De leeftijd/staat van de krukas wordt meestal bepaald door naar de speling van het Big-end lager te kijken.
Krukas:

Hier een diagram van een drijfstang. Niet eentje van camino, deze kan aan de drijfstangvoet worden losgemaakt, die van een camino niet.
Drijfstang:

In het drijfstang-oog komt de small-end lager. In de drijfstangvoet komt de big end lager, met daarin de bus waarmee de 2 wangen van de krukas zijn verbonden. Deze wordt in de wangen geperst.
Nu bestaan er 2 verschillende soorten krachten op een lager.
Radiale, in een krukas de belangrijkste om op te vangen:

En axiale.
Nu mag er absoluut GEEN voelbare radiale speling zijn. Er is altijd wel wat axiale speling. Deze mag echter niet te groot zijn want dan kan je wel vermoeden dat er iets mis is met het lager.
Hoe test je dit?
Simpel. Voelen.
Filmpje hoe je moet kijken of er (te veel) axiale speling op je big end lager zit:
[youtube][/youtube]
Filmpje hoe je moet checken op radiale speling.
Als je dit hebt is je krukas voor de vuilbak of rijp voor rivisie. Zelfs de kleinste halve mm is al te veel. Eenmaal dat er slijt aan is gaat het heel snel.:
[youtube][/youtube]
Wat gebeurd er wanneer je toch gaat rijden met een versleten krukas?:
Elke keer wanneer je zuiger naar boven of naar beneden gaat, krijgt de drijfstang een tikje, de afstand van de speling die het krijgt. Ookal lijkt dit weinig, dit is een tikje die bij, neem nu bijvoorbeeld 6000 toeren per minuut 200 keer per seconde gebeurd! Hierdoor gaat alles heel hard trillen, en dan in die mate dat de drijfstang deze marteling niet lang kan doorstaan.
Worst case scenario?
De drijfstang breekt af terwijl je motor in volle toeren is, met alle gevolgen van dien. Binnenin een carter is er niet veel plaats, en in een draaiend vliegwiel is er heel veel energie opgeslagen. Als het 'stompje' van de resterende drijfstang kort genoeg is om het in het carter te laten gaan maar lang genoeg is om de wanden te bereiken slaat deze heel waarschijnlijk gewoon los door de dunne gegoten aluminium wand. De kans is groot dat de drijfstang daar breekt, hier komt dan ook de meeste stress op te staan..

gat in carter van een moto door een gebroken drijfstang:

Wat kan je er aan doen om het te verhinderen?
Niet veel. Dit is een typisch (onderschat) slijtagepunt. Per ongeluk eens laten lopen zonder olie doet enorme schade aangezien het lager dan niet wordt gesmeerd en gekoeld. Zelfde met alle bewegende delen in de motor wat dat betreft.
Wat kan je er aan doen als je dit hebt?
Ik raad zeer zeker aan een nieuwe krukas te kopen, die je al hebt voor 60 euro. Je zal dan wel moeten je blok helemaal reviseren, nieuwe kogellagers, nieuwe keerringen en nieuwe pakkingen.
Er bestaan ook revisiesets, maar ik raad dit af omdat dit proces de nieuwwaarde van een nieuwe krukas meer dan overtreft. Laatst liet ik een vespakrukas (50cc) reviseren en dit koste mij al 90 euro zonder btw in het revisiebedrijf, het setje om te reviseren (bestaande uit nieuwe drijfstang, nieuwe big end lager, 2 koperen ringen die het lager beschermden van de wangen en de krukaspen koste mij ook 30 euro, wat ongeveer de prijs is van de revisiesetje van een camino dacht ik, mocht je er een vinden.
Heb je hier zelf iets aan toe te voegen of ben je het oneens met wat ik zeg, of staat er een fout in, comments geven staat vrij