de nok https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gL9W_D_BwE
kijk eens rond bij HBM
succes
foto's mag je gerust zetten
u kan een topic openen bij projecten
mvg
Re: Motor Reviseren + visplatines afstellen
Posted: Tue 11 Jan 2022, 23:18
by fishingwithjvg
Het eerste gereedschap is er, ben benieuwd naar de rest
ha kijk eens aan
super
met die poulietrekker , kan je , en nakijken , de achtervario met een boulonese er ook afhalen
maar let echt op de staat van de schroefdraad in de vario
het is niet den eerste trekker waar ed schroefdraad van kapot gaat
voor de koppeling zelf , dat werkt zo goed als altijd
met de pistonstop
succes
Re: Motor Reviseren + visplatines afstellen
Posted: Sun 23 Jan 2022, 15:54
by fishingwithjvg
**Kleine update**
Mijn variohuis heb ik al gereviseerd, nieuwe veertjes, nieuwe spacer,vrijlooplager etc......
De lagers in de diepvriezer, en dan de carters goed opgewarmd en de lagers er in.
Het plaatsen van de krukas lukt momenteel niet goed. De krukas heb ik ook in de diepvriezer gelegd maar ik krijg deze niet mooi tegen de lagers. Er is altijd een opening van ongveveer een kleine centimeter (tussen de lager en de krukaswang).
Hebben jullie soms nog een tip waardoor ik de krukas goed krijg? Zodat deze mooi tegen de lager staat? De oliekeeringen zijn nog niet gestoken trouwens.
Alvast bedankt
Hier nog een foto van de set die ik gebruik: Revisiesetje , met nieuwe naftkraan, naftdarm, massakabeltje, en cilinder pakking + nieuwe piston