Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.

Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.

Kennismaking

NIEUW LID: Je dient je hier eerst voor te stellen!

Moderator: -Camino Crew-

Post Reply
sirk714
-= Newbie =-
-= Newbie =-

Kennismaking

Post by sirk714 »

Beste,

mijn naam is Kris en ik ben woonachtig in de regio Antwerpen. Het levenslicht zag ik in het 1973.
De eerste bromfiets waar ik reeds op 4 jarige leeftijd in de tuin van mijn ouders mee rondreed, en ook af en toe op straat (want toen kon dat nog), was een Honda Monkey CZ100, bouwjaar 1964. Deze is nog steeds in mijn bezit.

Mijn oudere broer bracht begin jaren '80 de eerste Honda Camino bij ons in huis. Dit nadat andere merken de revue gepasseerd waren. Sommigen eindigden jammer genoeg op het politiekantoor omwille van de wilde achtervolgingen in die tijd.
Toen hij zijn legerdienst uitoefende, en ik een jaar of 12-13 moet geweest zijn, verkende ik de provincie Antwerpen op zijn getunde Honda Camino.
De volle tank, die soms meerdere keren werd bijgevuld door mezelf, was steevast leeg toen hij een weekend verlof had en uit het "verre" Duitsland huiswaarts keerde. Dit tot grote ergernis van onze "soldaat".
Maar blijkbaar moet hij toch de liefde opgemerkt hebben tussen "zijn" Camino en zijn kleine broer.

Na zijn legerdienst stapte hij over op zwaardere motorfietsen en bood hij mij de kans zijn bromfiets over te kopen. Op mijn 16e verjaardag moest ik hem daar dan 15.000 Bfr. voor betalen.
De dag dat ik 16 werd hadden de nodige vakantiejobs voldoende opgeleverd om de deal te sluiten.
Groot was de verrassing dat hij, bij het betalen van het afgesproken bedrag, de enveloppe met het geld terug in mijn richting duwde.
De enige voorwaarde was dat ik hem niet mocht verder verkopen zonder de helft van het verkregen bedrag aan hem te geven. Verder was de bromfiets volledig van mij en had hij hier geen enkele inspraak meer over.

Zo heb ik jaren kunnen genieten van "mijn" Honda Camino. De dag dat hij plaats moest maken voor een motorfiets had ik het reeds uitgemaakt de bromfiets nooit van de hand te doen en hem, net zoals de Honda Monkey, altijd bij te houden. We spreken nu begin jaren '90.
Daarom werd de Camino volledig gedemonteerd en alle onderdelen werden opnieuw gepoederlakt om in uitstekende staat te kunnen stallen. Een nieuwe 65cc cilinder werd gemonteerd, dewelke ik nog wel gerodeerd heb. De beste onderdelen, die ik nog liggen had, werden eveneens gemonteerd om de bromfiets compleet en altijd rijklaar te stallen.
Enkele malen per jaar werd hij uit de berging in het ouderlijke huis gehaald om even warm te laten draaien en om een klein ritje mee te maken.
Door de jaren heen, en de veranderlijke gezinssituatie, werd dit echter minder en minder gebruikelijk.

Jammer genoeg overleed mijn broer in september 2014. Maar dit zette me er toe aan om de Honda Camino nogmaals een volledige service beurt te geven en alle "versleten" onderdelen dewelke zich nog op de Camino bevonden te vernieuwen of een volledige revisie te geven.
Dit doe ik nu met mijn 7 jarige zoon zodat ook hij binnenkort, en ook later nog, van de Honda Camino van zijn nonkel (en tevens zijn peter) en zijn papa kan genieten. Zo zal "onze" Honda Camino altijd een plaatsje blijven behouden in de familie.
De recentste motorfiets van mijn broer heb ik overgekocht van zijn weduwe en ook die zal mijn zoon op zijn 18e verjaardag krijgen als aandenken aan zijn nonkel.

Ik wil U/jullie feliciteren met het in ere houden van een (voor mij althans) legendarische bromfiets.

Grtz
Kris
GoBieN
-= Beheerder =-
-= Beheerder =-

Re: Kennismaking

Post by GoBieN »

Welkom Kris,

Een prachtig verhaal heb je hier geen neer geschreven. Veel sentimentele waarde aan die Camino en nooit wegdoen of later veel spijt hebben.
Post Reply