-Je haalt je linkerkap van je brommer en bekijk dit even.
Dit hier is een mono:

Bekijk even je voorpoulie(linkergedeelte foto) en achterpoulie. Is deze zoals op de foto dan heb je een mono-overbrening. Meestal heeft mono een vlakke riem zonder kantjes(grip).
-----------------------------------------------------------------------------------
Dit hier is een vario:

Op de voorpoulie (linkergedeelte foto) zie je een ster zitten. De achterpoulie heeft nog een ‘bobbel’, bij mono is dit gewoon vlak. Vario heeft altijd een riem met kantjes (grip)
Ik heb een mono.-mono is bekend om niet krachtig op te trekken maar kan je wel snel doen gaan door een kleinere achterpoullie te steken. Best geen 65cc cilinder op een mono zetten anders zal je vrij veel toeren draaien op topsnelheid.
Ik heb een vario.-vario is bekend om goed op te trekken en goeie snelheid. Vario wordt nu bijna in alle moderne scooters gebruikt.
Camino heeft 2 soorten vario’s: 3-bil en 6-bil.
Heb ik nu een 3-bil of een 6-bil?
Weer eerst uw linkerkap afhalen.
Dit hier is een 6-bil:

Dit zie je aan de 6 bobbeltjes op je ster.
Dit hier is een 3-bil:

Dit zie je aan de 3 bobbeltjes op je ster (voorpoulie, linkerkant foto)
Wat is nu het beste 3-bil of 6-bil?
3-bil trekt beter op omdat riem al lager ligt in stilstand maar 6-bil daarin tegen heeft meer snelheid. Zelf vind ik 6-bil beter.
Sterren voor 3-bil:

De 1ste is een b-klasse ster en de 2de een a-klasse ster.
Sterren voor 6-bil:

De 1ste is een fast arrow ster, ook wel een race plaat genoemt. Deze heeft iets mindere trek maar wel ietske meer snelheid. De 2de is een b-klasse ster en de 3de een a-klasse ster.
Welke gewichten heb ik nu in mijn vario zitten?
Je haalt je varioster eraf door met een pomptang die grote moer lostedoen. Ster erafschuiven en dan vallen de gewichtjes er uit.
Kijk dan even welke je hebt.

Van links te beginnen licht, medium, zwaar.
Hopelijk zullen nu minder mensen vragen ofdat ze een mono of vario hebben!
Grtz Marvin