Page 1 of 14

roderen

Posted: 18 Oct 2005, 20:39
by pj-tuning
ik steek binnekort men nieuwe 50cc cilinder omdat de oude is vastgelopen, ik heb een handleiding om perfect te roderen, een deel komt van duff zijn site en de rest is derbij gedaan zoals duff me het heeft vertelt (bedankt hiervoor duff :wink: )
dit is de handleiding en als der iets op aan te merken is zeg het maar, (de varioring zorgt ervoor dat vario niet volledig dichtgaat en topsnelheid lager ligt.)


Hoe rodeer je een gietijzer:

Bij plaatsing goed insmeren met olie.
Wat extra olie met je naft mengen kan zeker geen kwaad (wat extra rook maar dat is niet zo erg)

Relatief traag optrekken, en ongeveer 30 - 40km/h rijden.
Voor een goeie 300km

Dan mag je uw snelheid en optrekken stillaan verhogen.
Tot je ongeveer aan 500km bent.
Tegen dan moet je hem al op zijn top gereden hebben (vanaf 400km ofzo)

Dit alles doe je met ontgrensde vario en sito potje.

Na die 500km mag je de vario ring en leovince en terug onder steken en rij je 25 km weer met gas bijna niet open en dan rij je 25 km door hem regelmatig op volle toeren te laten komen.

Zo, nu is je cilinder perfect gerodeerd!



Hoe rodeer je een aluminium:

Bij plaatsing goed insmeren met olie.
Wat extra olie met je naft mengen kan zeker geen kwaad (zoiezo is het beter om een alu wat extra te smeren)

15 minuten in ralentie draaien
volledig afkoelen
15 minuten in ralentie draaien
volledig afkoelen
paar k'ms opt gemak rijen (5 ofzo)

Hoe rodeer je een nieuwe piston in een gerodeerde cilinder (gietijzer):
Op dezelfde manier roderen als je een complete nieuwe kit rodeert. Maar nu moet je dat maar +-200km volhouden.


Hoe rodeer je nieuwe segmentjes:
Op dezelfde manier roderen als je een complete kit rodeert, maar nu moet je maar +-100km volhouden.

Posted: 18 Oct 2005, 20:41
by xmls'euh
isgoe

Posted: 19 Oct 2005, 12:23
by Tuning Camino
Jah, klinkt goed, mss een Sticky van maken?? Want word tegenwoordig veel gevraagd opt Forum...

Re: roderen

Posted: 19 Oct 2005, 12:32
by Adidax
peterdhondt wrote: Dit alles doe je met ontgrensde vario en sito potje.
Dat mag met eender welke uitlaat hoor. Alleen moet je het
karakter hebben van niet open te trekken...


Sticky van gemaakt trouwens...

Posted: 19 Oct 2005, 12:45
by michiel4
+ dat over de 30 à 40 km/u klopt niet voor alle cilinders hé,

als ik nu een nieuwe h1,2,3 of 4 cilinder koop en ik doe wat er hier staat zou ik heel tijd op mijn max. moeten rijden :wink:

Posted: 19 Oct 2005, 12:53
by clio-tuning
michiel4 wrote:+ dat over de 30 à 40 km/u klopt niet voor alle cilinders hé,

als ik nu een nieuwe h1,2,3 of 4 cilinder koop en ik doe wat er hier staat zou ik heel tijd op mijn max. moeten rijden :wink:
Klopt, gewoon zien dat je cilinder niet teveel toeren draait, want dat is het belangrijkste.

Posted: 19 Oct 2005, 17:18
by Tuning Camino
Als je nu in theorie snel rijd maar je toeren zijn zeer laag, zou dat dan kwaad kunnen voor de cilinder??

Posted: 19 Oct 2005, 17:28
by Adidax
Tuning Camino wrote:Als je nu in theorie snel rijd maar je toeren zijn zeer laag, zou dat dan kwaad kunnen voor de cilinder??
Neen, wat ondervindt een cilinder? Dat hij toeren maakt? Of dat die
brommer rap rijdt??

Het eerste dus :wink:

Posted: 19 Oct 2005, 17:31
by Tuning Camino
Maar kan je eigenlijk snel rijden met lage toeren??

Posted: 19 Oct 2005, 17:32
by hondatuning
als je met hele zware gewichejes rijd bij inrijden, gaat dat dan niet?

Posted: 19 Oct 2005, 17:33
by Adidax
Tuning Camino wrote:Maar kan je eigenlijk snel rijden met lage toeren??
Hangt af van je setup é... Ik heb al cilinders gerodeerd tegen 50-55
per uur. Dat blokje draaide op zijn gemak op die manier...

Posted: 19 Oct 2005, 17:42
by clio-tuning
hondatuning wrote:als je met hele zware gewichejes rijd bij inrijden, gaat dat dan niet?
Is niet gezond hoor...
Met te zware gewichten gaat je vario meteen toe = meteen véééél te zwaar verzet...
Je moet testen met je gewichtjes wat de beste zijn.

Posted: 19 Oct 2005, 18:24
by Adidax
Met zwaar direct toe? Zeker van? Vind ik nogal onlogisch...

(Kzeg nie da je verkeerd bent é)

Posted: 19 Oct 2005, 19:22
by pj-tuning
sticky is voor en 50cc cilinder dus vandaar die 30-40 per uur en duff had me gezegt om best te beginne met orri potje of sito en dan na die 500km pasme ander chap te doen en da te roderen zo een 50km


ps: merci om er een sticky van te make dan hebek mij nog is nuttig kunne maken :wink:

Posted: 19 Oct 2005, 19:24
by malossifreak
naarmijn wete moet ge het best roderen met de setup die je werkelijk gaat hebben