Twister wrote:Gistermiddag nog eens de cross-camino gepakt en een km-teller erop geplaatst (zo'n teller tot 120 km/u die Quartzsp aanbood op het forum). De teller aandrijving op de as is een originele VDO, echter voor een 16 inch wiel.
De teller ging vlot naar de 85 tot 90 km/u (en hij was nog aan het versnellen).
Ik probeer nu te beredeneren of je teller met een aandrijving voor 16 inch wielen juist hogere of lagere snelheden op de teller aangeeft... Dan kom ik er op uit dat de snelheid op mijn teller lager moet liggen dan de werkelijke snelheid... (Correct me if I'm wrong.)
Ik zal een dezer dagen ook digitale teller installeren, kijken wat die aangeeft...
Daarnaast heb ik ook nog een teller-aandrijving (17") en een teller tot 100 km/u op een andere Camino die exact de zelfde snelheden aangeeft als op de radarcontrole die ze laatst in onze straat hadden gemonteerd om automobilisten te wijzen op hun snelheid...(en die meter gaf weer lagere snelheden aan dan op de teller in m'n auto).
Ik zal dus nog eens wat research werk doen en dan kom ik op dit bericht terug.
Voor de geïnteresseerden, de setup van het crossertje:
Cilinder:
DR65cc;
Ori cilinderkop aangepast tot 46 mm;
Carburateur:
17,5 mm dellorto carb;
Malossi 21 mm spruitstuk;
Carbon 0,25 mm membraankleppen;
Sproeier 106;
Malossi luchtfilter icm ori filter;
Uitlaat:
Leovinci (nieuw model);
Ontsteking:
HPI ontsteking;
NGK BPR9HS bougie;
Overbrenging:
Malossi Multivar 2000 variateur;
Piaggio Overrange poelie (Torque driver);
Witte drukveer uit Malossi Multivar 2000-set;
Malossi 13*35 vertanding;
Koppeling:
Originele koppeling, verstevigd;
+25% trekveertjes;
Overig:
Kickstarter;
Verstevigde achterbrug;
Verhoogde voorvork;
Hoge achtervering (320 mm);
Achterband: 16 * 3,00 inch crossprofiel;
Voorband: 17 * 2,75 inch crossprofiel.
Zojuist een ervaring rijker geworden.... maar een grote illusie armer...
Ik heb zojuist, zoals ik al in m'n vorige post meldde, op m'n crossertje die andere km-teller met aandrijving getest (waarvan ik weet dat hij redelijk exact de juiste snelheid aangeeft...):
Waar hij gisteren tussen de 85-90 stond, stond hij nu op 70-75 km/u (maar dan wel échte kilometers

). Wel ben ik, net als de vorige keer, niet boven het toerenbereik uit gekomen waarop de variomaat afgesteld staat om te accelereren (circa 6000 rpm), oftewel hij wil nog een stuk harder...
De echte top zal ik dus nog een keer moeten testen (maar dan moet er niet zoals nu een oud voorwiel inzetten, met veel speling en een flinke slag

, vind ik niet echt veilig). Ik verwacht dat de top rond 85, heel misschien 90 km/u ligt, maar dat laat ik tzt wel weten...
Een nieuw spaakwiel (nieuwe velg, opnieuw gespaakt met nieuwe spaken) ligt klaar... dus wordt binnenkort vervolgd... dan zal ik tevens het toerenbereik eens opmeten.