Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Re: kleine vraagjes topic

Je Honda Camino PA50 opzetten en in orde brengen.

Moderator: -Camino Crew-

Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Post Reply
killingsnake
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-

Post by killingsnake »

ik weet hééél zeker, 100% dat dit allemaal afkomstig is van een honda px. Ik heb namelijk zelf een camino met elektrische starter, ik weet over wat ik spreek.

Sommige dingen die ik lees vind ik best grappig :lol:. Niet om uit te lachen ofzo maar gewoon hoe je zo over sommige dingen praat :P

Zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

Zoals ik zie is het een gewone carburator. Ik kan dus niet afleiden voor wat die oranje kabel is. Is het geen stroom draad voor het een of ander?

Je alternator (zoiets als een dynamo van een fiets), je spoelen met daarrond je draaiende vliegwiel eigelijk maakt wisselstroom, geen gelijkstroom. Een gelijkrichter is een elektrisch compontent met een of meerdere diodes die de wisselstroom kan omzetten naar gelijkstroom, en in de dit geval de batterij terug opladen.

Wat bedoel je, dat dit half toe moet zijn? Een px vliegwiel is zo gemonteerd, maar het komt veel meer voor dat het plat vlak van het vliegwiel langs boven staat om zo de spoelen ietwat te beschermen. Hier is dit idd niet. Is het dit wat je bedoeld?

Zoveel putten heb ik nog nooit gezien. Ik geloof dat ik weet voor wat ze dienen. Als een vliegwiel wordt gemaakt is dit zelden van de eerste keer in balans. Ze meten dit uit op een speciale bank en normaal draaien ze die schroeven in, waardoor de magneten zakken of stijgen, waardoor het gewichtenspel in balans komt. Daarna borgen ze deze, het bolletje op de schroef. Een ongebalanceerd vliegwiel zou je krukas en vooral lagers snel doen sneuvelen.
Volgens mij is er iets misgegaan met de productie van het vliegwiel, waardoor ze er met een boor materiaal van weghaalden om zo te balanceren.. Ofwel heeft de vorige eigenaar op een eigenaardige manier het vliegwiel op deze manier proberen te verlichten.. Als dit het geval is is het zwaar verprutst. Dit tref je zeker niet normaal aan op een vliegwiel.

Dat dat tandwiel er niet uitkomt is normaal. Je starter heeft ook helemaal niks met je bougie te maken. Als je start met startmotor komt dat tandwiel eruit, en grijpt het in aan de tanden van het vliegwiel. Daarna trekt het zich terug in deze positie. Anders zou de motor gewoon verbranden.. zo een groot tandwiel (vliegwiel) en dan zo een klein tandwiel van de motor. Dat zou nogal toeren maken begrijp je..

er ontbreekt ook inderdaad een spoel.. Er moeten er 3 zijn. 1 voor de ontsteking, een ander voor de lichten en nog een ander voor de batterij op te laden.

Van mij mag je er gerust eens mee afkomen, maar dit is een heus project en naar wat je allemaal vraagt bij ik vrij zeker dat je geen tot weinig ervaring hebt met brommers. De mogelijke kosten zijn ook niet te misverstaan. Een elektrische starter op een camino zetten is een niet te onderschatten project waarbij je moet weten wat je doet. Ik ben er nu al een paar maand mee bezig (niet de hele tijd natuurlijk) en staat nog steeds niet op punt...
Trasforma il meglio in 'massimo'
gillesvb
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Post by gillesvb »

killingsnake wrote:ik weet hééél zeker, 100% dat dit allemaal afkomstig is van een honda px. Ik heb namelijk zelf een camino met elektrische starter, ik weet over wat ik spreek.

Sommige dingen die ik lees vind ik best grappig :lol:. Niet om uit te lachen ofzo maar gewoon hoe je zo over sommige dingen praat :P

Zal je vragen zo goed mogelijk beantwoorden.

Zoals ik zie is het een gewone carburator. Ik kan dus niet afleiden voor wat die oranje kabel is. Is het geen stroom draad voor het een of ander?

Je alternator (zoiets als een dynamo van een fiets), je spoelen met daarrond je draaiende vliegwiel eigelijk maakt wisselstroom, geen gelijkstroom. Een gelijkrichter is een elektrisch compontent met een of meerdere diodes die de wisselstroom kan omzetten naar gelijkstroom, en in de dit geval de batterij terug opladen.

Wat bedoel je, dat dit half toe moet zijn? Een px vliegwiel is zo gemonteerd, maar het komt veel meer voor dat het plat vlak van het vliegwiel langs boven staat om zo de spoelen ietwat te beschermen. Hier is dit idd niet. Is het dit wat je bedoeld?

Zoveel putten heb ik nog nooit gezien. Ik geloof dat ik weet voor wat ze dienen. Als een vliegwiel wordt gemaakt is dit zelden van de eerste keer in balans. Ze meten dit uit op een speciale bank en normaal draaien ze die schroeven in, waardoor de magneten zakken of stijgen, waardoor het gewichtenspel in balans komt. Daarna borgen ze deze, het bolletje op de schroef. Een ongebalanceerd vliegwiel zou je krukas en vooral lagers snel doen sneuvelen.
Volgens mij is er iets misgegaan met de productie van het vliegwiel, waardoor ze er met een boor materiaal van weghaalden om zo te balanceren.. Ofwel heeft de vorige eigenaar op een eigenaardige manier het vliegwiel op deze manier proberen te verlichten.. Als dit het geval is is het zwaar verprutst. Dit tref je zeker niet normaal aan op een vliegwiel.

Dat dat tandwiel er niet uitkomt is normaal. Je starter heeft ook helemaal niks met je bougie te maken. Als je start met startmotor komt dat tandwiel eruit, en grijpt het in aan de tanden van het vliegwiel. Daarna trekt het zich terug in deze positie. Anders zou de motor gewoon verbranden.. zo een groot tandwiel (vliegwiel) en dan zo een klein tandwiel van de motor. Dat zou nogal toeren maken begrijp je..

er ontbreekt ook inderdaad een spoel.. Er moeten er 3 zijn. 1 voor de ontsteking, een ander voor de lichten en nog een ander voor de batterij op te laden.

Van mij mag je er gerust eens mee afkomen, maar dit is een heus project en naar wat je allemaal vraagt bij ik vrij zeker dat je geen tot weinig ervaring hebt met brommers. De mogelijke kosten zijn ook niet te misverstaan. Een elektrische starter op een camino zetten is een niet te onderschatten project waarbij je moet weten wat je doet. Ik ben er nu al een paar maand mee bezig (niet de hele tijd natuurlijk) en staat nog steeds niet op punt...
Oké, heb ondertussen ook ontdenkt dat het van een PX afkomstig is (;
Euhm, die oranje kabel is inderdaad van de stroom omdat de vorige die daar had gelegd maar deze ging niet, desondanks heb ik hem toch nog kunnen gebruiken omdat deze al was doorgetrokken naar achteren (;

Zeer straf bedankt voor de uitleg (: nu weet ik al weer wat meer (:
Maar je zegt dat het een heus project is, ja daar heb je 100% gelijk in (; maar alles ligt eigenlijk al klaar. Het contactslot is al gestoken en de drukknop ook, verder is alles eigenlijk al aangesloten aan de bobine, de cdi en da ander ;p Maar één ding versta ik nog altijd niet zo goed... Waarvoor dient die CDI nu?
Dus eigenlijk moet ik juist nog een batterijtje van 12v aansluiten (daar op die foto waar je het relais ziet) en normaal zou alles moeten gaan denk ik, want kheb eens de draden gevolgd en ze zien er goed uit, daarom dat ik nog eens de hulp nodig had van een echte kenner om eens te dubbel checken ;p
Verder moet hij juist nog afgesteld worden, want hij blijft niet draaien... Ik denk dat dit komt omdat er geen powerbox (ofzoiets) op gemonteerd is... (denk ik ;s)
Juist heeft de mino nog een nieuwe uitlaat nodig, want deze zit helemaal vol... (als er iemand nog eentje heeft ^^ mag standaard zijn (; )

Verder van die spoelen, ik denk dat die 2 er juist zijn, voor de ontsteking en voor de batterij op te laden, want mijn lichten werken perfect en die zitten niet aangesloten op een van die spoelen (;

Okéé idd ik ken er eigenlijk écht niets van ;p maar ik begin wel al wat meer te leren (: Mijn vader werkt aan auto's dus die helpt ook soms, maar een auto is anders of een mobylette eh ;s ;p Maar ja, met wat te 'prutsen' zoals ik ongeveer nu wat doe, leer ik er toch nog veel van (:

GillesVB
Lucifer
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Post by Lucifer »

dat van die powerbox is alvast geen waar :p
gewoon eens carbu kuisen kan al helpen

en clio-tuning verkoop een nieuwe sito uitlaat in het te koop topic ;)
gillesvb
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Post by gillesvb »

Lucifer wrote:dat van die powerbox is alvast geen waar :p
gewoon eens carbu kuisen kan al helpen

en clio-tuning verkoop een nieuwe sito uitlaat in het te koop topic ;)
Aah, oké. Maar waarvoor dient dan dat slangetje uit mijn carbu?

Kzal eens kijken op clio-tuning (;
gillesvb
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Post by gillesvb »

Mensen die 'toevallig' gratis :P onderdelen hebben voor mij, zoals bv originele uitlaat of ander stuff, let me know... ;p
Kweet dat een rare vraag is ;p mr tis eig niet de bedoeling veel kosten aan de mino te doen... ;s

GillesVB
gillesvb
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Post by gillesvb »

Ik wou ook nog eens kwijt over de mino:

De eigenaar heeft op de plaats waar de originele batterij zat, iets gestoken... Wat dit is geen idee, maar ik heb opt internet wat research gedaan en kwam uiteindelijk uit dat dit een alarm was? :lol: raar ;p

Op het bakje staat Axwin Installation, en dan met alle aansluitingen voor de draden. Helaas versta ik er niets van, omdat dus ook de handleiding er niet bij zat ;p Dus heb ik de boel er maar uit 'gesloopt' alhoewel het nergens was aan vast gemaakt ;p

Hierbij een foto die ik vond opt internet, ik kan ook een originele foto trekken als je dat wilt. Let me know, what it is (;

Image
Die bakskes heb ik er niet bijgehad... ;p

En hieronder de link nr de site waar ze dit verkopen...

http://www.eurobike.be/catalog/index.ph ... c1f9b03168

Groeten, GillesVB
MeXe
Verbannen
Verbannen

Post by MeXe »

gillesvb wrote:Mensen die 'toevallig' gratis :P onderdelen hebben voor mij, zoals bv originele uitlaat of ander stuff, let me know... ;p
Kweet dat een rare vraag is ;p mr tis eig niet de bedoeling veel kosten aan de mino te doen... ;s

GillesVB
kheb ori uitlaat voor 10€ ;)
Image
gillesvb
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Post by gillesvb »

Euhm, kheb iets bereikt vandaag ;p
Achter 12v batterijtje geweest, alles aangesloten en nagekeken met voltmeter enzoo, (Samen met mn vader, die diploma heeft van elektronica enal)

Okéé, dus wat ik heb bereikt is: Mijn Camino start elektrisch (: Killingsnake, het is niet echt zo geldrovend hoor ;p
Start de jouwe al? Anders moet je me maar wat vragen van hoe of wat eh (;

Zie filmpje:

[youtube][/youtube]

Close-up filmpje:

[youtube][/youtube]

Groetjes, GillesVB
Lucifer
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Post by Lucifer »

we zullen u maar nen chancaar noemen :p
gillesvb
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Post by gillesvb »

Lucifer wrote:we zullen u maar nen chancaar noemen :p
Thahaaa, waarom da? ;p
Mr dankzij mn vader, ist wel gelukt want die kerel waarvan dak em ad gekocht, die had da al voorzien, maar twas verkeerd, dus heb ik wel nog het een ent ander mogen aanpassen... Maar idd ik heb geluk gehad, dat ik geen slot en knop meer moest kopen (: Alleen nog zo een 12v batt, dit was 17.67€ ;p cvaa nog (: en khad geluk dak die cdi en da vervormding had ;p :-D verder, euhm, voorwat diend die CDI eigelijk? kzou het ingodsnaam nie weten ;s ;p

Greetz
Lucifer
-= Camino Freak =-
-= Camino Freak =-

Post by Lucifer »

cdi is elektrische ontsteking en nie met platines.
ge hebt geluk met u al die px dingen :p
Sander
-= Ex moderator =-
-= Ex moderator =-

Post by Sander »

Alles wat Killingsnake zei is waar, moest je hem niet geloven :P

Het is idd zéér uniek een camino met elektrische starter, ikzelf ben er ook aan bezig :wink:
gillesvb wrote: Killingsnake, het is niet echt zo geldrovend hoor ;p
Haha, bouw eens een origineel camino blok om naar een elektrische starter, je zal iets anders zeggen !

Maar je hebt echt geluk, verzorg hem goed 8) :-D
gillesvb
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Post by gillesvb »

Lucifer wrote:cdi is elektrische ontsteking en nie met platines.
ge hebt geluk met u al die px dingen :p
Ja, kweet het :-D
Mn vader heeft em opt internet gekocht voor een appel en een ei ;p das den besten xp

Maar de lak enzo is wel niet inorde... Kmoet hem ook nog afstellen, da gaak nog keer mogen zoeken hoe ik da moe doen ;s ;p

Ter zit wel een achterspatbord op van een Peugeot Fox ofzoo denk ik ('t schijnt dat da speciaal is... (: )
Maar het staat ook nog niet in orde...

Greetzz
jasper wauters
-= Camino Addict =-
-= Camino Addict =-

Post by jasper wauters »

als je een speciaal spatbord bedoeld, zal het van een chrono zijn
Een kunstenaar met de rakkenjak

Camino VL standaard 1981
Honda CB50J 1979
Lucifer