killingsnake wrote:Jammer dat er geen afmetingen bij staan...
Heb altijd eens een uitlaat zelf willen maken. Berekenen, in solidworks plaatsen en de delen in 2d krijgen, op een dunne plaat tekenen en lassen met een tig..

Het ontwerpen van een geschikte uitlaat voor je cilinder is niet zo heel erg moeilijk. Er zijn bovendien handige programma's (makkelijker dan Solidworks) om 2D uitsneden (geprojecteerde conussen) te maken van je ontworpen uitlaat (volgens mij zelfs freeware

). Het lijkt mij ook tof om nog een keer mijn eigen expansie uitlaat te ontwerpen én te maken.
Nelder wrote:En zo het maximale uit je setup halen!
Dit is dus precies de reden waarom ik dit topic ben gestart, net als het topic van poortmappen
jasper wauters wrote: is een uitlaat niet hoofdzakelijk gebasseerd op de cilinder, en dan grotendeels op de timing van de uitlaatpoort?
Je poortmappen (je cilinder dus) zijn inderdaad je basis/uitgangspunt. Daarbij ontwerp of kies je je uitlaat. Vervolgens zorg je dat je de juiste carburateur gebruikt, de juiste ontsteking. En als laatste ga je je hele setup fine-tunen met je vario (rollen en evt drukveren) zodat je hele setup op het juiste toerental draait
mhrfreak wrote:nog even een vraagje voor op welke cilinder,timingen,carburator,cilinderkop,bougie,benzine,membraam,spruitstuk,squish,... zijn deze uitlaten berekent
en op welke toeren geven deze hun maximum koppel af ?
Zoals Jasper al schreef: je cilinder is de basis: je zult alle timingen moeten bereken (zijn genoeg handleidingen voor, wil ik hier ook nog wel posten). Aan de hand van je timingen en de verhoudingen (in- én uitlaat maar ook transferport) kan je een indicatie krijgen bij welk toerental je cilinder maximaal vermogen afgeeft. Op basis daarvan ontwerp je je uitlaat en bepaal je de hele setup.