Please disable your adblocker on this website!
The website costs are covered by using ads that are non-intrusive. Please whitelist this domain in your adblocker software or plugin. Thank you.
Schakel alstublieft de adblocker uit!
De kosten van het hosten van de website worden betaald met advertentie-inkomsten. Voeg alstublieft een uitzondering toe voor dit domein in de software of plugin.
algemeen elektriciteitstopic
Moderator: -Camino Crew-
Forum rules
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Belangrijk: Lees eerst het Algemeen Reglement , het Te Koop & Gezocht Reglement, en de Whitelist zeker niet vergeten !
Re: algemeen elektriciteitstopic
Bij deze de schema's waar ik aan zit te denken (even aanklikken om in te zoomen, anders is het niet goed te zien). Kleuren worden nog iets aangepast.
Zoals te zien zijn er twee verschillende schema's. Bij het eerste schema wordt een 6V accu opgeladen. Deze voorziet de verlichting van stroom (claxon komt er in beide schema's waarschijnlijk nog bij).
De tweede is een hersenspinsel van mijzelf, maar ik weet niet of het werkt. Ik heb het al eens geprobeerd om de verlichting op een Camino 'tussen twee verschillende spoelen te laten branden'. Dit werkt prima; je hebt dan 12V wisselstroom over de verlichting (veel betere verlichting).
Hetzelfde principe wil ik voor de accu uitproberen om zodoende de 12V accu stroom te laten geven aan de verlichting en de accu zelf op te laten laden door twee spoelen. Dus: van de ene spoel komt stroom -> naar de gelijkrichter/spanningsregelaar (12V) -> vervolgens naar accu -> vervolgens op een andere spoel weer terug.
Ik ben geen specialist in elektra, dus al het commentaar is welkom (ik sloop liever geen accu of ontsteking, maar als niemand met zekerheid kan zeggen dat dit niet werkt, ga ik het gewoon proberen )
Zoals te zien zijn er twee verschillende schema's. Bij het eerste schema wordt een 6V accu opgeladen. Deze voorziet de verlichting van stroom (claxon komt er in beide schema's waarschijnlijk nog bij).
De tweede is een hersenspinsel van mijzelf, maar ik weet niet of het werkt. Ik heb het al eens geprobeerd om de verlichting op een Camino 'tussen twee verschillende spoelen te laten branden'. Dit werkt prima; je hebt dan 12V wisselstroom over de verlichting (veel betere verlichting).
Hetzelfde principe wil ik voor de accu uitproberen om zodoende de 12V accu stroom te laten geven aan de verlichting en de accu zelf op te laten laden door twee spoelen. Dus: van de ene spoel komt stroom -> naar de gelijkrichter/spanningsregelaar (12V) -> vervolgens naar accu -> vervolgens op een andere spoel weer terug.
Ik ben geen specialist in elektra, dus al het commentaar is welkom (ik sloop liever geen accu of ontsteking, maar als niemand met zekerheid kan zeggen dat dit niet werkt, ga ik het gewoon proberen )
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Re: algemeen elektriciteitstopic
het is maar wat ik denk
met lampen alleen zal dit goed werken maar ik weet niet o het gezond is voor de batterij omdat bij een serie schakeling de stroom het meeste afgegeven word aan de grootste verbruiker
kzou eerder elke bobijn naar een aparte gelijkrichter sturen en die dan beide naar de batterij laten gaan en de - van de batterij naar de massa
met lampen alleen zal dit goed werken maar ik weet niet o het gezond is voor de batterij omdat bij een serie schakeling de stroom het meeste afgegeven word aan de grootste verbruiker
kzou eerder elke bobijn naar een aparte gelijkrichter sturen en die dan beide naar de batterij laten gaan en de - van de batterij naar de massa
tleven kan soms zo mooi zijn
Re: algemeen elektriciteitstopic
Thanks Oldie.
Nog meer mensen die hier een gedachte over hebben, Killingsnake bijvoorbeeld?
Nog meer mensen die hier een gedachte over hebben, Killingsnake bijvoorbeeld?
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Re: algemeen elektriciteitstopic
spoelen in serie schakelen levert volgens mij meer spanning op net zoals batterijen ?
maar dan moet volgens mij de volgorde eerder zij: massa, spoel1, spoel2, gelijkrichter en dan naar batterij en van batterij naar massa ?
maar het bovenste schema lijkt mij perfect om te gebruiken ?
maar dan moet volgens mij de volgorde eerder zij: massa, spoel1, spoel2, gelijkrichter en dan naar batterij en van batterij naar massa ?
maar het bovenste schema lijkt mij perfect om te gebruiken ?
Re: algemeen elektriciteitstopic
Ik denk dat je gelijk hebt idd... de volgorde moet op de wijze die jij hebt aangegeven. Maakt het volgens jou dan nog uit waar ik de verlichting aansluit op de accu?alex4421 wrote:spoelen in serie schakelen levert volgens mij meer spanning op net zoals batterijen ?
maar dan moet volgens mij de volgorde eerder zij: massa, spoel1, spoel2, gelijkrichter en dan naar batterij en van batterij naar massa ?
maar het bovenste schema lijkt mij perfect om te gebruiken ?
Wat betreft dat eerste schema, die zou idd moeten werken alleen heb ik dan slechts een 6V accu. Ik zal het schema van een Camino Custom nog eens opzoeken, die eveneens een 6V accu in de accubak heeft zitten (maar volgens mij enkel stroom geeft aan de knipperlichten).
Bedankt voor je opmerking!
Edit: schema van Custom stond in openingspost van dit topic:
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Re: algemeen elektriciteitstopic
Ja alex, maar je moet wel rekening houden dat er een faseverschil over de spoelen zal optreden, dus dat kan wel nog eens problemen geven. Bvb als het faseverschil 180 graden is dan komt er exact 0 volt uit die 2 spoelen samen, eerst gelijkrichten is volgens mij inderdaad een veel beter idee.
Twister, dat 2de schema is maar iets heel raars. De batterij krijgt geen massa, maar wordt aangesloten op een spoel die afwisselend een positieve of negatieve spanning levert? Je zet dat dus op de helft van de tijd een positieve stroom op die min klem? + niet te vergeten dat de batterij geen massa heeft, de stroom zal dus doorheen de spoel moeten gaan om de lampen te bereiken..
Het eerste schema zie ik niks mis in, de lampen staan parallel en niet in serie zoals eerder gezegd werd, dus die zullen een gelijke spanning opnemen.
Mss een klein tekenfoutje, uit je cdi zullen maar 4 draden komen ipv 5, de zwart/witte draad zul je dus later moeten vertakken, ofwel ben ik mis en dan is het goed, het principe blijft hetzelfde
Twister, dat 2de schema is maar iets heel raars. De batterij krijgt geen massa, maar wordt aangesloten op een spoel die afwisselend een positieve of negatieve spanning levert? Je zet dat dus op de helft van de tijd een positieve stroom op die min klem? + niet te vergeten dat de batterij geen massa heeft, de stroom zal dus doorheen de spoel moeten gaan om de lampen te bereiken..
Het eerste schema zie ik niks mis in, de lampen staan parallel en niet in serie zoals eerder gezegd werd, dus die zullen een gelijke spanning opnemen.
Mss een klein tekenfoutje, uit je cdi zullen maar 4 draden komen ipv 5, de zwart/witte draad zul je dus later moeten vertakken, ofwel ben ik mis en dan is het goed, het principe blijft hetzelfde
Trasforma il meglio in 'massimo'
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Re: algemeen elektriciteitstopic
Het is ook dat je de ene spoel moeilijk op de andere zou kunnen aansluiten, aangezien je die dus eigenlijk aan de kant zou moeten aansluiten waar de spoel aan de massa is aangesloten, je maakt dus kortsluiting in de eerste spoel . Tenzij je die gaat isoleren natuurlijk...
Trasforma il meglio in 'massimo'
Re: algemeen elektriciteitstopic
Bedankt voor je opmerkingen!killingsnake wrote:Het is ook dat je de ene spoel moeilijk op de andere zou kunnen aansluiten, aangezien je die dus eigenlijk aan de kant zou moeten aansluiten waar de spoel aan de massa is aangesloten, je maakt dus kortsluiting in de eerste spoel . Tenzij je die gaat isoleren natuurlijk...
Het lukt dus wel om de volgende schakeling te maken (dit heb ik uitgeprobeerd en het werkt):
massa -> spoel1 -> lamp -> spoel2 -> massa
Maar niet:
massa -> spoel1 -> gelijkrichter -> accu -> spoel2 -> massa
De 2e spoel 'achter' de accu leek me ook niet helemaal correct....
Ik heb het gevoel dat ik gewoon een nieuwe 6V accu ga kopen om het eerste schema toe te passen (een 12V accu had ik al, maar dat wordt een lastig verhaal).
Kloppen de aansluitingen van de verlichting op de accu in het eerste schema wel?
Nogmaals dank!!
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Re: algemeen elektriciteitstopic
In je eerste schema zie ik, zoals eerder gezegd, niets mis behalve misschien, eventueel dat kleine tekenfoutje.
Trasforma il meglio in 'massimo'
Re: algemeen elektriciteitstopic
De CDI heeft wel 5 draden. Volgens Quartzsp, van wie ik hem gekocht heb, zijn het de originele onderdelen van de PX (maar dan zonder starter). In het schema van PX mét starter heeft de CDI ook 5 draden, waarvan de zwart witte draad naar het contactslot gaat. Als deze zwart witte met de massa wordt kortgesloten start hij niet (zelfde als de zwart-witte draad bij de CDI van een Dayang).killingsnake wrote:In je eerste schema zie ik, zoals eerder gezegd, niets mis behalve misschien, eventueel dat kleine tekenfoutje.
Projecten tot heden:
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
Retro-Camino;
Zwart-witte (Fantasy) Funny (elektrische starter);
Samengesteld project;
PA50 Custom(chopper);
Custom Crosser;
Custom Racer;
en de Remake van Crosser, maar dan wat beter
- killingsnake
- -= Camino Addict =-
- Posts: 3604
- Joined: Sat 02 Aug 2008, 15:33
- Location: Oost-vlaanderen
Re: algemeen elektriciteitstopic
Ok, dan was mijn veronderstelling toch fout, het kon zijn he . Maar ook zoals eerder gezegd, principewerking blijft hetzelfde, stroom voor bobijn wordt afgeknepen door kortsluiting en motor valt stil . Dan zie ik er geen gaten in
Trasforma il meglio in 'massimo'
Re: algemeen elektriciteitstopic
Twister,Twister wrote:Bedankt voor je opmerkingen!killingsnake wrote:Het is ook dat je de ene spoel moeilijk op de andere zou kunnen aansluiten, aangezien je die dus eigenlijk aan de kant zou moeten aansluiten waar de spoel aan de massa is aangesloten, je maakt dus kortsluiting in de eerste spoel . Tenzij je die gaat isoleren natuurlijk...
Het lukt dus wel om de volgende schakeling te maken (dit heb ik uitgeprobeerd en het werkt):
massa -> spoel1 -> lamp -> spoel2 -> massa
Maar niet:
massa -> spoel1 -> gelijkrichter -> accu -> spoel2 -> massa
De 2e spoel 'achter' de accu leek me ook niet helemaal correct....
Ik heb het gevoel dat ik gewoon een nieuwe 6V accu ga kopen om het eerste schema toe te passen (een 12V accu had ik al, maar dat wordt een lastig verhaal).
Kloppen de aansluitingen van de verlichting op de accu in het eerste schema wel?
Nogmaals dank!!
Je "massa -> spoel1 -> gelijkrichter -> accu -> spoel2 -> massa" zal ongetwijfeld werken, maar je wekt hier geen 12V op. Bij 1 omwenteling van je alternator krijgt je lampje gewooon 2x spanning, eerst van spoel 1, en direct daarna van spoel2. Omdat het lampje minder tijd heeft om uit te doven tussen elke spanningswisseling in, blijft het dus wel degelijk beter branden.
In alle geval lijkt 2 spoelen aansluiten op eender wat mij eerder vreemd... tenzij het zo in de originele plannen staat natuurlijk... Je plannen zijn hier helaas geblokkeerd dus die zal ik thuis eens bekijken.
J
CCRW - Camino Club Rambo Wezel - Official Spokesman
Re: algemeen elektriciteitstopic
Hoe sluit ik het stoplicht aan, als ik rood en rose gebruik voor mijn voor- en achterlicht?
Waar neem ik dan massa?
vriendelijke groeten
Stan.
Waar neem ik dan massa?
vriendelijke groeten
Stan.
Re: algemeen elektriciteitstopic
Heb ik ook (vroeg waar je die op aan moest sluiten)al gevraagd en volgens camino cheezer is het zo: het witte draadje van de resistor (groene blokje op je fourche gemonteerd) sluit je aan op de witte aansluiting van je schakelaar in je remkabel , het andere groende draadje van de remschakelaar sluit je aan op groene draad die in je kabelboom zit.
Re: algemeen elektriciteitstopic
Ok, maar ik heb nieuwe kabels getrokken en aangesloten zoals op het plannetje op de eerste pagina.
De verlichting werkt, zelfs de aan-uit schakelaar op mijn neuslicht werkt weer. (koperen contacten opgepoetst)
Voor het remlicht moet ik eerst nog opzoek naar de juiste kabel met schakelaar
en de juiste weerstand te pakken zien te krijgen.
De verlichting werkt, zelfs de aan-uit schakelaar op mijn neuslicht werkt weer. (koperen contacten opgepoetst)
Voor het remlicht moet ik eerst nog opzoek naar de juiste kabel met schakelaar
en de juiste weerstand te pakken zien te krijgen.