Hey allemaal,
Ik ben mijne Camino volledig aant reviseren en heb een HPI-ontsteking geplaatst met een degelijke lichtspoel (HPI UNIVERSELE 55W LICHT ONTSTEKING – 2TEN). Nu heb ik hier een paar vragen over;
1 De bougiekabel was te kort en heb deze moeten verlengen met behulp van ngk connectorke. Maakt de lengte van deze kabel uit?
2 Ik heb de 3 draden die van de stator naar de CDI lopen doorgeknipt en terug aan elkaar gesoldeerd zodat ik deze eerst door de kabeluitgang kon steken. Kan dit kwaad?
3: De moeilijkste denk ik, Ik heb gelezen dat deze ontsteking nogal last heeft van warmte en zou ik eventueel een ventilatortje op de rotor willen monteren maar dan heb ik niet genoeg plaats in mijn kapje. Heeft iemand hier al eens geprobeerd deze dieper te maken zoals bv ik aant denken ben van een 2de kapje een stukje afslijpen en dit bij de 1ste er op te lassen? Of denken jullie dat wat verluchting gaten maken al voldoende is? En wat bij vocht bv als het regent?
Thanx Yves
Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
HPI ontsteking koeling
Moderator: -Camino Crew-
Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Re: HPI ontsteking koeling
Maakt naar mijn weten niet zoveel uit, 10cm meer of minder. Misschien bestaan er nog wel verschillende diktes bougiekabel. Mij lijkt hoe dikker het koper, hoe beter. Zorg wel dat alles goed vastzit uiteraard... hoe meer koppelingen, hoe meer kans op verstoring/slechte verbinding.Yves1888 wrote:1 De bougiekabel was te kort en heb deze moeten verlengen met behulp van ngk connectorke. Maakt de lengte van deze kabel uit?
Ik heb zelf ook al eens de draden tussen de stator en bobine doorgeknipt om een schakelaar of verlenging te plaatsen. Opnieuw geldt: goed verbindenYves1888 wrote:2 Ik heb de 3 draden die van de stator naar de CDI lopen doorgeknipt en terug aan elkaar gesoldeerd zodat ik deze eerst door de kabeluitgang kon steken. Kan dit kwaad?

Dit interesseert mij ook wel. Ik heb al eens een tijdje met een HPI ontsteking onder een kickstarter deksel gereden zonder problemen. Maar dit zijn geen duizenden kilometers. Ik heb zelf ook zitten denken om een ventilator te monteren, maar heb er nog geen serieus werk van gemaakt. Lijkt me inderdaad dat je hier geen ruimte voor hebt onder de deksel (misschien onder een kickstarter).Yves1888 wrote:3: De moeilijkste denk ik, Ik heb gelezen dat deze ontsteking nogal last heeft van warmte en zou ik eventueel een ventilatortje op de rotor willen monteren maar dan heb ik niet genoeg plaats in mijn kapje. Heeft iemand hier al eens geprobeerd deze dieper te maken zoals bv ik aant denken ben van een 2de kapje een stukje afslijpen en dit bij de 1ste er op te lassen? Of denken jullie dat wat verluchting gaten maken al voldoende is? En wat bij vocht bv als het regent?
Als je de kap gaat aanpassen kan je natuurlijk ook gewoon een 'inlaat' opening maken (evt trechtervormig) maar wat je schrijft is vocht niet ideaal.
Het volgende is maar een gedachte wat ik misschien zelf ook nog wel wil proberen; misschien kan je een ventilator op een of andere manier op de vario maken en de geblazen lucht via een gesloten kanaal naar de andere kant, de ontsteking laten blazen... Het is maar een idee

Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter

Re: HPI ontsteking koeling
Dit lijkt me nogal moeilijk vooral dat kanaal te maken.Yves1888 wrote:Het volgende is maar een gedachte wat ik misschien zelf ook nog wel wil proberen; misschien kan je een ventilator op een of andere manier op de vario maken en de geblazen lucht via een gesloten kanaal naar de andere kant, de ontsteking laten blazen... Het is maar een idee
Ik heb vandaag een email van Willy van HPI terug gekregen en hij denkt als je aan de zijkant een paar openingen maakt voldoende moet zijn. Dus ben ik aant denken als je het kapje voor u hebt tussen 6u en 9u een aantal gaten te maken en ook kijken voor een ziftje te plaatsen om vuil tegen te houden, dit lijkt me de ideale plaats voor vocht tegen te houden omdat water gelukkig genoeg niet naar boven gaan

Re: HPI ontsteking koeling
Wat ik eigenlijk ook aant denken ben is dat bij luchtgekoelde scooters in de afdekkapje van het vliegwiel een rooster is gemaakt. Hoe zit het dan bij die en vocht?
- klainstain
- -= Camino Freak =-
- Posts: 1377
- Joined: 19 Oct 2008, 00:06
- Location: Wingene
Re: HPI ontsteking koeling
je kan misschien inspiratie/onderdelen zoeken bij scooter blok, met koelvinnen die op de vario/koppeling staan.
(lang geleden dat ik mijn zipje gehad heb
)
Als je nét te weinig plaats hebt, kan je dan niet afstandsbusjes/rondelletje maken tussen je carters en je chroom deksel om zo iets meer plaats te maken?
. __
. | |
.CARTER -----| |--| |
. -----| |--| |
. |_|
/\
| chroom deksel hiertussen
Misschien is dit iets duidelijker
(of net niet)
(lang geleden dat ik mijn zipje gehad heb

Als je nét te weinig plaats hebt, kan je dan niet afstandsbusjes/rondelletje maken tussen je carters en je chroom deksel om zo iets meer plaats te maken?
. __
. | |
.CARTER -----| |--| |
. -----| |--| |
. |_|
/\
| chroom deksel hiertussen
Misschien is dit iets duidelijker

♥Daily♥ http://www.camino-tuning.be/projecten-f ... 24434.html
→ Athena 70cc
→ Dell'orto 21mm
→ Ninja/Sito uitlaat
→ Athena 70cc
→ Dell'orto 21mm
→ Ninja/Sito uitlaat
Re: HPI ontsteking koeling
Leuk dat je mee denkt!klainstain wrote:je kan misschien inspiratie/onderdelen zoeken bij scooter blok, met koelvinnen die op de vario/koppeling staan.
(lang geleden dat ik mijn zipje gehad heb)
Als je nét te weinig plaats hebt, kan je dan niet afstandsbusjes/rondelletje maken tussen je carters en je chroom deksel om zo iets meer plaats te maken?
. __
. | |
.CARTER -----| |--| |
. -----| |--| |
. |_|
/\
| chroom deksel hiertussen
Misschien is dit iets duidelijker(of net niet)
Dat idee van die koelvin van een scooter, daar zat ik (en waarschijnlijk Yves1888) ook aan te denken. Laatst aan een Honda Vision zitten sleutelen, leuk voorbeeld. Eigenlijk wil ik nog iets verder gaan. Het tofst lijkt me mechanische koeling van de cilinder... Daar loop ik al een paar jaar aan te denken, zeker bij gebruik van en ander type cilinderkop dan de originele Camino waar de lucht wél doorheen blaast (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Athena of Polini cilinderkop). Veel scooters hebben een koelvin en een kap waardoor die lucht geblazen wordt naar het onderdeel dat gekoeld wordt...
Lijkt me leuk om zoiets ook voor Camino te maken... wordt vervolgd

Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter

Re: HPI ontsteking koeling
Daar was ik inderdaad ook aant denken. Ik heb HPI nog eens gemaild en zij zeggen dat als je luchtgaten maakt waarschijnlijk genoeg koeling moet hebben, dus ik denk dat hier eens mee ga beginnen als ik hem eindelijk aan de gang krijg
. Ik was aant denken deze tussen 6u en 9u te maken in de zijkant van het chrome dekseltje, lijkt me de veiligste plaats ivm vocht ed. alleen twijfel ik of dit genoeg gaat zijn.
