caminozeikerd wrote:Heb je de inlaatpoorten opgehoogd en het kopvlak vd cilinder afgedraaid? Meet je in- en uitlaattiming eens met een gradenschijf. Het verschil tussen beide is best zo een 60 graden. Dus als je bv. 110 graden inlaattiming hebt , bewerk je best de uitlaat tot zo een 170 graden. Maak een mooie ovale uitlaatpoort zoals MHRfreak zegt, dit samen met minimum 15mm carbu zal al iets doen. Mijn Motoplat gaat al een 20 jaar mee wat je van HPI niet kan zeggen en dat dan gebruiken in de cros heb ik toch mijn twijfels over.
Persoonlijk zou ik als basis geen Camino gebruiken maar een Wallaroo of Fox, de originele FOX cilinder is goed te tunen. Het reglement zegt 50cc en voor deze motors zijn er leuke 50cc cilinders verkrijgbaar zoals Polini W, Malossi zowel lucht als watergekoeld en hier hoef je niet aan te tunen maar deze kan je nog meer bewerken ook.
niet om moeilijk te doen maar de timingen die je nodig hebt hangen van je uitlaat en andere onderdelen af enz zoals hiervoor al getypt,gewoon wat gokken is niet ok(soms uiteraard wel als je geluk hebt maar nooit ideaal) het is meer dan wat met timingen spelen,ook de hoeken enz moeten netjes berekent worden,ook zeg ik niet de uitlaatpoort compleet ovaal moet zijn het is een andere vorm maar kan het moeilijk uitleggen,
(mag je altijd live komen bekijken heb er hier wel een heel aantal cilinders liggen)moet ook goed staan zodat het je spoeling niet in de war gooit dit geld uiteraard zeker ook zeker voor je spoelers maar spoelrichtigen/hoeken is ,zijn heel wat moeilijk dan de timingen enz,vandaar het heel moeilijk is om 2 bijna dezelfde cilinder te maken doormidddel van tuning.
19 carbu gaat nodig zijn na gewoon al na wat lichtere tuning al (uit ervaring,)
een w poort is ook niets het van het,de goede 50cc tjes voor op de foxjes (eigenleijk 103 tjes)enz. zijn helaas al meer dan 10 jaar niet verkrijgbaar(de meer exclusieve bv.de bidalots,enz.,de echte toch niet)
met een camino kan je evengoed mee als met een wallaroo of fox ,is wel alleen wat meer werk aan uiteraard,wat het dan weer leuk maakt
inderdaad de motoplats zijn sterk heb er ook meer dan 5 groot model liggen en 2 klein maar zijn niet variabel dus is niet ok meer,de dag van vandaag.
hpi is meer een budget ontsteking,ik heb voorkeur voor: bidalot pvl,ignitech(ook verkrijgbaar met quickshift,detoteller,powervalve,powerjet sturing,)ook zeer goed(gelijkaardig als gp materiaal )
of de legendarische BPS ontstekingen voor als je grag een heel goede hebt(staat nog op mijn verlanglijstje voor mijn racer) (gp materiaal)(kosten meer dan 1500 euro (heel wat meer )maar wel echt prachtige dingen,met indien gewenst:(uiteraard komt er dan nog wat geld bij) quick shift,powervalve sturing,powerjet controller,alles programmeerbaar,powerjet sturing,positiesensor gashendel,detonatieteller en nog een paar opties
en zo zijn er nog veel ontstekingen,als je graag de echt goede wilt kennen
welke ik in mijn bezit heb en korte beschrijving/ ondervinding+ mijn ervaring :
-hpi voor 2000(zwarte) vaste curve is gelijkaardig als de oude motoplats,kwaliteit oerdegelijk
-motoplat groot type oerdegelijk vaste curve
-motoplat klein zelfde beschrijving als grote
-hpi 2004 doet wat hij moet doen,iets minder verloop maar variabele curve kwaliteit goed
-hpi's na 2006 doet wat hij moet doen bredere curve verloop,cd'is gaan nog al eens kapot(al meer dan 4 kapot gehad)
*extra optie is hpi cdi met 2 curves waar je kan tussen switchen,iets beter om te vertrekken ,waarna je kan overschalen(race) ,maar sneller stuk dan de gewone cdi's(2 kapot gehad al),stator ook al kapot gehad maar onder garantie opgelost door hun
-hpi nieuw type met vliegwiel en spoelen binnenin 1ste versie,worden vrij snel warm,wel goede lichtopbrengst,cdi's zelfde als hierboven ook variabel uiteraard
-malossi oud type oerdegelijk,cdi wel goed in rubbers hangen ,houden niet van schokken
-malossi eprom nieuw type (zelfde beschrijving als boven)variabel
-pvl analoog heb de 2 type's (ongeveer zelfde verhaal als de hpi's na 2006) vast
-pvl digitaal (nr cdi's weet ik niet vanbuiten) oerdegelijk ,variabel
-pvl digitaal programeerbaar,aanrader omdat je zelf je curve kunt afstellen met de comuter goede kwaliteit variabel
-bidalot pvl oerdegelijk geen minpunten ,variabel
-suzuki rm 80 cross ontsteking vast,oerdegelijk(vergelijkbaar motoplat,oude hpi enz.),wel zwaar
-ignitech goede kwaliteit,ook op pc programeerbaar,nadeel is heeft accu nodig^
-selletra(rode) oerdegelijk, vast
-chinese pitbike ontsteking,snel stuk,vast,spotgoedkoop
-takegawa ,variabel,nog niet kapot gekregen(verlopig

)
en zo zijn er nog een aantal maar denk dat wel voldoende gaat zijn om te kunnen kiezen
(wel hier geen boeken gaan typen),nogmaals wil je ze in het echt zien,kom je maar eens kijken is mischien altijd leuk om ze eerst eens te bekijken voor je er 1 aanschaft

(ik hoor het wel)