Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Moderator: -Camino Crew-
- jasper wauters
- -= Camino Addict =-
- Posts: 2897
- Joined: 23 Jan 2009, 22:57
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
ik zie de foto's perfect 

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Ja , nu is het in orde, was ergens fout in forum ofzo...
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
heeft iemand toevalig al di onderdelen nog liggen
en wat koste ze ??
en wat koste ze ??



Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Ik ga binnenkort die 2 lagers vervangen, moet ze wel nog gaan kopen... Moet ik ze voor u meenemen ?
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Beste leden,
Bij de heropbouw van mijn motorblok merkte ik dat de hele variohuis speling heeft! Zowel axiaal als radiaal
Ik denk dat ik de rondelle mis welke vlak achter de bevestigingsbout ( maat 14) zou moeten zitten..
Die had ik vervangen door een andere rondelle dat (naar mijn meining) wel paste, alles aangespand, speling was weg, maar na een kort ritje is de speling weergekeerd, zelfs met de rondelle nog steeds op zijn plaats..
Ik kan de bout dan opnieuw aanspannen, hij zet zichzelf terug los op een of andere manier
Nu wou ik alles eraf halen en een inspectie doen, maar na de moer en de rondelle eraf te halen krijg ik het variohuis niet los, het zit letterlijk muurvast op de krukas! (dan wel nog steeds met oorspronkelijke speling!) terwijl dit er gewoon zou moeten afschuiven zoals het voordien deed?!
Zie ik iets over het hoofd? Heb ik iets samengeperst en/of geblokkeerd op de as op een of andere manier??
Enige optie lijkt me een poelitrekker te gebruiken, maar heb dat niet meteen voor handen..
Is de speling op de vario gevaarlijk? Het is in ieder geval te veel speling naar mijn zin om "gezond" te lijken..
Zoja wat zijn de eventuele gevolgen?
mvg
Bij de heropbouw van mijn motorblok merkte ik dat de hele variohuis speling heeft! Zowel axiaal als radiaal
Ik denk dat ik de rondelle mis welke vlak achter de bevestigingsbout ( maat 14) zou moeten zitten..
Die had ik vervangen door een andere rondelle dat (naar mijn meining) wel paste, alles aangespand, speling was weg, maar na een kort ritje is de speling weergekeerd, zelfs met de rondelle nog steeds op zijn plaats..
Ik kan de bout dan opnieuw aanspannen, hij zet zichzelf terug los op een of andere manier
Nu wou ik alles eraf halen en een inspectie doen, maar na de moer en de rondelle eraf te halen krijg ik het variohuis niet los, het zit letterlijk muurvast op de krukas! (dan wel nog steeds met oorspronkelijke speling!) terwijl dit er gewoon zou moeten afschuiven zoals het voordien deed?!
Zie ik iets over het hoofd? Heb ik iets samengeperst en/of geblokkeerd op de as op een of andere manier??
Enige optie lijkt me een poelitrekker te gebruiken, maar heb dat niet meteen voor handen..
Is de speling op de vario gevaarlijk? Het is in ieder geval te veel speling naar mijn zin om "gezond" te lijken..
Zoja wat zijn de eventuele gevolgen?
mvg
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
die speling is idd niet gezond vooral om de krukas scheef te trekken
Ik heb een ander klok gezet om geen slingering meer te hebben,wat er nu juist bij u aan de hand is kunnen we niet zien door een glazen bol maar ik denk dat je het zovast gezet hebt dat de voorvario tegen zen klok geperst zit met enkele tikjes (rubberen hamer) tegen de voorvario zal ie wel loskomen.
PS: Tikjes zen geen meppen
Ik heb een ander klok gezet om geen slingering meer te hebben,wat er nu juist bij u aan de hand is kunnen we niet zien door een glazen bol maar ik denk dat je het zovast gezet hebt dat de voorvario tegen zen klok geperst zit met enkele tikjes (rubberen hamer) tegen de voorvario zal ie wel loskomen.
PS: Tikjes zen geen meppen

tleven kan soms zo mooi zijn
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Bedankt voor je reactie!
Ik heb het vandaag los gekregen door middel van een poelitrekker, niet de meest verfijnde manier maar goed,
Blijkt dat ik de variobus mis, ik dacht dat ik deze had, maar dat was een rondelle die de vorige eigenaar op een of andere manier ertussen heeft gefoefeld.. Hoe langer hoe meer bizarre ontdekingen bij mijn Camino..
Door het aanspannen van de moer is diezelfde rondelle zich krom gaan zetten wat in feite een weerhaak creerde, waardoor hij bleef haken op de schroefdraad.
Via via aan een variobus geraakt, en daarmee staat alles perfect, geen speling meer in welke richting dan ook!
In de voetsteunen zijn er wel trillingen en tegen 40km/u hoor je de vario wel draaien..
Buiten wat ongemak, kan dit ergere gevolgen geven?
Een revisie is zoals hier aangegeven snel gebeurd, maar na al dat gepruts laat ik die vario liever even met rust!
Ik heb het vandaag los gekregen door middel van een poelitrekker, niet de meest verfijnde manier maar goed,
Blijkt dat ik de variobus mis, ik dacht dat ik deze had, maar dat was een rondelle die de vorige eigenaar op een of andere manier ertussen heeft gefoefeld.. Hoe langer hoe meer bizarre ontdekingen bij mijn Camino..
Door het aanspannen van de moer is diezelfde rondelle zich krom gaan zetten wat in feite een weerhaak creerde, waardoor hij bleef haken op de schroefdraad.
Via via aan een variobus geraakt, en daarmee staat alles perfect, geen speling meer in welke richting dan ook!
In de voetsteunen zijn er wel trillingen en tegen 40km/u hoor je de vario wel draaien..
Buiten wat ongemak, kan dit ergere gevolgen geven?
Een revisie is zoals hier aangegeven snel gebeurd, maar na al dat gepruts laat ik die vario liever even met rust!

Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
voor je voetsteunen vraag je beter in het kleine vraagjes topic anders word je slechtgezien bij de MOD



tleven kan soms zo mooi zijn
- camino_expert
- -= Moderator =-
- Posts: 4126
- Joined: 07 Dec 2009, 19:32
- Location: koersel
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
@santa cruz
beste u volledige uitleg klopt
maar u baseerd zich op 1 variohuis
er zijn toch verschillen in de lagers hoor, betreffende de krukas die u heeft
ik denk dat u zich gebasseerd heeft op de klasse b met bourage 15 /17
er is ook ene met bourage 15 / 15
nu dan verschilt het busje een beetje ,dus ander type naaldlager
ook bij de a klasse vario krukassen ,deze heeft geen verval
daar zij ook 2 types van bussen in , een kort en een lang
dus weer beide een andere naaldlager
de plastic stukjes om de startschoentjes er af te nemen gaan handgewijs even vlot
de tang kunt u nodig hebben als de startschoentjes te vast zitten
maar deze komen meestal ook handgewijs los
de grote vijs van u variopotje deze komt niet altijd zo vlot los als u denkt
ik haal eerst de komplete vario eraf, tussen een bankschroef klemmen dan met de engelse sleutel een snok en los is hij
zonder de schroef te beschadigen
ik ken er die er op kloppen als hij er niet afkomt
voor de rest een prachtige uitleg van een variorevisie
ik ken de nr's niet van de andere naaldlagers bij skf
maar het is altijd het beste dat u eerst ziet wel type van vario u heeft
want niet elke bus van de vario past op elke krukas
de a klasse vario past op alle krukassen met de a klasse bus erin, op een bepaald moment is de krukas even dik dan speelt het verval geen rol meer
de b klasse's die passen dan soms niet op een ander type b klasse krukas ,en zeker niet op de a krukas,dan komt de bus eruit
dit wou ik even meegeven
toch bedankt aan santa cruz voor de mooie handleiding
grtz m
beste u volledige uitleg klopt

maar u baseerd zich op 1 variohuis
er zijn toch verschillen in de lagers hoor, betreffende de krukas die u heeft
ik denk dat u zich gebasseerd heeft op de klasse b met bourage 15 /17
er is ook ene met bourage 15 / 15
nu dan verschilt het busje een beetje ,dus ander type naaldlager
ook bij de a klasse vario krukassen ,deze heeft geen verval
daar zij ook 2 types van bussen in , een kort en een lang
dus weer beide een andere naaldlager
de plastic stukjes om de startschoentjes er af te nemen gaan handgewijs even vlot
de tang kunt u nodig hebben als de startschoentjes te vast zitten
maar deze komen meestal ook handgewijs los
de grote vijs van u variopotje deze komt niet altijd zo vlot los als u denkt
ik haal eerst de komplete vario eraf, tussen een bankschroef klemmen dan met de engelse sleutel een snok en los is hij
zonder de schroef te beschadigen
ik ken er die er op kloppen als hij er niet afkomt
voor de rest een prachtige uitleg van een variorevisie

ik ken de nr's niet van de andere naaldlagers bij skf
maar het is altijd het beste dat u eerst ziet wel type van vario u heeft
want niet elke bus van de vario past op elke krukas
de a klasse vario past op alle krukassen met de a klasse bus erin, op een bepaald moment is de krukas even dik dan speelt het verval geen rol meer
de b klasse's die passen dan soms niet op een ander type b klasse krukas ,en zeker niet op de a krukas,dan komt de bus eruit
dit wou ik even meegeven
toch bedankt aan santa cruz voor de mooie handleiding
grtz m

honda camino forever
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
beste kunt u mij helpen ik heb een fast arow plaatje met loodjes en men riem komt nu hotger te ligen en nu trekt hy gene zak kwil hem laten afdraaien mdat hy terug normaal licht maar kwt niet hoeveel er afmoet kunt u mij het laten weten via eenn e-mail mijn e-mail is [email protected] jamie
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
ik heb sinds geruime tijd al het lager en naaldlager liggen
is het nodig de varioring te vernieuwen of niet en waar kan ik die nog nieuw vinden ?

als er slingering op een klok zit is dat dan door een versleten naaldlager of doordat deas scheef getrokken is op de as ?
THX aan Santa Cruz voor de sublieme How To
is het nodig de varioring te vernieuwen of niet en waar kan ik die nog nieuw vinden ?
als er slingering op een klok zit is dat dan door een versleten naaldlager of doordat deas scheef getrokken is op de as ?
THX aan Santa Cruz voor de sublieme How To
tleven kan soms zo mooi zijn
- Santa Cruz
- -= Moderator =-
- Posts: 3678
- Joined: 13 Aug 2005, 15:17
- Location: Maldegem [O-Vl. / Belgium]
Re: Revisie van vario (variomatic system overhaul)
Varioring mag zeker opnieuw gebruikt, nog nooit nieuw aangeboden gezien..