Page 4 of 5

Posted: Mon 25 Dec 2006, 14:00
by clio-tuning
Koppeling er op een goede manier afhalen kan misschien wel extra kosten vermijden.
Met een koppeling die niet mooi meer centrisch is worden de lagers nog extra belast...

Kheb het ook 1 keer moeten doen met schroevendraaiers omdat de schroefdraad op de koppeling voor ze eraf te trekken helemaal stuk was.
Kheb het voorzichtig gedaan, maar ze zat zo vast dat ze toch begon te buigen. Koppeling zat waarschijnlijk al heel lang opt blokje ofzo.

Posted: Mon 25 Dec 2006, 14:04
by sam66
ook nog gehad, maar zonder schade afgekregen
met blokje naar brommerhandelaar, en die heeft de koppeling gratis afgehaalt :wink:
kweet ook wel wanneer ik schroevendraaiers kan gebruiken en waneer niet
bij de mijne nu en die van m'n vader moet ik niet bang zijn allessinds
gwn gelijkmatig kleine snokjes, kruipolie ff tikken op koppelingsplaat
en die komt er vanaf, duurt wel min 5 min mrjah we hebben geen haast :)

Posted: Mon 29 Jan 2007, 12:36
by Geoffrey2412
Heb polie ook eens nagemeten en inderdaad, de draad is withworth 1.5. Ben daarna op zoek gegaan naar een tap maar had deze niet, maar deze draad komt ook overeen met M24 en dit paste perfect.
Dus gedaan met al dat gefoefel aan de draaibank.

Posted: Mon 29 Jan 2007, 12:56
by clio-tuning
Genormaliseerde gasdraad (whitworth schroefdraad) met een spoed van 1.50mm bestaat niet.
Kortste ertegen is een G1/4 en G1/4 met beiden een spoed van 1.337mm.
Dus het is normaal dat je geen withworth tap vind met een spoed van 1.50mm.

Metrisch fijne schroefdraad M24 bestaad inderdaad wel met een spoed van 1.50mm.
Flankendiameter is wel 23.026mm, dus gaat ook niet lukken om met deze tap schroefdraad de snijden in een boring van 22.3mm.

Posted: Tue 13 Feb 2007, 13:01
by yazou
vraag mij eigenlijk af hoe het zit met de maat van de draad voor de achterpolie van vario
heb hier zo een trekker met de maten die hier op het forum staan maar dan achterkant polie een stuk uiwendige draad voor de achter vario
weet iemand de maat hiervan
ben trekkers aan het maken

Posted: Wed 14 Feb 2007, 08:24
by Geoffrey2412
tja goei vraag gisteren nagemeten en ge kunt da met alles en nog wa tappen. Nameten is moeilijk omdat de draad zokort is dus als iemand het moest weten, een seintje aub.

Posted: Wed 14 Feb 2007, 12:25
by clio-tuning
Geoffrey2412 wrote:tja goei vraag gisteren nagemeten en ge kunt da met alles en nog wa tappen. Nameten is moeilijk omdat de draad zokort is dus als iemand het moest weten, een seintje aub.
Met welke tap kan je het volgens u tappen?

Posted: Wed 14 Feb 2007, 13:29
by camino_camino
paste de diepte van de draad 1.4 bij u?

Posted: Thu 15 Feb 2007, 17:48
by clio-tuning
camino_camino wrote:paste de diepte van de draad 1.4 bij u?
Ja

Posted: Fri 16 Feb 2007, 00:05
by yazou
hallo
heb hem nagemeten en gemaakt
binnenin voor koppeling heb ik 24*1.5
buiten voor achtervario heb ik 24*1
past allebei perfect
dus nu een trekker voor de koppeling en de achtervario in 1 ;-) :roll:  :roll: 

Posted: Sat 05 May 2007, 00:47
by caminoking
ik heb et probre te make azoo een kopelinbgstrekker maar de binneschroefdraad is niet gelukt voor over de kopeling ik heb er dan maar 3 gaatjes ingeboort en daar vijzen doorgedraai met als nut dat deze drie vijzen de kopeling vastklemmen

Posted: Sat 05 May 2007, 09:48
by clio-tuning
caminoking wrote:ik heb et probre te make azoo een kopelinbgstrekker maar de binneschroefdraad is niet gelukt voor over de kopeling ik heb er dan maar 3 gaatjes ingeboort en daar vijzen doorgedraai met als nut dat deze drie vijzen de kopeling vastklemmen
Welke spoed heb je gebruik?
Tot de juiste draaddiepte gegaan? Niet wat dieper geprobeert?
...

Posted: Thu 26 Jul 2007, 23:25
by Br3cht
ee clio je zette overlaatst moeren te koop van m24x1.5mm maar op je cad tekening staat er m22.3x1.5mm welke is nu de juiste? :lol: 

dus voor koppeling:m.....
en voor achtervario:.....

Posted: Fri 27 Jul 2007, 16:29
by clio-tuning
Moer voor koppeing: M24.5 x 1.5mm

In mijn tabbellenboek staat:
Flankendiameter: 23.026
Kerndiameter (moer): 22.376

Het is niet omdat het M24 is dat als je de diameter van de schroefdraad op de koppeling meet exact 24mm is hé :wink:

Je moet de as naar 22.376 (onhaalbaar op conventionele draaibank!) Als je naar 22.37 probeert te draaien zal het al mooi zijn.

Dan gewoon schroefdraad erin snijden tot hij vlot over de koppeling draait.


Achtervario weet ik niet meer welke schroefdraad erin zit...

Posted: Fri 27 Jul 2007, 17:09
by Br3cht
ok ja ik weet ook dat m24 geen 24 van diameter heeft want ik meet 22.3

ik kan er hier per 10 stuks zo'n moeren kopen aan 6euro per 10 d8 ik :wink:ÂÂ