Zo heren!
Goeie vragen en reacties
Onze camino club - Camino Club Rambo Wezel dus- bestaat uit een goei 20 tal overjaarse halve garen die met 1 of meer honda Camino's rondrijden maar ook veel in de kroeg hangen, voornamelijk rond Wuustwezel in Noord België
OT:Je kan inderdaad met 1 diode een batterij laden, maar dat is dan 9 kansen van de 10 een zenerdiode. Een zener functioneert als een rudimentaire spanningsstabilisator en gaat gelijkrichten, maar gaat pas "open" vanaf een bepaalde doorslagspanning en stabiliseert de spanning tot redelijke hoge stroomsterktes, afhankelijk van het type zener. Dat is dan 'pulserend laden'. Da's ook weer heeeel rudimentair maar werkt.

Welke zener hievoor gebruikt wordt en vanaf welke spanning deze opengaat is waarschijnlijk ooit empirisch door de Honda ingenieurs vastgesteld. Je kan dat zelf gaan uitzoeken, maar een stabilisator zoals de LM317 kost 2 keer niks, levert geen ruis op etc etc, en zal zowieso beter zijn voor je batterij. Zo kan ze ook niet overladen worden bij lang rijden.
Op de schema's staat inderdaad "gelijkrichter", maar da's niet gezegd dat daar enkel maar diodes inzitten en wat voor diodes het zijn. In alle camino documentatie die ik tot hiertoe gevonden heb variëren waardes en componenten nogal

Bij de bobijn zit ook een weerstand en condensator die ook dikwijls weggelaten worden in schema's.
Maar zoals ik al zei ken ik niks van brommers (

), dus welke brol ze nog allemaal in die behuizingen steken... geen idee

. Uiteraard zal nieuw gekocht materiaal, of materiaal dat van een andere brommer komt wel geschikt zijn voor de camino en werken, maar het gaat hem hier om het doe-het-zelf project natuurlijk. PM me zeker even met je gevonden foutjes, dan kan ik ze aanpassen. Ik heb de boel ook maar op een avondje getypt, dus er zullen zeker nog wel fouten instaan
Greetz, Jokke