Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Nieuw lid

NIEUW LID: Je dient je hier eerst voor te stellen!

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
ensor203
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 7
Joined: Mon 28 Mar 2022, 20:18

Nieuw lid

Post by ensor203 »

Hallo,

Ik ben Stijn en heb via via een camino bekomen die ik niet gestart krijg.
Daarom kom ik raad vragen op die forum.

Groetjes
ensor203
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 7
Joined: Mon 28 Mar 2022, 20:18

Nieuw lid

Post by ensor203 »

Hallo!

Ik heb via via een camino PA50M van 1976 bekomen, hij heeft daar jaren droog stil gestaan.
Nu mijn kennis qua camino's en algemeen 2takt motoren niet zo groot is, kom ik hier wat raad vragen.

Na een paar start pogingen zag ik dat de bougie droog bleef dus een vervuilde carburator.
Ik heb deze schoon gemaakt zodat de benzine weer tot bij de bougie kwam.
Een paar intensieve startpogingen later kreeg ik de camino aan de praat, ik heb er een 500meter mee kunnen rijden totdat deze stil viel en hij niet meer aan wou.
Toen heb ik de vonk gecontroleerd en die was er ook. maar ik dacht dat het mss een te zwakke vonk was dus heb ik even met licht schuur papier tussen de contact puntjes geweest. Waarna er GEEN vonk meer aanwezig was....

Iemand enige idee wat ik nu moet doen om terug een vonk te krijgen en tips wat ik kan doen/controleren om het beter te doen draaien en starten?

Groetjes Stijn
User avatar
GoBieN
-= Beheerder =-
-= Beheerder =-
Posts: 5994
Joined: Wed 03 Sep 2003, 12:54
Location: Roeselare
Contact:

Re: Nieuw lid

Post by GoBieN »

Dag Stijn,

Welkom op het forum.

Een camino die lang heeft stil gestaan, kan natuurlijk veel problemen hebben.

Bijvoorbeeld, wat is de staat van de benzine tank, zit er roest in waardoor de carburator nu misschien vervuild is.
Misschien is de bougie aan vervanging toe, aangezien je nu geen vonk meer krijgt.
Gaan de vis platines nog netjes open en toe als je even vooruit duwt?

Camino Expert zal betere raad kunnen geven.
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Nieuw lid

Post by camino_expert »

hallo stijn
welkom op het forum

zoals gobien al aanhaald
carbu kuisen is 1 ding
lange stilstand (staat benzinetank , kraan , luchtfilter , de 3 gatenpijp)
nieuwe bougie zetten en platine (kontactpunten)

dus u heeft de carbu gekuist , benz hopelijk nieuwe benzine in gedaan
starte effe gereden en viel stil ?
klopt het zo ongv ?

dit kan zijn dat hij terug vuiligheid mee naar binnen heeft

u kan is een snelle test doen
als u dat gaat zelfs met haarlak
maar ik doe dat met remreiniger
spuit dat in het bougiegat
draai de bougie er terug in
probeer te starten
start hij dan is het terug carbu problemen

onts is weg ja
misschien toch is een nieuwe voorzien
als u aan de kontactpunten zelf heeft geweest ai
die zouden toch redelijk goed moeten staan
heeft u een foto van u camino ?
als u bij een bericht bij post reply via de bijlage optie gaat kan u er gerust enkele toevoegen
kijk ook eens vanbinnen in de benztank
maar uiteindelijk we komen er wel uit

alvast veel succes gewenst
honda camino forever
ensor203
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 7
Joined: Mon 28 Mar 2022, 20:18

Re: Nieuw lid

Post by ensor203 »

Bedankt voor de reacties alvast!

Ik werk al jaren aan 4t brommers en motoren, maar over 2t heb ik weinig kennis!

In de tank zal zeker vuil zitten, deze heb ik dan ook vervangen door een extern tankje (cola fles) met nieuw benzinekraantje en filter.
Dus de carburator zou het moeten doen lijkt me.

De bougie vonkte gewoon voor ik de contactpunten had 'opgeschuurd' dus zou raar zijn dat hij plots stuk is hé. Maar ook dat heb ik getest, weliswaar met een ander soort bougie. Maar ook deze gaf helaas geen vonk.

Idem met de bougiekop en de bobijn.

Dit is mijn camino :

Image
User avatar
GoBieN
-= Beheerder =-
-= Beheerder =-
Posts: 5994
Joined: Wed 03 Sep 2003, 12:54
Location: Roeselare
Contact:

Re: Nieuw lid

Post by GoBieN »

Achter het vliegwiel zitten vis platines, deze moeten open en toe gaan bij het draaien aan het vliegwiel. Het kan gebeuren dat deze aan mekaar plakken.
https://www.motorkit.com/img/p/2/4/2/3/ ... fault.webp
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Nieuw lid

Post by camino_expert »

hallo stijn

dat kan hoor dat ze inneens het begeven
oxidatie bvb lange stilstand
2 takt motoren
dat hangt af van hoe die is stilgezet
of slechte platine , oxidatie
bougiekopppen van ngk
de meeste zijn voorzien van een weerstand , defect geen onts , zo is op de kabel testen misschien
platine misschien iets dichter zetten
nieuwe bougie zou ik toch testen ,
bourage kan eruit springen
kant aandrijving , maar dan heb je nog ontsteking en compressie :!:
ik zou de staat van de platine bekijken
zijn ze ingebrand of niet
het kan ook iets heel simpel zijn
bvb kabeltje zwart wit niet los ? (vebind de bobijn en de alternator)
we horen het wel
succes
ps
hoe start u de camino
duwen , trappers ? of boormachine , of boulonneuse ?
honda camino forever
ensor203
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 7
Joined: Mon 28 Mar 2022, 20:18

Re: Nieuw lid

Post by ensor203 »

De camino start ondertusssen weer. Ik heb de motor op BDP gezet en de platinees even los gedraaid en weer vast.
Dus de vonk is terug, top!

Nu is hij nog niet helemaal oke, de camino start vrij vlot met de trappers maar ik kan er max 500 mee rijden en dan valt hij uit als ik gas wil geven. Iemand hier een idee over? Je zou denken carburator reinigen... Heb hem ondertussen al 3 keer gereinigd en waarom rijdt hii dan eerst 500m wel echt goed?

Wie heeft tips?

Alvasr bedankt allemaal!
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Nieuw lid

Post by camino_expert »

hallo stijn
heeft u de carburator volledig gekuist ?
ook de stationaire sproeier
de verstuiver(lange sproeier onder de gewone sproeier)
is er een verschil als u de choke naar voor houd ?
honda camino forever
ensor203
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 7
Joined: Mon 28 Mar 2022, 20:18

Re: Nieuw lid

Post by ensor203 »

Ik heb de carburator voor mijn idee volledig gekuist ja, alles doorprikt en doorblazen.
Enkel de verstuiver krijg ik er niet uit, op filmpjes zag ik dat deze los zou moeten kunnen maar dat lukt bij mij niet.
Zou het daar aan kunnen liggen?
Maar hoezo rijdt hij dan soms wel gewoon eventjes goed?

Groetjes
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Nieuw lid

Post by camino_expert »

hallo
niet enkel de de verstuiver
maar ook de stationaire sproeier zouden er uit moeten
zeker de stationaire
doorprikken zonder deze eruit te halen ,
het is al een klus soms voor een dichte manueel proper te krijgen

kan altijd dat ze even goed rijden
blijft deze konstant op relantie draaien?
is er een verschil als u met de choke op rijd ?

ps
van welke regio bent u ?

mvg
honda camino forever
ensor203
-= Newbie =-
-= Newbie =-
Posts: 7
Joined: Mon 28 Mar 2022, 20:18

Re: Nieuw lid

Post by ensor203 »

Ik heb de verstuiver toch losgekregen en doorprikt.
Nu doet hij het goed :) Rijdt mooi 30-40 per uur.

Zou het mogelijk zijn om deze op B klasse papieren te krijgen via Behva? De brommer is nooit ergens ingeschreven geweest.

Ik ben trouwens van Gent.
User avatar
camino_expert
-= Moderator =-
-= Moderator =-
Posts: 4022
Joined: Mon 07 Dec 2009, 19:32
Location: koersel

Re: Nieuw lid

Post by camino_expert »

ha
super

u vraag op kl B
nooit ingeschreven kan zijn ,
maar bij honda weten ze dat het een a klasse is zen pvg nrvan 1976 tot en met 1987 76/6005 altijd kl a
in 1988 en 89 hebben ze die pvg nr's nog eens verandert
idem bij de b klasses
maar enkel de constructeur kan de klasse veranderen

geen enkele andere dienst kan dat legaal of onwetendheid ook soms
en illegaal kl a op kl b zetten ,
tja als ze willen bij bvb een ongeval , dan komen ze achter de kl a achter via honda
als ze willen natuurlijk

kl A is klasse A
het is een PA50M
dat weten ze bij het behva ook dat dat een kl a is
een camino is niet oud genoeg
deze is uitgekomen in 1976

de wet is in oktober 1974 verandert naar uitvoeringen van alle brommer merken
klasse a snorfiets 25 p u , geen rijbewijs nodig
kl b bromfiets 40 p u rijbewijs nodig
en de pvgnr's die de klasse bewijzen op u typeplaatje
of de M dat ook mee is ingeslagen in u chassisnr achteraan

alles voor 1975
kon je makkelijk laten preregistreren bij de post als B
en bij het behva ook
zoals ik al zei camino is niet oud genoeg
op O plaat kan wel
er zijn kl a's die ingeschreven zijn als kl B
das gewoon toen de post de preregisratie deed en ze zeide dat het een kl B was
terwijl ze bij de post amper informatie hadden vanwat en hoe
het behva he ook al fouten gemaakt door een kl a als b te zetten

u kan het is proberen via het behva

succes
mvg
honda camino forever
Post Reply